Jag har nu testat att köra med en vinkelslip och en stålborste av grövre kaliber. Körde 10 minuter nu på kvällen och tänkte visa resultaten.

Hur ser det ut? De ljusare områdena på bilderna är där jag slipat. Är det tillräckligt "långt in" mot betongen och räcker det om man gör så över hela väggen tro?

Var ganska pilligt med borste, kanske satsar på en diamantslip istället för att få det hela att gå snabbare.
 
  • Väggdel med ojämnt slipade områden vid rödmålad plank efter användning av vinkelslip och stålborste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg slipad med vinkelslip, ljusare områden visar bearbetning av stålborste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skrapa med spade kan funka om det sitter löst. På min dränering tog grävaren skopan och skrapade rent. Funkade bra.
 
T TorparSten skrev:
Hej,

Håller på med en dränering av källare och har nu kommit förbi stadiet grävning (samt lagning av el och vattenkablar som gick sönder).

På källarväggen visade det sig vara tjära på väggarna och av vad jag förstått av folk på forumet så ska tjäran bort. Planen är sen att sätta på isodrän eller pordrän skivor.

Hur man tar bort tjäran verkar det råda delade meningar om dock. Tog hit en blästrare som sa att det inte var några problem för honom att ta bort det, men han tar ca 10k kronor för 2-3 timmars jobb (5k framkörningsavgift).

Funderar då på att eventuellt försöka lösa detta själv då det priset var hutlöst.

Fick låna en vinkelslip av grannen och kopplade på en stålborste och testade köra lite på väggen.
Det var skitigt och det slog gnistor om borsten när jag körde.

Dock vänder jag mig nu till er för att rådfråga om hur resultatet blivit. Jag tog ett par bilder på där jag gjorde ett litet försök att slipa. Väggen ser ju onekligen "ljusare" ut, men frågan är om all tjära där är borta?

Räcker det att fortsätta slipa på det sättet runt hela huset? Hur pass exakt bör det här vara?
Tacksam för tips och råd gällande detta.

/TorparSten
T TorparSten skrev:
Hej,

Håller på med en dränering av källare och har nu kommit förbi stadiet grävning (samt lagning av el och vattenkablar som gick sönder).

På källarväggen visade det sig vara tjära på väggarna och av vad jag förstått av folk på forumet så ska tjäran bort. Planen är sen att sätta på isodrän eller pordrän skivor.

Hur man tar bort tjäran verkar det råda delade meningar om dock. Tog hit en blästrare som sa att det inte var några problem för honom att ta bort det, men han tar ca 10k kronor för 2-3 timmars jobb (5k framkörningsavgift).

Funderar då på att eventuellt försöka lösa detta själv då det priset var hutlöst.

Fick låna en vinkelslip av grannen och kopplade på en stålborste och testade köra lite på väggen.
Det var skitigt och det slog gnistor om borsten när jag körde.

Dock vänder jag mig nu till er för att rådfråga om hur resultatet blivit. Jag tog ett par bilder på där jag gjorde ett litet försök att slipa. Väggen ser ju onekligen "ljusare" ut, men frågan är om all tjära där är borta?

Räcker det att fortsätta slipa på det sättet runt hela huset? Hur pass exakt bör det här vara?
Tacksam för tips och råd gällande detta.

/TorparSten
Jag började med att spola med högtryckstvätt. Det tog bort den kletiga tjäran eller asfalten. Denna var svårt att få bort med rondell eller stålborste, kletade bara igen.
Instruktionen till Pordrän som jag använde sa att minst 50% av det gamla tätskiktet ska bort.
Det som sedan fanns kvar slipade jag bort med en diamantrondell jag köpte på Jula (se bild)
Använd andningsskydd o mössa! Det gjorde inte jag och fick tvätta håret 4-5 ggr. innan man blev av med dammet.
Lycka till!
016001.jpg
 
  • Gilla
minitusen
  • Laddar…
Det är ett riktigt Mög jobb men det är bara att köra på!
jag provade en del olika metoder när jag dränerade men kom fram ganska snabbt till att diamantslipp skiva och vinkelslip är det som går lättast.

Det slitter på vinkelslipen som fan rent ut sagt så kör inte något dyr fin utan köp billigaste möjligaste typ biltema.

Dräneringsarbete vid husgrund med synlig diamantslipad yta och vinkelslipade kanter längs en grävd ränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det går att ta bort allt! kämpa på!

här är när jag dränerade.
https://www.byggahus.se/forum/threads/draenering.255991/
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Jag började med vinkelslip o diamantskiva. Kom ca en meter på en timme. Då skar slipen.
Hyrde sen en Flex på Cramo plus dammsugare. Hela grunden var klar på 3-4 timmar. Då tog jag faktiskt bort all asfalt. Klart nöjd och hade gjort det valet igen.
 
