• Gilla
Johnny Käll och 1 till
  • Laddar…
T TorparSten skrev:
Hej,

Håller på med en dränering av källare och har nu kommit förbi stadiet grävning (samt lagning av el och vattenkablar som gick sönder).

På källarväggen visade det sig vara tjära på väggarna och av vad jag förstått av folk på forumet så ska tjäran bort. Planen är sen att sätta på isodrän eller pordrän skivor.

Hur man tar bort tjäran verkar det råda delade meningar om dock. Tog hit en blästrare som sa att det inte var några problem för honom att ta bort det, men han tar ca 10k kronor för 2-3 timmars jobb (5k framkörningsavgift).

Funderar då på att eventuellt försöka lösa detta själv då det priset var hutlöst.

Fick låna en vinkelslip av grannen och kopplade på en stålborste och testade köra lite på väggen.
Det var skitigt och det slog gnistor om borsten när jag körde.

Dock vänder jag mig nu till er för att rådfråga om hur resultatet blivit. Jag tog ett par bilder på där jag gjorde ett litet försök att slipa. Väggen ser ju onekligen "ljusare" ut, men frågan är om all tjära där är borta?

Räcker det att fortsätta slipa på det sättet runt hela huset? Hur pass exakt bör det här vara?
Tacksam för tips och råd gällande detta.

/TorparSten
Hej, gör många dränering ar med pordrän varje år.
Ta en vinkelslip och dra slipningar kors och tvärs över väggen.Och särskilt viktigt på nedre delen av väggen.
Det viktiga är att den kan andas men det behövs inte så mycket slipning för det.
 
Prova först med diamantslip till vinkelslipen men hade så tjockt lager så de smeta ut tjäran. Körde sen en smal färgskrapa som tog det mesta sen körde jag diamantslipskiva till vinkelslipen.
 
T TorparSten skrev:
Oklart. Källaren är nedsprängd i berg av de tidigare ägarna. Så på källarens långsidor finns en hel del berg.
Vad jag förstått från de flesta så ska tjäran bort, men det kanske inte behöver vara supernoga. Därför jag tänkte man kunde ge sig på det själv med slipen för att få bort det värsta så att väggen ändå kan andas till en viss del.

Jag säger som useless, tjäran ska bort för att betongen ska kunna andas när du sätter pordrän, men det behöver inte vara betongrent.
 
Alla jag vet om inkl mig själv har med framgång kört bort 50% med 125mm diamantslip.
Och köp en ny billig maskin, typ biltema för max 300kr för maskin kan du i princip kasta när du är klar. Rotor/stator och kol är sopslut av allyät damm.
Ja asalten ska bort på alla ytom utom möjligtvis extrem fuktutsatta sidor där det inte kan torka ut trots 200mm pordrän.

Min källare blev som ny!
 
Nu måste jag opponera mig. Inte skaffar man ett hus, gör om dräneringen och försöker tjäna några tusenlappar för att istället vara osäker på resultatet? Ska du gräva upp igen om det inte blev bra? Vad kostar allt annat när du renoverar? Vad kostade huset?

Som du märker på övriga kommentarer, finns det lika många förslag som inlägg. Det enda raka är förstås att göra jobbet ordentligt. Det pris du fick är ju inga pengar!

Principen för isoleringsskivor på utsidan är att flytta kondensationspunkten så att den hamnar utanför ytterväggen, dvs vattenångan från insidan av huset ska bli vatten, fukt, först utanför väggen så att den inte ställer till skada. Du kan säkert läsa mer hos tillverkarna. Med fiberduk utanpå kan du också lägga tillbaka det du har grävt upp och behöver inte skaffa något särskilt dränerande material.

Jag anlitade en blästrare och gjorde det mesta av det övriga själv. Är nöjd och sover gott om natten.

Tillägg: Man bör alltid skaffa minst tre offerter för att kunna jämföra. Du har kanske inte fått tag på den bästa och billigaste?
 
Redigerat:
  • Gilla
vcuclair och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det måste vara mycket bättre att ha väggen tät på utsidan och öppet på insidan
*Ja, så resonerade man tidigare. Men det kommer fukt inifrån som måste kunna vandra ut genom väggen, annars lyfter den färgen på insidan av väggen. Men har svårt att tro att
T torkelb skrev:
Nu måste jag opponera mig. Inte skaffar man ett hus, gör om dräneringen och försöker tjäna några tusenlappar för att istället vara osäker på resultatet? Ska du gräva upp igen om det inte blev bra? Vad kostar allt annat när du renoverar? Vad kostade huset?

Som du märker på övriga kommentarer, finns det lika många förslag som inlägg. Det enda raka är förstås att göra jobbet ordentligt. Det pris du fick är ju inga pengar!

Principen för isoleringsskivor på utsidan är att flytta kondensationspunkten så att den hamnar utanför ytterväggen, dvs vattenångan från insidan av huset ska bli vatten, fukt, först utanför väggen så att den inte ställer till skada. Du kan säkert läsa mer hos tillverkarna. Med fiberduk utanpå kan du också lägga tillbaka det du har grävt upp och behöver inte skaffa något särskilt dränerande material.

Jag anlitade en blästrare och gjorde det mesta av det övriga själv. Är nöjd och sover gott om natten.

Tillägg: Man bör alltid skaffa minst tre offerter för att kunna jämföra. Du har kanske inte fått tag på den bästa och billigaste?
Instämmer! Att ha hus kostar tid och pengar. Förutom att man ska vara rädd om hälsan och grannsämjan. 10.000 för ett jobb som sedan räcker husets livslängd känns som en bra investering. Klart snabbt, bra rengöring och proffs tar hand om dammet!
 
