Vårt badrum är nästan färdigrenoverat och vi är mycket nöjda med resultatet som helhet, men irriterar oss över alla små och stora fel som visat sig under arbetets gång och efteråt. Här kommer en lista på vad vi är missnöjda med och undrar om det är vi som är för petiga eller hantverkaren som har gjort fel, och vi undrar också vad vi ska göra nu i sånt fall.
Tack för alla synpunkter!
- Tre veckors försening hittills, hantverkaren höll inte tider när han skulle komma, hörde inte ens av sig.
- Han berättade inte självmant när han förstört något, försökte dölja misstag han gjorde.
- Drog fram elkablar för element fast inget element skulle monteras, det skulle ju bli golvvärme. Fick rätta efteråt.
- Placerade avlopp och vatten fel trots noggrann ritning från oss. Fick bryta upp spånskivorna i vägg och golv och lägga nya.
- Tvättade inte taket före målningen trots att detta stod i avtalet.
- Fula fogar i fel färg. Lyckades inte åtgärda felet trots försök. Fogarna ser flammiga ut (se bild hornfog_l.JPG).
- Förstörde en tvålkopp under montering på duschen, fick köpa en ny.
- Bröt av fuktinställningsratten på den befintliga fläkten (hans elektriker).
- Fel fall i duschen, vatten samlas i mitten bredvid avloppet.
- Badrummet har inget fall och ingen golvbrunn utanför duschen. Om vi får läckage från toa eller tvättställ kommer vattnet att rinna ut över tröskeln eftersom duschväggens tröskel är högre än dörrtröskeln.
- Dörrtröskeln är isolerad med silikon längst ner men förhöjningen är olackad och ditskruvad men inte limmad (se bild troskel_l.JPG).
- Det finns inget silikon i vägghörnen av badrummet men jag hört och läst att man borde ha det.
- Duschen var felkopplad, kallt och hett vatten var ombytta, fick rättas till efteråt.
- Vattnet började forsa ut mellan väggen och duschblandaren efter att vi duschat två gånger. Slangen var för kort och måste ha lossnat. Hantverkaren klagade på att vi skulle ha pillat på blandaren och sen att silikonet var för halt(!). Fick ta bort silikonet och limma (se bild blandare_l.JPG).
- Läckage vid kopplingen för kallvatten under tvättstället, dåligt åtdragna muttrar, fick dras åt efteråt.
- Borrade hål på fel ställe i kakel vid montering av duschväggen, fyllt hålet med silikon i fel färg (se bild hal_l.JPG).
- Avloppshuven under tvättstället gick inte att sätta på plats eftersom avloppsröret var för högt och för nära väggen. Detta försökte han dölja med två sönderskurna halvhuvar staplade över varandra (se bilder avlopp_ihop_l.jpg och avlopp_isar_l.jpg).
- Hålet runt avloppet under tvättstället är alldeles för stort och ser fult ut (se bild).
- Hantverkaren satte på golvvärme själv efter c:a två veckor. Glömde säga till oss att man måste vänta 28 dagar. Han måste ha sett att värmen var på i mer än två veckor, men sa ingenting.
Nä det där såg inte bra ut på någon bild, avlopp för nära vägg, ingen silikon i väggvinklar ,inget upp vik vid tröskeln. Du kommer säkert få läckage vid dusch blandare. Om jag vore dig skulle jag ta dit en besiktningsman även om en bild kan ljuga så ser det inge bra ut på bilderna och efter din beskrivning. Lycka till.
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Det är väl inget uppenbart fel vid duschblandaren. Troligen hade han antingen inte spännt mutter tillräckligt hårt så att konan pressar ihop slangen. Eller så hade han inte riktigt lyckats få på den yttre delen på slangen.
Placeringen av avloppsröret är inte enl. reglerna, det skall sitta längre från väggen. Det är svårt att få till tätskiktet korrekt när den sitter så nära.
Placeringen av avloppsröret är inte enl. reglerna, det skall sitta längre från väggen. Det är svårt att få till tätskiktet korrekt när den sitter så nära.
Snygg fogning runt avloppsröret....
Jag som glad amatör har köpt en karbidhålsåg för att få det snyggt runt rör. Mina genoföringar är ser anständiga ut till skillnad från detta.
Sen undrar jag hur han löst PEX slangarna under handfatet. Väggbrickan skall vara fastskruvad och slangen skall vara fäst i väggbrickan. Detta ser ut som en vanlig väggbricka med gummitätningar runt om. I sådana fall är det tokfel.
Jag som glad amatör har köpt en karbidhålsåg för att få det snyggt runt rör. Mina genoföringar är ser anständiga ut till skillnad från detta.