  • Flex och dammsugare bredvid en nyslipad grundvägg, asfalten borttagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oskar81 och 3 till
  • Laddar…
Jag provade vinkelslipen när jag dränerade förra året men det dammar ju som f-n! Körde hålkälet med diamantskiva för att få rent för gjutning, men resten släppte tillräckligt bra med målarskrapa och blad av wolframkarbid. Mjukare blad gick inte alls utan tog slut direkt
 
M minitusen skrev:
Jag började med vinkelslip o diamantskiva. Kom ca en meter på en timme. Då skar slipen.
Hyrde sen en Flex på Cramo plus dammsugare. Hela grunden var klar på 3-4 timmar. Då tog jag faktiskt bort all asfalt. Klart nöjd och hade gjort det valet igen.

Har du grävt runt hela huset på en gång?
tycker det ser lite grunt grävt ut med
 
Ja vi grävde ut runt hela huset. Efter diskussion med flera luttrade dränerare ansåg de inte att risk för sättningar skulle hindra det.

Det är nergrävt exakt så att dränslangen ligger under nederkant på sulan.
 
Hej igen!

Nu har jag och sambon slipat hela husgrunden och ville bara tacka för alla tips här i tråden.

Slutade med att jag körde med Biltemas billigaste vinkelslip (299:- samt två stycken diamantslipsklingor av märket Dronco som införskaffades på Jula (349:- styck).

Jäkligt skitigt jobb och dammet sitter på kroppen fortfarande trots det var flera dagar sedan vi avslutade. Nu blir det att blåsa väggarna med kompressor och blåspistol!

Kommer att skapa nya trådar med lite andra funderingar då vi nu går in i nästa steg av dräneringen. Tack igen!
Nyss slipad husgrund med synlig del av dräneringsarbete intill en röd trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/TorparSten
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Var grunden blöt sedan tidigare eller varför bestämde du dig för att ta bort det?
 
Inte speciellt blöt men fuktigt klimat i källaren. Tänker sätta upp pordrän eller isodrän och då ska tidigare behandling bort till stor del.
 
Ok.

Har precis dränerat halva huset (den delen som kommer ligga under en tillbyggnad) men isodrän. Har vart snustorrt och vart bodel I 50 år och där tyckte dom att man inte skulle ta bort det. Ytterväggarna var dessutom gjutna direkt på berget så man kom inte riktigt under sulan.
 
Så dumsnål får man väl inte vara så att man står och slipar i dagar med fel grejer.

Hyr en flex och en bra dammsugare eller ta in någon som kan blästra.

Att "flexa" med skräp från Biltema utan en dammsugare. Det är ren galenskap. Även med rätt utrustning så är det tungt och jävligt.
 
F finnemang skrev:
Så dumsnål får man väl inte vara så att man står och slipar i dagar med fel grejer.

Hyr en flex och en bra dammsugare eller ta in någon som kan blästra.

Att "flexa" med skräp från Biltema utan en dammsugare. Det är ren galenskap. Även med rätt utrustning så är det tungt och jävligt.
Även om jag mest själv slipat betong inne i källaren, och inte utanpå så tycker jag inte det är så dumsnålt, att använda en enkel vinkelslip (einhell 399 kr i mitt fall) med en mycket bra diamantslipskiva (dronco även för mig).

Blir mycket damm, och jag körde förstås med en bra mask ifrån 3M som skydd men vidare slitsamt tyckte jag inte det var, och det tog inte så enormt med tid.

Däremot så prövade jag med en diamantslipvskiva ifrån Biltema först, som en vän kört mycket med, och det tyckte jag fungerade dåligt. Samma vän kom vid annat tillfälle o lånade min dronco en kväll, i panik över en klack som bara måste bort vid dörrbyte i garage, och har efter det hållit sig till slipgrejor av lite bättre kvalite.
 
F finnemang skrev:
Så dumsnål får man väl inte vara så att man står och slipar i dagar med fel grejer.

Hyr en flex och en bra dammsugare eller ta in någon som kan blästra.

Att "flexa" med skräp från Biltema utan en dammsugare. Det är ren galenskap. Även med rätt utrustning så är det tungt och jävligt.
Snickesnack tycker jag.

Det är väl förutsättningarna som avgör vad som är rätt metod och utrustning.

Själv använde jag en Dewalt 125 mm vinkelslip med stålborste av koppmodell för att ta bort asfalten från källarväggen när jag dränerade. Isolerade med Pordrain på utsidan och skulle ta bort minst 50% av asfalten; det gick på en halvdag att ta en långsida av källarväggen och då tog jag bort ca två tredjedelar av asfalten. Misstänker att diamantskivor och dylikt dammar och ställer till det mer än en motoriserad stålborste som är nog så "brutal".

Hade heltäckande overall, mössa, goggles och skyddsmask samt handskar men ingen dammsugare — en dusch senare var allt ok. No drama.

//Ronnie
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.