T torkelb skrev:
Nu måste jag opponera mig. Inte skaffar man ett hus, gör om dräneringen och försöker tjäna några tusenlappar för att istället vara osäker på resultatet? Ska du gräva upp igen om det inte blev bra? Vad kostar allt annat när du renoverar? Vad kostade huset?
Jag förstår vad du menar och jag har haft samma tankesätt som dig.
Dock är arbetet inte jättestort då det är fritidshusets källare som jag håller på att dränera.
Att göra jobbet själv skulle förutom att spara 10k kännas väldigt tillfredsställande. Jag har börjat inse att kan man göra det själv så är det lika bra att försöka då allting som involverar hantverkare kostar skjortan nuförtiden.

Jag tänker åtminstone försöka med vinkelslip och borste alternativt diamantklinga om borsten visar sig för svag.
Märker jag att resultatet blir dåligt så blir det till att bita i det sura äpplet och ringa blästraren.

Tack!
 
  • Gilla
john68
  • Laddar…
Det kommer att gå hur bra som helst, jag körde ränder så att ca 50% blev betongrent, med en diamantklinga är det som att skära i smör =)
 
T TorparSten skrev:
Jag förstår vad du menar och jag har haft samma tankesätt som dig.
Dock är arbetet inte jättestort då det är fritidshusets källare som jag håller på att dränera.
Att göra jobbet själv skulle förutom att spara 10k kännas väldigt tillfredsställande. Jag har börjat inse att kan man göra det själv så är det lika bra att försöka då allting som involverar hantverkare kostar skjortan nuförtiden.

Jag tänker åtminstone försöka med vinkelslip och borste alternativt diamantklinga om borsten visar sig för svag.
Märker jag att resultatet blir dåligt så blir det till att bita i det sura äpplet och ringa blästraren.

Tack!
Kolla i så fall med tillverkaren av X-dränskivorna hur mycket som bör tas bort. Jag skulle inte lita på någon annan. Det brukar gå bra att ringa till svenska tillverkare av byggmateriel. De kan och svarar oftast gärna.

Använd skyddsutrustning för trevligare arbetsmiljö!
 
Enligt Pordräns anvisningar (finns på deras hemsida) ska minst 50 % bort.
 
T TE-Rex skrev:
Enligt Pordräns anvisningar (finns på deras hemsida) ska minst 50 % bort.
Ok bra att veta!
Om det nu är så lätt att ta bort tjäran med diamantklinga finns det en risk att man råkar ta för mycket och förstör betongen/grunden?
Eller bara använda gott omdöme och tuta och köra?
 
T TorparSten skrev:
Hej,

Håller på med en dränering av källare och har nu kommit förbi stadiet grävning (samt lagning av el och vattenkablar som gick sönder).

På källarväggen visade det sig vara tjära på väggarna och av vad jag förstått av folk på forumet så ska tjäran bort. Planen är sen att sätta på isodrän eller pordrän skivor.

Hur man tar bort tjäran verkar det råda delade meningar om dock. Tog hit en blästrare som sa att det inte var några problem för honom att ta bort det, men han tar ca 10k kronor för 2-3 timmars jobb (5k framkörningsavgift).

Funderar då på att eventuellt försöka lösa detta själv då det priset var hutlöst.

Fick låna en vinkelslip av grannen och kopplade på en stålborste och testade köra lite på väggen.
Det var skitigt och det slog gnistor om borsten när jag körde.

Dock vänder jag mig nu till er för att rådfråga om hur resultatet blivit. Jag tog ett par bilder på där jag gjorde ett litet försök att slipa. Väggen ser ju onekligen "ljusare" ut, men frågan är om all tjära där är borta?

Räcker det att fortsätta slipa på det sättet runt hela huset? Hur pass exakt bör det här vara?
Tacksam för tips och råd gällande detta.

/TorparSten
Om du kör spåret med vinkelslip och diamantslipskiva i tex 125 mm storlek så satsa gärna på skiva av märket Dronco , lite dyrare men mkt bättre än Biltema. Det märket finns på Jula, ÖoB, tror jag t o m sett dem på Dollarstore. Finns även på dyrare ställen förstås.

Håller däremot med om vinkelslipen , en billig kan gå bra, kör själv med en 499 kr , Einhell , och den fungerar fortfarande trots allt damm.

(Fast sedan köpt en Hitachi när Jula sålde ut dem, kunde inte låta bli. Typiskt risk när man lär sig renovera.....)

Lycka till, med rätt slipgrejor av bra kvalite så går det undan!
 
Du lär dig snabbt hur hårt du ska köra, inte hela världen om lite puts följer med!
 
Står inför samma läge - en framgrävd källarvägg på en sutterängvilla. Ska dränera o isolera med Isodrän. Var först inne på blästring men är efter att ha läst denna tråd har jag bestämt mig för att testa slipa.
Ni som nämner diamantklinga - vilken typ? Är den varianten som är som en kap (antar inte det)? Eller den med en plan yta typ denna: https://www.jula.se/catalog/verktyg...deller/sliprondeller/diamantslipskiva-016120/
eller den som jag sätter mina kort på - denna : https://www.jula.se/catalog/verktyg...deller/sliprondeller/diamantslipskiva-016001/

Har funderat på att hyra en maskin. Dels för att den då har utsug för dammsugare och så slipper jag offra min egen vinkelslip.

För övrigt så rekommenderar Isodrän att nedersta delen upp till 0,5 m över invändig golvnivå av grundmuren (sula o vägg) ska friläggas HELT från tätskikt och ovan det ska 50% bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.