Jonas Persson
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är en del av EU lagstiftningen och inget bankerna eller staten själva hittar på.
Och EU gör det delvis självmant, men även pga av påtryckningar från USA.
 
Jonas Persson
Silver78 Silver78 skrev:
Hur många är vi inte som blivit nekade att växla in gamla sedlar från ett dödsbo?
Samma problem igen, hur vet banken att pengarna verkligen kom från den madrassen och inte någon annanstans ifrån? Fanns det en kassabok över beloppen eller något annat som påvisar att personen hade pengar undanstoppade?

Detta är inga enkla frågor, och banken måste göra en sammantagen riskbedömning.
 
Jonas Persson
Den här soppan gör att klassiska hederliga pengar ofta hamnar i limbo. Bortsett från att de genererade en hemskans massa växelmynt så var de ganska trevliga att hantera. Lite som en riktig bok istället för en talbok.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Jag har en kollega som blev så förbannad när banken frågade vad denne behövde ett större kontantuttag i Euro till att han svarade att han skulle till Amsterdam på semester för att röka på och förlusta sig i bordellkvarteren. Enligt hans erfarenhet godtas endast kontanter där. Minen på den yngre mannen bakom disken var obetalbar enligt honom.
 
  • Gilla
  • Haha
Thomas_Blekinge och 5 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Om du med "gamla" sedlar menar de som inte längre är giltiga som betalningsmedel förstår jag inte din klagan?
Sedlar har inte oändlig giltighetstid, Riksbanken går i god tid ut och varnar alla som har pengar i madrassen.
Riktigt gamla sedlar har däremot ett samlarvärde som överstiger nominellt belopp.
Om det INTE var ovanstående du menade borde det inte vara nåt problem? 17000kr kan man ju lätt handla upp för i butiker?
I vilket fall som helst förstår jag inte att problemet var att du inte kunde redogöra var de kom från?
Nu var detta från en dödsbo. Morsan hade sen länge glömt bort pengarna. Det var ogiltiga sedlar ända från 60 talet. De är pengar som brinner inne. Hur mycket pengar är det inte som försvinner på detta sätt? Man hänvisar till penningtvättlagen när dessa hade kunnat användas för stödja någon verksamhet.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Samma problem igen, hur vet banken att pengarna verkligen kom från den madrassen och inte någon annanstans ifrån? Fanns det en kassabok över beloppen eller något annat som påvisar att personen hade pengar undanstoppade?

Detta är inga enkla frågor, och banken måste göra en sammantagen riskbedömning.
Jo men 17000 kr spridda med årtal från 60-90 talet lär knappast vara typfallet av hur man går tillväga att tvätta pengar.
 
Silver78 Silver78 skrev:
En annan fråga. Hur många är vi inte som blivit nekade att växla in gamla sedlar från ett dödsbo? Jag hittade en gömma där drygt 17000 kr av olika valörer fanns. Klart jag inte kunde redogöra var dessa kom från. Det borde finnas sunt förnuft när de ser hur sedlarna är sprida över flera decennier. Men det spelar ingen roll. Blev nekad ändå.

USA har aldrig förklarat några sedlar som ”gamla” och ogiltiga ... Visst trycker de nya sedlar med nytt utseende, kasserar skadade sedlar osv . Men om du hittar dollar sedel från 1700 talet och ska betala med den är det helt OK . De vet att folk runt om i världen i olika skurk stater gräver ner pengar i brist på tillit till makten och då väljer de valuta som aldrig blir ogiltig ( men givetvis påverkas värdet av inflationen ) Bland annat därför är dollar är och förblir ”världsvaluta” trots att de täcker sin gigantiska underskott genom att helt enkelt trycka nya dollar sedlar
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
M Michael_P skrev:
Men om du hittar dollar sedel från 1700 talet och ska betala med den är det helt OK
Det beror på om banken som gav ut den fortfarande finns och backar den. Den amerikanska staten gav nämligen ut sina första sedlar 1861. Innan dess var det privata banker som gav ut amerikanska sedlar mot sin egen guldreserv.

Vad som mer hände 1861? Amerikanska inbördeskriget startade. Och ja, det hänger ihop. Den federala staten gav ut pengar den egentligen inte hade backning för.

I Skottland har man för övrigt fortfarande privata privata banker som ger ut sedlarna. Ingen av dem överger tidigare utgivna sedlar, det är bara stater som kan unna sig att bete sig så illa; andra måste tänka på sitt rykte.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Silver78 Silver78 skrev:
Jo men 17000 kr spridda med årtal från 60-90 talet lär knappast vara typfallet av hur man går tillväga att tvätta pengar.
Och det vet du med säkerhet? Det kanske är så, men jag vet det inte.

Banker vill få in pengar, men trots detta så nekades du. Det om något säger en del hur rädda de är för att tvätta pengar. Regelverket och kontrollerna är hårda.
 
