Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det går inte att ändra från en dag till en annan men systemet fungerar ju i andra länder så det går ju att lösa.... Utredning pågår förresten om att ta bort avgifterna så jag är inte ensam om att tro att det går!🤔
Det tror jag när jag ser det, men håller med om att det är en god tanke.

Edit: finns rörlig ränta i dessa länder?
 
M
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Och sen bort med inlåsningsavgiften när folk ska byta bank och har bundna lån! Det borde vara gratis som i USA! Försämrar konkurrensen!
Varför byta bank om man har bundna lån?
 
M mnils skrev:
Varför byta bank om man har bundna lån?
För samma skäl som man annars byter bank?
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
M mnils skrev:
Som vanligt så är folk okunniga eller oförmögna att förstå vad de gör och när det sedan inte visar sig vara som de trott så är det som alltid någon annans fel. Hur skulle det vara att växa upp och ta ansvar för vad man gör?
Hela banksystemet är ju uppbyggt kring att vara förvirrande som möjligt så att lekmän inte förstår vad som försigår bakom kulisserna.

Jag har ingen aning om vilken bostadsobligation som banken krängt mitt lån i. Eller villkoren de gav köparna. Nästan noll transparens.
 
M
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
För samma skäl som man annars byter bank?
Vanligaste orsaken är ju att folk får lägre låneränta hos någon annan och så länge lånet är bundet så är ju inte det något alternativ.
 
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja det argumentet kan ju användas i alla konsumentfrågor. Det är ju lätt att låta bli att belåna bostaden till 300% också. Bara låt bli. Regleringar tycker jag i alla fall behövs, jag tror inte på fri marknad....
Märklig jämförelse med att belåna boendet 300%, det är nog ytterst ovanligt.
När det gäller att välja bindningstid för sitt lån så är det inte frågan om att låta bli att låna utan med olika förutsättningar.

Jag tycker att kommer man överens med en motpart om ett avtal så ska båda parter hålla avtalet. Det blir ju helt galet om en part kan bryta avtalet på eget bevåg utan någon kostnad.

Du skriver "ja, det argumentet kan användas i alla konsumentfrågor", så låt oss jämföra lite med andra avtal.

  • 24 månaders avtal med en mobiloperatör mot där man får rabatt på månadsavgiften i utbyte mot att operatören vet att de får betalt en viss period. Det borde man också kunna bryta när som helst isåfall?
  • Storpack ger rabatt, givetvis köpet jag ett 10-pack fast jag bara behöver 2, sen lämnar jag tillbaks 8 och kräver att få betala 20% av 10-packets pris, eftersom det är billigast än 2*enpack.
  • Jag behöver få en del jobb utfört, varav viss del enklare och andra svårare. En expertfirma ger mig ett specialpris mot att få hela affären. Jag tackar ja, men när den avancerade delen är utförd bryter jag avtalet och anlitar en billigare utförare av det resterande. Ok?
  • Inför vintern tecknar jag ett fast-prisavtal på elen för 1 år, där elbolaget ger ett pris som jag tjänar på under vintern och de under sommaren. Så fort det blir varmt så bryter jag kontraktet, rimligt?
Om du istället förespråkar att inga avtal alls ska gå att binda i tid så förstår jag, men att bara gynna en part kommer inte gynna konkurrensen, eftersom ingen längre kan ge rabatter för att få en långsiktig affär.
 
  • Gilla
David__11 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Märklig jämförelse med att belåna boendet 300%, det är nog ytterst ovanligt.
När det gäller att välja bindningstid för sitt lån så är det inte frågan om att låta bli att låna utan med olika förutsättningar.

Jag tycker att kommer man överens med en motpart om ett avtal så ska båda parter hålla avtalet. Det blir ju helt galet om en part kan bryta avtalet på eget bevåg utan någon kostnad.

Du skriver "ja, det argumentet kan användas i alla konsumentfrågor", så låt oss jämföra lite med andra avtal.

  • 24 månaders avtal med en mobiloperatör mot där man får rabatt på månadsavgiften i utbyte mot att operatören vet att de får betalt en viss period. Det borde man också kunna bryta när som helst isåfall?
  • Storpack ger rabatt, givetvis köpet jag ett 10-pack fast jag bara behöver 2, sen lämnar jag tillbaks 8 och kräver att få betala 20% av 10-packets pris, eftersom det är billigast än 2*enpack.
  • Jag behöver få en del jobb utfört, varav viss del enklare och andra svårare. En expertfirma ger mig ett specialpris mot att få hela affären. Jag tackar ja, men när den avancerade delen är utförd bryter jag avtalet och anlitar en billigare utförare av det resterande. Ok?
  • Inför vintern tecknar jag ett fast-prisavtal på elen för 1 år, där elbolaget ger ett pris som jag tjänar på under vintern och de under sommaren. Så fort det blir varmt så bryter jag kontraktet, rimligt?
Om du istället förespråkar att inga avtal alls ska gå att binda i tid så förstår jag, men att bara gynna en part kommer inte gynna konkurrensen, eftersom ingen längre kan ge rabatter för att få en långsiktig affär.
Jag förstår inte vad du är ute efter. Är det att antingen accepterar jag all reglering eller ingen? 🤔

