Det blir en bra arbetsbänk👍
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Sätt några extra bitar regel och/eller sätt en bit plywood till under skivan där städet ska sitta? Jag gissar att du har spill kvar så det ör bara någon timmes jobb extra. Då fäster städet indirekt i ramen utan att påverka vinklarna.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
I
Har nu fått tag på ett 135 mm skruvstöd på närmare 20 kg. Tanken är att sätta ny ny regel tvärs över likt de 2 redan existerande. Frågan är, ska man montera skruvstödet i mitten eller har man det alltid till vänster eller höger?
 
I Ironside skrev:
Har nu fått tag på ett 135 mm skruvstöd på närmare 20 kg. Tanken är att sätta ny ny regel tvärs över likt de 2 redan existerande. Frågan är, ska man montera skruvstödet i mitten eller har man det alltid till vänster eller höger?
Mitten av bordet sviktar i någon mån, betydligt mer än direkt över ett ben iaf. Men du kan ju prova, inte värre än att du flyttar det om du blir missnöjd :)
 
I
MDF-skivan har visat sig vara ett mindre bra val i mitt fall. Den är lätt att skada i kanterna och tål inte olja eller fett särskilt bra. Inget nytt för de flesta, men inget jag funderade över tyvärr.

Frågan nu är hur jag kan få skivan att hålla längre. Jag har letat efter en slät gummimatta, några millimeter tjock, men det är svårt att hitta. Ett annat alternativ vore att behandla skivan med exempelvis vax, men jag misstänker att det slits bort snabbt.

Jag har pratat med den lokala matbutiken, de kan få fram en räfflad gummimatta för runt 400 kr/m, så totalt blir det dyrt. Dessutom är räfflad inget kul att hålla rent.

En annan tanke är vinyl, d.v.s. sådant man lägger på vanliga golv, men även det verkar vara ganska dyrt, i alla fall om man vill ha några millimeter tjockt.

Man kan såklart byta ut skivan, och kanske är det billigare, men bill först utvärdera vad som kan göras med skivan jag redan köpt.

Förslag?
 
Redigerat:
M
I Ironside skrev:
Har nu fått tag på ett 135 mm skruvstöd på närmare 20 kg. Tanken är att sätta ny ny regel tvärs över likt de 2 redan existerande. Frågan är, ska man montera skruvstödet i mitten eller har man det alltid till vänster eller höger?
Fast monterat i mitten är extremt ivägen så fort du skall jobba med något större, bästa är att ha det enkelt avtagbart.
I Ironside skrev:
MDF-skivan har visat sig vara ett mindre bra val i mitt fall. Den är lätt att skada i kanterna och tål inte olja eller fett särskilt bra. Inget nytt för de flesta men inget jag funderade över tyvärr.
Jag köpte billigaste klarlacken som fanns på Jula så nu suger den inte som en svamp ifall man ställer något blött på bordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.