Jonas Persson
A Anders_Nilsson skrev:
Japp, digitala pengar är den nya tidens husförhör där du skall förnedras rituellt bara för att du vägrar ställa in dig i ledet och har hela din inkomst från staten/kommunen/storföretaget och handlar allting på Coop. Samtidigt accepterar man gigantisk penningtvätt av rysspengar så fort det är en storbank inblandat.
Nja, den tvätten skedde för tio år sedan. Kraven, synen eller ens förståelsen var inte på topp då. Det pågår ett krig där metoderna hela tiden blir mer avancerade och det kommer nya regelverk som styr vad bankerna måste göra. 1989 kom det första regelverket och vi har idag AML 5 och 6 är på gång. Så det kommer tyvärr bara att bli värre med mer kontroller.
 
Jonas Persson
Silver78 Silver78 skrev:
Men hur många håller inte på med loppis där Swish är ett populärt betalningsalternativ? Jag bör ju således inte vara den enda som blivit drabbad.
Detta är just en av de negativa effekterna av AML. Allt handlar om att finna beteenden som tvättar pengar, men då det tvättas på nya sätt måste man sätta ribban lågt för att hitta fallen och då kommer ibland även normala transaktioner med.

Det går inte att köpa ett filter liknande de för mail spam eller virusskydd, utan bankerna måste själva bygga mycket även om det självklart utbyts information om nya beteenden.

Banksekretessen är i detta fall ett problem då banker inte kan informera varandra fullt ut. Detta gör att de kriminella i viss mån bara behöver byta bank om de blir påkommna.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Nja, den tvätten skedde för tio år sedan. Kraven, synen eller ens förståelsen var inte på topp då. Det pågår ett krig där metoderna hela tiden blir mer avancerade och det kommer nya regelverk som styr vad bankerna måste göra. 1989 kom det första regelverket och vi har idag AML 5 och 6 är på gång. Så det kommer tyvärr bara att bli värre med mer kontroller.
Detta innebär att normalt brus i konsumentbeteendet kommer att flaggas som misstänkt beteende i 50%-100% av fallen. Detta uppskattas av många eftersom det öppnar för en ny säkerhets(trakasseri)industri där du plötsligt blir kontaktad av en anonym säkerhetstjänsteman på skatteverket och i kassan på Lidl måste inför publik försvara varför du handlade för två veckor sedan på ICA. Man kan dessutom regelmässigt häkta slumpvis utvalda offer medans säkerhetsministeriet gör husrannsakan medans grannarna ser på. Detta skapar en rädslokultur i samhället på samma sätt som i de forna öststaterna vilket ger en rädd och foglig befolkning som lättare kan kontrolleras. Inget är nytt. Välkommen till Sovjetunionen 2.0.
 
  • Gilla
  • Haha
heimlaga och 4 till
  • Laddar…
Så då tycker du att man ska lämna fältet fritt för allt slödder som på alla sätt försöker "sko" sig på andras bekostnad. Typ knarkhandlare, bedragare, tjyvar i allmänhet, svartjobbare och andra parasiter?
 
Känner att hela tråden passar in...
 
  • Meme med man i kontorsmiljö och texten "WELL THAT ESCALATED QUICKLY
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jonas Persson
KYC, känn din kund är ett viktigt begrepp. Det kommer troligtvis förstärkas än mer. Personer med vanliga beteenden som använder välkända företag och betalningsmetoder kommer troligtvis inte att märka av detta i någon större omfattning.

Men de som vill hålla undan sina pengar, gillar kontanter för stora belopp och handlar via kanaler som anses ha högre risk, tex kryptovaluta kommer att få det svårare. Detta då detas beteende är snarlikt de kriminellas.

Köp många bilar på kort tid, ha stora flöden på swish eller betala med kontanter som inte anger var de kommer ifrån och banken, men även andra företag kommer att ifrågasätta din transaktion.
 
E elmont skrev:
Så då tycker du att man ska lämna fältet fritt för allt slödder som på alla sätt försöker "sko" sig på andras bekostnad. Typ knarkhandlare, bedragare, tjyvar i allmänhet, svartjobbare och andra parasiter?
På vilket sätt då? Bilar och fastigheter är registrerade så där lär det bli svårt att dölja något. Visst, svartjobbarna kan köpa oxfile på Lidl utan att det märks men det unnar jag dom. Dom har ju faktiskt jobbat. Värre på med alla parasiter som sätter i system att gå på bidrag trots att de skulle kunna jobba även om det räknas av från bidraget, samt alla företag som lever på det allmänna. Googla trappnosar Göteborg så förstår du.

Hur klarade vi oss på 70-talet när kort var en exklusivitet förunnat direktörer och disponenter? Jo, för att alla tvingades jobba och inte hade tid med fuffens. Kanske en bra sak att tänka på.

