58 725 läst · 292 svar
59k läst
292 svar
Slutnotan för kaminen från Eldabutiken blev 255 000 kr
På konsumentens sida
· 3 123 inlägg
Eldabutiken i Haninge skulle ta Johan till tingsrätten för att han höll inne betalning för dåligt installerad kamin. Johan konstaterar i efterhand att de instanser som finns för privatpersoner som hamnar i tvist med företag är verkningslösa.
– Jag tog kontakt med Hallå Konsument som sa att jag hade rätt och borde slåss för min sak, säger en uppgiven Johan Nordin.
Du kan läsa artikeln här: Slutnotan för kaminen från Eldabutiken blev 255 000 kr
– Jag tog kontakt med Hallå Konsument som sa att jag hade rätt och borde slåss för min sak, säger en uppgiven Johan Nordin.
Du kan läsa artikeln här: Slutnotan för kaminen från Eldabutiken blev 255 000 kr
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Jag tänker då aldrig sätta min fot i en elda-butik igen.
Jag har tyvärr samma känsla och har suttit i en ännu värre sits; en nybyggd villa där entreprenören vägrar åtgärda 80+ fel och istället stämmer för utebliven betalning. Tär enormt på både ekonomi och psykisk hälsa för hela familjen. För oss slutade det i en förlikning, av exakt samma anledning som Johan; rädslan att behöva betala hela kalaset och ev. att ärendet går till hovrätten vilket innebär ännu mer kostnader och huvudvärk.
Visst täcker hemförsäkringen en del av kostnaderna, men jag räknade ut att vi fick stå för ungefär 50% själva. Och med timtaxor på 2000+ kr springer fakturorna från jurist/advokat iväg fort, riktigt fort.
Att kriga mot företag som privatperson, trots att man har lagar osv på sin sida är nog alldeles för kostsamt och påfrestande för de flesta. Riktigt tråkigt, och detta skulle verkligen behövas styras upp på något sätt.
Visst täcker hemförsäkringen en del av kostnaderna, men jag räknade ut att vi fick stå för ungefär 50% själva. Och med timtaxor på 2000+ kr springer fakturorna från jurist/advokat iväg fort, riktigt fort.
Att kriga mot företag som privatperson, trots att man har lagar osv på sin sida är nog alldeles för kostsamt och påfrestande för de flesta. Riktigt tråkigt, och detta skulle verkligen behövas styras upp på något sätt.
Det knepiga i situationen är att Elda-kedjan verkar vara oskyldig och ha försökt lösa problemet. Det ser ut som om Elda-butiken i Haninge är den man ska bojkotta.Dan_Johansson skrev:
Samtidigt kanske kedjan SKA straffas för att man har så dåliga avtal med sina franchisetagare att man inte kan tvinga fram en lösning i ett sånt här fall.
Jag har lite insyn i McDonals som också är en (huvudsakligen) franchisekedja. Där kan det gå så långt att en restaurang kan tvångsinlösas om den missköter sig allvarligt. Något liknande borde även finnas i avtalen för Elda om det ska ge ett förtroende för varumärket.
Renoveringsnovis
· Växjö
· 37 inlägg
Men alltså fy vad hemskt Vilken mardröm! Hoppas att folk aldrig handlar på just den Elda butiken igen.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Tja, nu är ju det här sällanköp så det skriker om det, så i mitt fall lär det inte göra någon större skillnad. (butiken i Trollhättan har dessutom tagit ner skylten)R RoAd skrev:Det knepiga i situationen är att Elda-kedjan verkar vara oskyldig och ha försökt lösa problemet. Det ser ut som om Elda-butiken i Haninge är den man ska bojkotta.
Samtidigt kanske kedjan SKA straffas för att man har så dåliga avtal med sina franchisetagare att man inte kan tvinga fram en lösning i ett sånt här fall.
Jag har lite insyn i McDonals som också är en (huvudsakligen) franchisekedja. Där kan det gå så långt att en restaurang kan tvångsinlösas om den missköter sig allvarligt. Något liknande borde även finnas i avtalen för Elda om det ska ge ett förtroende för varumärket.
Men jag tycker definitivt att det är hela kedjans "fel", man kan inte bara få fördelarna av att vara en del av den.
vad är detta för förbannat trams.
butiken har agerat vårdslöst emot sin leverantör. De har aktivt skadat ett märke på marknaden med sitt trams.
De skulle bytt ut denna kamin från början, när de valde att inte göra detta och medial uppmärksamhet belyste detta så skulle tillverkaren hävt avtalet med butiken och agerat i god policy..
Detta beteende visar att man skiter fullständigt i hur ens återförsäljare beter sig emot kund. huvudsaken är att man säljer..
fy fan vilket jävla skämt..
Nä tillverkaren borde nu ringa upp vederbörande och säga, "du vi tar summan detta kostat dig.".
Då har iallafall tillverkaren tagit sitt ansvar för sitt märke Och sina återförsäljare...
butiken har agerat vårdslöst emot sin leverantör. De har aktivt skadat ett märke på marknaden med sitt trams.
De skulle bytt ut denna kamin från början, när de valde att inte göra detta och medial uppmärksamhet belyste detta så skulle tillverkaren hävt avtalet med butiken och agerat i god policy..
Detta beteende visar att man skiter fullständigt i hur ens återförsäljare beter sig emot kund. huvudsaken är att man säljer..
fy fan vilket jävla skämt..
Nä tillverkaren borde nu ringa upp vederbörande och säga, "du vi tar summan detta kostat dig.".
Då har iallafall tillverkaren tagit sitt ansvar för sitt märke Och sina återförsäljare...
Vi planerar att sätta in en kaminkassett inom tre år, och kommer automatiskt välja bort Elda från listan av leverantörer. Elda hade ju kunnat lösa det nu genom att ekonomiskt kompensera Johan motsvarande summan det kostat han.