Sen undrar jag hur han löst PEX slangarna under handfatet. Väggbrickan skall vara fastskruvad och slangen skall vara fäst i väggbrickan. Detta ser ut som en vanlig väggbricka med gummitätningar runt om. I sådana fall är det tokfel.
Slangen sitter ganska hårt i väggbrickan, men om den är säkert och rätt monterad vet jag inte.
Den här hantverkaren har behörighetsbevis från byggkeramikrådet. Om såna klåpare kan använda behörighetsbeviset för att väcka förtroende, vad är värdet på såna bevis? Jag har bekanta som anlitat polska svartjobbare utan behörighetsbevis och fick ett jättefint badrum inom utsatt tid. Själv ville jag anlita en "riktig" skattebetalande hantverkare med alla papper i ordning. Jag hittade en firma efter att jag begärt offert från sex olika och sållat bort flera som verkade vara opålitliga och några som var dyra. Nu vet jag att det enda som räknas är rekommendation från bekanta.
Idag när jag pratade med hantverkaren frågade jag om han tyckte att avloppet under tvättstället var ok. Ja, sa han, det gick inte att göra på annat sätt. Och hålet i kaklet? Jo, svarade han, det fanns mörkbeige och ljusbeige silikon och han tog det ljusbeiga. Men skulle du vara nöjd med den färgen på lagningen hemma i ditt eget badrum, frågade jag. Javisst, sa han.
Vad gör man?
Den här hantverkaren har behörighetsbevis från byggkeramikrådet. Om såna klåpare kan använda behörighetsbeviset för att väcka förtroende, vad är värdet på såna bevis? Jag har bekanta som anlitat polska svartjobbare utan behörighetsbevis och fick ett jättefint badrum inom utsatt tid. Själv ville jag anlita en "riktig" skattebetalande hantverkare med alla papper i ordning. Jag hittade en firma efter att jag begärt offert från sex olika och sållat bort flera som verkade vara opålitliga och några som var dyra. Nu vet jag att det enda som räknas är rekommendation från bekanta.
Idag när jag pratade med hantverkaren frågade jag om han tyckte att avloppet under tvättstället var ok. Ja, sa han, det gick inte att göra på annat sätt. Och hålet i kaklet? Jo, svarade han, det fanns mörkbeige och ljusbeige silikon och han tog det ljusbeiga. Men skulle du vara nöjd med den färgen på lagningen hemma i ditt eget badrum, frågade jag. Javisst, sa han.
Vad gör man?
Redigerat:
Ursäkta, men vad menar han med att "silikonet var för halt"? Och varför har han limmat? Låter som om limmet används för att fixera PEX-röret? Kan väl ändå inte vara ok? Om läckan berodde på att PEX-röret rörde på sig, och att det är åtgärdat med lim hade jag aldrig litat på att genomgången genom tätskiktet är tät.i_j_h skrev:
Är hans företag verkligen en ekonomisk förening? Det är ju annars vägföreningar, fotbollsklubbar och liknande?i_j_h skrev:Är det normalt att en badrumsrenovering går till så här? Hantverkaren är plattläggare och hans företag (ekonomisk förening) har certifikat från Byggkeramikrådet. Snart vill han få betalt också för material och resten av arbetskostnaden. Vi tycker inte att arbetet var fackmannamässigt utfört och vill inte betala det belopp vi kom överens om. Vad kan vi göra?
Du bör reklamera arbetet, helst skriftligt. Beskriv vad du inte är nöjd med (som du har gjort här) och tala om vad du vill att hantverkaren ska göra.
När fakturan kommer betalar du så mycket som du tycker är skäligt och bestrider resten, med hänvisning till din reklamation.
Jag lider otroligt mkt med dig och jag har haft själv ett par hantverkare som jag är inte nöjd med.
Fast det där var värre än mitt badrum och jag tycker du ska ta dit en besiktningsman.
Jag tog Lars G Aberlind som är duktig,noggrann och väldigt kunnig inom bygg.
En besiktningsman kollar att badrummet är byggd enligt reglerna och är estetiskt gjort.
Fördelen med ett uttalande från en besiktningsman är att man har mer kraft i sin reklamation och större chans att få rätt.Speciellt om man skickar in till ARN tillsammans med bilder.
BKR är bra för att det ska finnas regler för bättre byggande och säkra badrum.Men det är ingen garanti att arbetet blir snyggt gjort.
Vi har nu fått höra att det finns en grymt duktig polack som är otrolig nogrann och varje arbete han lämnar är ett mästerverk.Så han ska göra vårt kök nästan gång och aldrig mer litar jag på en BKR stämpel.Behöver jag nån dag göra ett badrum tänker jag göra hembesök hos folk som hantverkaren varit i och sen ska han få såga minst 30 klinkerplattor med perfekt resultat för att bli anlitad!!=)
Mvh
As över alla små och stora fel som visat sig under arbetets gång och efteråt. Här kommer en lista på vad vi är missnöjda med och undrar om det är vi som är för petiga eller hantverkaren som har gjort fel, och vi undrar också vad vi ska göra nu i sånt fall.