Snart kommer du att åläggas att installera kameror i varje rum i din bostad, givetvis på egen bekostnad, och din telefon kommer att spela in varje ord du säger för automatisk analys. Att inte bära telefon kommer att vara skäl att häkta dig.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
På vilket sätt då? Bilar och fastigheter är registrerade så där lär det bli svårt att dölja något. Visst, svartjobbarna kan köpa oxfile på Lidl utan att det märks men det unnar jag dom. Dom har ju faktiskt jobbat. Värre på med alla parasiter som sätter i system att gå på bidrag trots att de skulle kunna jobba även om det räknas av från bidraget, samt alla företag som lever på det allmänna. Googla trappnosar Göteborg så förstår du.

Hur klarade vi oss på 70-talet när kort var en exklusivitet förunnat direktörer och disponenter? Jo, för att alla tvingades jobba och inte hade tid med fuffens. Kanske en bra sak att tänka på.

Snart kommer du att åläggas att installera kameror i varje rum i din bostad, givetvis på egen bekostnad, och din telefon kommer att spela in varje ord du säger för automatisk analys. Att inte bära telefon kommer att vara skäl att häkta dig.
Skulle en kamera i mitt sovrum ta bort en knarklangande penningtvättare så ställer jag upp omedelbart
 
E elmont skrev:
Skulle en kamera i mitt sovrum ta bort en knarklangande penningtvättare så ställer jag upp omedelbart
Ok, bara att konstatera att vi skiljer oss åt i synen på personlig integritet.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Skulle en kamera i mitt sovrum ta bort en knarklangande penningtvättare så ställer jag upp omedelbart
Svårt att svara på då vi inte har full koll på dina bisysslor. :rofl:
 
Jonas Persson
A Anders_Nilsson skrev:
Bilar och fastigheter är registrerade så där lär det bli svårt att dölja något.
Det är inte ägarskapet utan med vilka pengar du införskaffade varan som måste säkerställas. När du väl köpt varan är pengarna tvättade.
A Anders_Nilsson skrev:
Hur klarade vi oss på 70-talet när kort var en exklusivitet förunnat direktörer och disponenter?
Pengatvätt kommer från utlandet. Tack och lov är Sverige i stort förskonat från terrordåd.

Så vem som hade plastkort och att man köpte bilar kontant har inget med nuläget att göra. Det är snarare tvärt om, kontanter blev ett problem pga pengatvätt. Det var inte bilförsäljaren som vägrade kontanter som ett betalningsalternativ, de blev tvingade.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det är inte ägarskapet utan med vilka pengar du införskaffade varan som måste säkerställas.
Men vad betyder "vilka pengar"? Jag fattar helt ärligt inte det!

Om jag går till bankomaten och tar ut en hundring, vilka pengar är det? Aktieföräljningen för fem år sedan, arvet för tio år sedan, lottovinsten förra månaden eller lönen igår? Eller vad...

Om jag tar en hink vatten ur polen, är det då vattnet jag fyllde från tankbil förra året eller det som regnade ner igår? Begreppet "vilka pengar" saknar helt enkelt begriplighet för mig.
 
Unikt namn
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad betyder "vilka pengar"? Jag fattar helt ärligt inte det!

Om jag går till bankomaten och tar ut en hundring, vilka pengar är det? Aktieföräljningen för fem år sedan, arvet för tio år sedan, lottovinsten förra månaden eller lönen igår? Eller vad...

Om jag tar en hink vatten ur polen, är det då vattnet jag fyllde från tankbil förra året eller det som regnade ner igår? Begreppet "vilka pengar" saknar helt enkelt begriplighet för mig.
Givetvis får du göra en kemisk analys av vattnet för att säkerställa ursprung.

Är det här ett stort problem i din vardag?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är det här ett stort problem i din vardag?
Absolut inte för närvarande. Den dag någon skulle fråga "vilka pengar" jag avsåg att spendera om jag exempelvis skulle köpa något skulle jag dock inte riktigt förstå frågan och definitivt inte ha något vettigt svar. Så allteftersom lagar och regler kring detta stramas åt kan det nog komma att bli ett problem. Flera i tråden har väl beskrivit sådana.
 
Jonas Persson
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut inte för närvarande. Den dag någon skulle fråga "vilka pengar" jag avsåg att spendera om jag exempelvis skulle köpa något skulle jag dock inte riktigt förstå frågan och definitivt inte ha något vettigt svar. Så allteftersom lagar och regler kring detta stramas åt kan det nog komma att bli ett problem. Flera i tråden har väl beskrivit sådana.
Fysiska pengars styrka är även deras nackdel då det inte går att se om de kommer från bankomaten eller knarket du sålde för fem minuter sedan.

En femhundring är inga problem, men försök ta ut 20 000 och sedan sätta in dem på banken igen. Banken måste då förstå var du fått, tjänat eller på annat lagligt sätt införskaffat dem innan de får ta emot dem.

Detta är den springande punkten, just när pengar byter konto från en skum bank på en paradisö, växlas från kryptovaluta eller fysiska pengar måste du på ett trovärdigt sätt förklara hur du fått dem. Detta då ingen vet deras ursprung Det är vid detta moment som pengar tvättas då de flyttas från ett okänt ursprung till ett känt.

Samma gäller om de inte sätts in på ett bankkonto, utan används för att köpa kapitalvaror eller konst som i nästa steg säljs och du får tvättade pengar på kontot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.