Redigerat:
Silver78 Silver78 skrev:
Nu var detta från en dödsbo. Morsan hade sen länge glömt bort pengarna. Det var ogiltiga sedlar ända från 60 talet. De är pengar som brinner inne. Hur mycket pengar är det inte som försvinner på detta sätt? Man hänvisar till penningtvättlagen när dessa hade kunnat användas för stödja någon verksamhet.
Din problematik har funnits i alla tider och har inget att göra med dagens lagar om penningtvätt. Ogiltigförklarande av gamla sedlar har funnits lika länge som Riksbanken,,,

Kuriosa: Sveriges stora nästan kvadratiska sedlar blev ogiltiga sent 80tal. Många kunder kom in till vår bank och bytte ut dem/alternativt satte in dem på konto. Som nybliven bankman växlade jag TILL MIG dessa gamla sedlar för att
a) behålla som minne
b) använda på krogen då de fortfarande var giltiga 6-7 månader- Gissa om många var tveksamma att ta emot dessa trots att de var legal tender i ytterligare ett halvår.:)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det beror på om banken som gav ut den fortfarande finns och backar den. Den amerikanska staten gav nämligen ut sina första sedlar 1861. Innan dess var det privata banker som gav ut amerikanska sedlar mot sin egen guldreserv.

Vad som mer hände 1861? Amerikanska inbördeskriget startade. Och ja, det hänger ihop. Den federala staten gav ut pengar den egentligen inte hade backning för.

I Skottland har man för övrigt fortfarande privata privata banker som ger ut sedlarna. Ingen av dem överger tidigare utgivna sedlar, det är bara stater som kan unna sig att bete sig så illa; andra måste tänka på sitt rykte.
Skotska banker har rätt att ge ut egna sedlar men de är inte på något sätt giltiga längre än BankOf Englands egna serier.
Har du en pundsedel från RoyalBankOfScotland eller CLydesdaleBank från 1970-80 talet lär du inte få ut något från dom heller...
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Menar du att du inte behöver svara på sådana frågor idag?
Jodå, jag svarar på dessa frågor som alla andra. Det betyder inte att jag på något sätt kan avgöra eller har kännedom om varifrån en viss "liten hög" av min "totala hög" pengar kommer ifrån. Hur skulle jag kunna veta det?

Jag har levt lite drygt ett halvt normalliv och under det livet har jag arbetat, drivit rörelse, spelat poker, sålt fåglar, tjänat "massor" på börsen och tyvärr även förlorat "massor". Sörjt bortgångna släktingar men tacksamt tagit emot deras arv. Köpt och sålt diverse fordon. Firat bemärkelsedagar i Vegas med därmed förenlig aktivitet. Jag har även fått diverse bidrag som barnbidrag, studiestöd och ersättningar vid sjukdom. Några försäkringsersättningar krånglar till det ytterligare. Och jag har gjort en fruktansvärd massa andra saker som på något sätt innefattat monetära transaktioner.

Om jag öppnar ett nytt konto någonstans och sätter in några kronor är det naturligtvis fullkomligt omöjligt att på något meningsfullt sätt ange varifrån dessa kronor kommer.

På vilket sätt mina svar hjälper mot penningtvätt, terrorfinansiering och liknade känns dock inte riktigt tydligt. Så här ser mitt senaste svar ut:

Skärmdump av ett formulär om pengars ursprung med valda alternativ som lön, egen rörelse, sparande, försäljning och gåva/arv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Om du med "gamla" sedlar menar de som inte längre är giltiga som betalningsmedel förstår jag inte din klagan? Sedlar har inte oändlig giltighetstid, Riksbanken går i god tid ut och varnar alla som har pengar i madrassen.
Fast det är inte hela sanningen!

Riksbanken kan lösa in svenska sedlar oavsett ålder och allmän giltighet. Det kan vara rätt bra att känna till. Går inte in på detaljer här utan hänvisar till Riksbanken. Nyttjade detta själv för mindre än ett år sedan då jag hittade två femhundringar i en gammal portfölj och det fungerade utmärkt.

Se: https://www.riksbank.se/sv/betalningar--kontanter/sedlar--mynt/sedlar/att-losa-in-ogiltiga-sedlar/

Riksbankens webbsida om att lösa in ogiltiga svenska sedlar, med informationstext och meny.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är inte hela sanningen!

Riksbanken kan lösa in svenska sedlar oavsett ålder och allmän giltighet. Det kan vara rätt bra att känna till. Går inte in på detaljer här utan hänvisar till Riksbanken. Nyttjade detta själv för mindre än ett år sedan då jag hittade två femhundringar i en gammal portfölj och det fungerade utmärkt.

Se: [länk]

[bild]
Det var precis det jag tänkte utnyttja. Några tusen går bra men större summor kräver underlag, bankbok och redovisning. Av 17000 kronor fick jag noll kronor. Dessa pengar hade jag inte ens tänkt behålla själv utan skänkt till en stiftelse som jag vet låg varmt om hjärtat hos min mor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.