Tack för alla synpunkter![/quote]
Fast det där var värre än mitt badrum och jag tycker du ska ta dit en besiktningsman.
Jag tog Lars G Aberlind som är duktig,noggrann och väldigt kunnig inom bygg.
En besiktningsman kollar att badrummet är byggd enligt reglerna och är estetiskt gjort.
Fördelen med ett uttalande från en besiktningsman är att man har mer kraft i sin reklamation och större chans att få rätt.Speciellt om man skickar in till ARN tillsammans med bilder.
BKR är bra för att det ska finnas regler för bättre byggande och säkra badrum.Men det är ingen garanti att arbetet blir snyggt gjort.
Vi har nu fått höra att det finns en grymt duktig polack som är otrolig nogrann och varje arbete han lämnar är ett mästerverk.Så han ska göra vårt kök nästan gång och aldrig mer litar jag på en BKR stämpel.Behöver jag nån dag göra ett badrum tänker jag göra hembesök hos folk som hantverkaren varit i och sen ska han få såga minst 30 klinkerplattor med perfekt resultat för att bli anlitad!!=)
Mvh
As över alla små och stora fel som visat sig under arbetets gång och efteråt. Här kommer en lista på vad vi är missnöjda med och undrar om det är vi som är för petiga eller hantverkaren som har gjort fel, och vi undrar också vad vi ska göra nu i sånt fall.
- Tre veckors försening hittills, hantverkaren höll inte tider när han skulle komma, hörde inte ens av sig.
- Han berättade inte självmant när han förstört något, försökte dölja misstag han gjorde.
- Drog fram elkablar för element fast inget element skulle monteras, det skulle ju bli golvvärme. Fick rätta efteråt.
- Placerade avlopp och vatten fel trots noggrann ritning från oss. Fick bryta upp spånskivorna i vägg och golv och lägga nya.
- Tvättade inte taket före målningen trots att detta stod i avtalet.
- Fula fogar i fel färg. Lyckades inte åtgärda felet trots försök. Fogarna ser flammiga ut (se bild hornfog_l.JPG).
- Förstörde en tvålkopp under montering på duschen, fick köpa en ny.
- Bröt av fuktinställningsratten på den befintliga fläkten (hans elektriker).
- Fel fall i duschen, vatten samlas i mitten bredvid avloppet.
- Badrummet har inget fall och ingen golvbrunn utanför duschen. Om vi får läckage från toa eller tvättställ kommer vattnet att rinna ut över tröskeln eftersom duschväggens tröskel är högre än dörrtröskeln.
- Dörrtröskeln är isolerad med silikon längst ner men förhöjningen är olackad och ditskruvad men inte limmad (se bild troskel_l.JPG).
- Det finns inget silikon i vägghörnen av badrummet men jag hört och läst att man borde ha det.
- Duschen var felkopplad, kallt och hett vatten var ombytta, fick rättas till efteråt.
- Vattnet började forsa ut mellan väggen och duschblandaren efter att vi duschat två gånger. Slangen var för kort och måste ha lossnat. Hantverkaren klagade på att vi skulle ha pillat på blandaren och sen att silikonet var för halt(!). Fick ta bort silikonet och limma (se bild blandare_l.JPG).
- Läckage vid kopplingen för kallvatten under tvättstället, dåligt åtdragna muttrar, fick dras åt efteråt.
- Borrade hål på fel ställe i kakel vid montering av duschväggen, fyllt hålet med silikon i fel färg (se bild hal_l.JPG).
- Avloppshuven under tvättstället gick inte att sätta på plats eftersom avloppsröret var för högt och för nära väggen. Detta försökte han dölja med två sönderskurna halvhuvar staplade över varandra (se bilder avlopp_ihop_l.jpg och avlopp_isar_l.jpg).
- Hålet runt avloppet under tvättstället är alldeles för stort och ser fult ut (se bild).
- Hantverkaren satte på golvvärme själv efter c:a två veckor. Glömde säga till oss att man måste vänta 28 dagar. Han måste ha sett att värmen var på i mer än två veckor, men sa ingenting.
Tack för alla synpunkter![/quote]
Redigerat:
Ja, det är en ekonomisk förening.andersmc skrev:Är hans företag verkligen en ekonomisk förening? Det är ju annars vägföreningar, fotbollsklubbar och liknande?
Du bör reklamera arbetet, helst skriftligt. Beskriv vad du inte är nöjd med (som du har gjort här) och tala om vad du vill att hantverkaren ska göra.