Jag tror de flesta är för viss reglering och konsumenträtt och jag ogillar inlåsning när det gäller bolån för det skadar konkurrensen på den marknaden. Andra kanske ogillar något annat, vad vet jag...
 
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag förstår inte vad du är ute efter. Är det att antingen accepterar jag all reglering eller ingen? 🤔
Jag är ute efter att om man kommer överens om ett avtal så gillar jag inte att en part får en chans att plocka russinen ur kakan.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag tror de flesta är för viss reglering och konsumenträtt och jag ogillar inlåsning när det gäller bolån för det skadar konkurrensen på den marknaden. Andra kanske ogillar något annat, vad vet jag...
Jag ser inte att man är inlåst, utan att man själv valt att låsa in sig, för att få en annan fördel i utbyte.
Nu sitter många på bundna lån med låg ränta, för att de band i rätt läge. Jag ser inte att bankerna kan erbjuda lika låga räntor om man skapar en situation där bankerna ska stå för sin del av avtalet, medan kunden inte behöver stå för sin del. Det är jag inte gynnar konkurrensen.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är ute efter att om man kommer överens om ett avtal så gillar jag inte att en part får en chans att plocka russinen ur kakan.

Jag ser inte att man är inlåst, utan att man själv valt att låsa in sig, för att få en annan fördel i utbyte.
Nu sitter många på bundna lån med låg ränta, för att de band i rätt läge. Jag ser inte att bankerna kan erbjuda lika låga räntor om man skapar en situation där bankerna ska stå för sin del av avtalet, medan kunden inte behöver stå för sin del. Det är jag inte gynnar konkurrensen.
Men avtal mellan företag och konsumenter är reglerade i lag.... Det finns massor av saker man inte får avtala om.... Jag vill bara lägga till en.
 
D
Bank är bajs. När bajset får för det jobbigt blir jag glad. Bra skit alltså!
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Bank är bajs. När bajset får för det jobbigt blir jag glad. Bra skit alltså!
Helt enig 😀
 
Fairlane
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Men avtal mellan företag och konsumenter är reglerade i lag.... Det finns massor av saker man inte får avtala om.... Jag vill bara lägga till en.
Javisst är det så och jag tror banken kan ta bort bundna lån om det är så, alternativt läggs dem på en nivå så de aldrig är attraktiva.
 
Det är väl bara tajma in ett samtal eller möte och gå igenom ränterabatt mot listräntan minst en gång om året.

Vad det ska daltas med konsumenten.

Kanske märks att man har lite för mycket i aktier hos 3 av storbankerna.

Bara bra att de tjänar miljarder. Man har väldigt bra avkastning på bankaktier.
Vissa har/hade att 75% av vinsten skulle delas ut.

Duger det inte så lös lånet?

Tycker det är mer konstigt att SBAB inte kan konkurrera mer med bankerna. Lättare att klaga på storbankerna som tar samma räntor och gör miljarder i vinst. Vart hamnar SBABs netto? 😂
 
Hela detta "system" är ruttet....

Att ränterabatten löper ut är givetvis ett irritationsmoment, det minsta rimliga vore väl att den iaf låg kvar på samma tillsvidare?

Något som stör mig mer är att "förhandla" ränta med sin personliga kontakt på banken är totalt bortkastat.
Sänkte nyligen min ränta 1,65% genom att bara beställa amorteringsunderlag via den nytillkomna e-tjänsten och invänta samtalet från kontorschefen som punktligt kom samma dag....
 
T Tobbelina F skrev:
Nordea gjorde det senast för ett par veckor sedan. De smyghöjde 25 punkter. Två(!) dagar senare basunerades det att de minsann sänker räntan med 25 punker för att följa styrräntan. Luktar blackfriday rea långa vägar.

/Tobbe
Vi råkade ut för nåt liknande. Listräntorna sänktes och när jag kollade vad vi hade för rabatt så hade de sänkt vår rabatt så räntorna, trots den nya lägre listräntan, skulle blivit högre. Men då sket jag i allt detta ”förhandlande” och bytte till sbab (då erbjöd de iofs raskt en betydligt bättre rabatt men då fick de veta hur jag faktiskt kände för dem innerst inne).
 
  • Gilla
JockeJ76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.