J Jaggatagga skrev:
Hela banksystemet är ju uppbyggt kring att vara förvirrande som möjligt så att lekmän inte förstår vad som försigår bakom kulisserna.

Jag har ingen aning om vilken bostadsobligation som banken krängt mitt lån i. Eller villkoren de gav köparna. Nästan noll transparens.
Nej, banksystemet är uppbyggd kring att vara effektivt. Att du upplever det som förvirrande innebär ju inte att det gäller för alla…
När du säger ”Jag har ingen aning om vilken bostadsobligation som banken krängt mitt lån i.” så gör du det komplicerat för dig själv. Varför tror du att ditt bostadslån skulle motsvaras av en specifik bostadsobligation?
 
D
Z Zodde skrev:
Nej, banksystemet är uppbyggd kring att vara effektivt.
Haha, nej. Det är uppbyggt för att mjölka dess kunder på så mycket pengar som möjligt. Precis som vilken annan verksamhet som helst. Bokslut framför allt, allt annat är underordnat. Den som tror något annat är naiv. Det kan finnas fina broschyrer med värdegrund, code of conduct, andra skönmålningar, men påverkas bokslutet negativt är dessa inget värt längre.

Den administration som det innebär för banken att lägga om lån hela tiden är inte effektiv, varken för banken eller för samhället i stort. Den enda förklaringen är att många kunder missar smyghöjningarna och att banken skor sig på det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lime113 och 3 till
  • Laddar…
Bankindustrin är kraftigt reglerad vilket leder till svårigheter att få genomslag för nya aktörer och beteende.

Jag hade gärna valt annat alternativ om möjligheten fanns. Men nu är de enda alternativen man har är att lösa sina lån eller stanna i systemet.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Haha, nej. Det är uppbyggt för att mjölka dess kunder på så mycket pengar som möjligt. Precis som vilken annan verksamhet som helst. Bokslut framför allt, allt annat är underordnat. Den som tror något annat är naiv. Det kan finnas fina broschyrer med värdegrund, code of conduct, andra skönmålningar, men påverkas bokslutet negativt är dessa inget värt längre.

Den administration som det innebär för banken att lägga om lån hela tiden är inte effektiv, varken för banken eller för samhället i stort. Den enda förklaringen är att många kunder missar smyghöjningarna och att banken skor sig på det.
Banker är vinstdrivande som alla bolag i konkurrensutstatt sektor. Dock mycket hårt reglerade.
Administrationen är efter digitaliseringen en bråkdel av vad den varit, därav höjda vinster.

Men sakfrågan, visst borde banken notify när räntan ändras. Här i Norge MÅSTE bankerna skriftligen meddela kunderna typ 3-4 veckor INNAN de ändrar räntan.
 
Redigerat:
D
Z Zodde skrev:
Du får tro vad du vill men underliga din fråga om bostadsobligation sätter nivån på ditt kunnande imho.
Förtydliga gärna vart jag skrev om obligationer.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Förtydliga gärna vart jag skrev om obligationer.
Sorry, fel skribent. Editerar... Var en annan som tuggade om bostadsobligationer , sorry
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.