När fakturan kommer betalar du så mycket som du tycker är skäligt och bestrider resten, med hänvisning till din reklamation.
Jag har reklamerat skriftligt flera gånger. Hantverkaren fick en lista på allt som var fel enligt mig och önskemål om vad han skulle göra. Sen när nya fel upptäcktes och alla gamla inte var åtgärdade, fick han en ny lista. Och en ny igen. Men allt blev inte åtgärdat. Jag tror inte heller att han KAN fixa alla felen, tvivlar på hans kompetens. Certifikat, utbildning och erfarenhet hjälper inte om man är slarvig och opålitlig.
Vad är en skälig betalning när jobbet är dåligt utfört och fult gjort? Han har tex i efterhand knackat bort ett kakel och satte dit ett nytt, så jag vet inte om fuktspärren fortfarande är hel. Jag har nu beställt en besiktning, får se om hela renoveringen behöver göras om från början.
Ja, han limmade PEX-röret eftersom det rörde sig inåt när han försökte sätta dit blandaren. Röret satt lite löst på blandaren därför började vattnet spruta.sandhall skrev:Ursäkta, men vad menar han med att "silikonet var för halt"? Och varför har han limmat? Låter som om limmet används för att fixera PEX-röret? Kan väl ändå inte vara ok? Om läckan berodde på att PEX-röret rörde på sig, och att det är åtgärdat med lim hade jag aldrig litat på att genomgången genom tätskiktet är tät.
Jag såg inte hur han gjorde tätskiktet, men han hade inget underarbete innan han målade taket så jag är inte säker på att tätskiktet är riktigt gjort heller. Kan man kolla det?
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
hempularen skrev:Det är väl inget uppenbart fel vid duschblandaren. Troligen hade han antingen inte spännt mutter tillräckligt hårt så att konan pressar ihop slangen. Eller så hade han inte riktigt lyckats få på den yttre delen på slangen.
Jag tar nog tillbaka det jag skrev. OM slangen har åkt in när han tryckte på kopplingen så har han inte följt monteringsanvisningen. Man skall trycka in röret så långt det går innan man kapar det, skall sticka ut 20 elel r30 mm beroende på fabrikat på väggbrickan. Men har man följt instruktionen så finns det inte en chans att det skall åka in mer.
När han försökte laga läckaget såg jag att till at börja med stack slangen ut mindre än en halv cm från väggen. Han drog ut slangen med en tång, satte dit väggbrickan, och försökte få in den där lilla koppargrejen i slangen, men vattnet fortsatte att spruta efter att han var "klar". Då drog han ut slangen igen kanske till 2 cm och limmade den. Nu väntar han att limmet ska torka. Slangens mynning töjdes ut medan han drog så jag undrar nu om han nånsin kan lyckas att fixa vår dusch. När kan man bryta avtalet och slänga ut klåparen? Måste jag låta honom rätta till saker när jag ser hur dåligt resultatet är om han än lyckas?hempularen skrev:Jag tar nog tillbaka det jag skrev. OM slangen har åkt in när han tryckte på kopplingen så har han inte följt monteringsanvisningen. Man skall trycka in röret så långt det går innan man kapar det, skall sticka ut 20 elel r30 mm beroende på fabrikat på väggbrickan. Men har man följt instruktionen så finns det inte en chans att det skall åka in mer.
Måste först säga att jag verkligen lider med dig !!
Du skall absolut inte betala honom något förrän detta är utrett till 100%...det är ditt enda vapen i sammanhanget.
Jag skulle som någon sa verkligen vara orolig för hur underarbetet är gjort....om han fuskar så makalöst på det yttre känns det konstigt om han är nödvändigt noggrann på det som inte syns men verkligen är viktigt.
Förstår om du inte vill ha honom ens till att rätta till sina misstag. Tror dessvärre att det är svårare. Om du "klagar" på hans jobb är det hans rättighet att rätta till det han ställt till med (tror jag)....frågan är bara....hur mycket har han ställt till med ??
Anlita ett proffs till detta. Enda chansen att du skall kunna sova gott i framtiden.
mvh
Du skall absolut inte betala honom något förrän detta är utrett till 100%...det är ditt enda vapen i sammanhanget.
Jag skulle som någon sa verkligen vara orolig för hur underarbetet är gjort....om han fuskar så makalöst på det yttre känns det konstigt om han är nödvändigt noggrann på det som inte syns men verkligen är viktigt.
Förstår om du inte vill ha honom ens till att rätta till sina misstag. Tror dessvärre att det är svårare. Om du "klagar" på hans jobb är det hans rättighet att rätta till det han ställt till med (tror jag)....frågan är bara....hur mycket har han ställt till med ??
Anlita ett proffs till detta. Enda chansen att du skall kunna sova gott i framtiden.
mvh