Två första bilderna visar fyllning/lagning av spricka.
Tredje bilden är innan trestegspoleringen.
Resterande är på färdigt golv.

Nu är golven täckta med mjölkpapp, väggar och golv är gipsade.
 
  • En spricka i ett betonggolv innan lagning och polering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betonngolv med synlig spricka innan lagning och polering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Färdiga betonggolv i ett nybyggt hus med polerad yta och solens reflektion genom fönstren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt och polerat betonggolv i ett pågående byggprojektsrum med olika verktyg och material runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Polerat betonggolv i ett rum under renovering med skyddsplast och oavslutade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med synligt slipat golv och väggar under arbete, kablar och byggmaterial framme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Missad och 5 till
  • Laddar…
Riktigt fina golv! Blev det 3000 grit som sista steg i poleringen? Vid vilken grit skulle du kalla ytan för sidenmatt?
 
Jag gjorde en 10 stegs behandling. Grovslipade med 3 segment, torrpolerade med 4 olika grit och avslutade med en trestegspolering.
Och då använde vi oss av 400, 800 och 1500 grit vid poleringen
Vill man ha en matt yta måste man använda sig av ett annat medel.

Jag tyckte det vart blankt redan vid första poleringen. Jag fadade över med poleringen i vissa rum. I kök/vardagsrum där vi har mycket fönster valde jag att bara polera 2ggr, annars kommer solen speglas för mycket i golvet, och då finns det risk för att man får gå med solglasögon inne :D
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Pjeriksson Pjeriksson skrev:
Jag gjorde en 10 stegs behandling. Grovslipade med 3 segment, torrpolerade med 4 olika grit och avslutade med en trestegspolering.
Och då använde vi oss av 400, 800 och 1500 grit vid poleringen
Vill man ha en matt yta måste man använda sig av ett annat medel.

Jag tyckte det vart blankt redan vid första poleringen. Jag fadade över med poleringen i vissa rum. I kök/vardagsrum där vi har mycket fönster valde jag att bara polera 2ggr, annars kommer solen speglas för mycket i golvet, och då finns det risk för att man får gå med solglasögon inne :D
Är det inte ballast man ser på bilderna? Gick du djupare än du tänkt?
Kul ni blev nöjda.
 
Jo det är ballast man se. Jag vet inte om man kan få en betongsula gjuten utan ballast.
 
Pjeriksson Pjeriksson skrev:
Jo det är ballast man se. Jag vet inte om man kan få en betongsula gjuten utan ballast.
Tyckte du skrev att det skulle vibbas/slodas ner så det inte kom fram vid slipningen?
Du menar väl platta?
 
Innan gjutningen sa vi till att vi vill ha så lite ballast som möjligt. Vad jag vet så fick dom välja bort SKB betong och gå på en blandning som innehöll mindre ballast. Det är de enda svar jag kan ge dig, för jag var inte med när dom gjöt.
 
Snyggt!
Jag skulle själv varit tveksam till att våga göra det själv men det ser riktigt bra ut!

Hur reparerade du sprickorna?
 
  • Haha
boper1
  • Laddar…
Pjeriksson Pjeriksson skrev:
Innan gjutningen sa vi till att vi vill ha så lite ballast som möjligt. Vad jag vet så fick dom välja bort SKB betong och gå på en blandning som innehöll mindre ballast. Det är de enda svar jag kan ge dig, för jag var inte med när dom gjöt.
Ok, huvudsaken är ju att ni blev nöjda.
Tyckte du det var enkelt att köra slipmaskinen?
Vi ska själva slipa plattan, men bara för att kunna dammbinda den. Så det är huden som ska bort.
 
X xLnT skrev:
Ok, huvudsaken är ju att ni blev nöjda.
Tyckte du det var enkelt att köra slipmaskinen?
Vi ska själva slipa plattan, men bara för att kunna dammbinda den. Så det är huden som ska bort.
Att manövrera maskinen var inga problem, trots att den vägde 150kg. Däremot var det irriterande att få ordningen på alla kablar samt slangen till dammsugare.
Slangen och kablarna låg alltid i vägen :p
 
anders07 anders07 skrev:
Snyggt!
Jag skulle själv varit tveksam till att våga göra det själv men det ser riktigt bra ut!

Hur reparerade du sprickorna?
Tackar och bockar.
Jag var själv väldigt nervös inför slipningen då jag inte visste vad jag hade gett mig in på. Men det är bara att vara tålmodig och gå igenom alla momenten noga så blir resultatet bra.

Man kan nog reparera sprickorna på många olika sätt. Men jag fuktade ytan med vatten, sedan hällde jag ut ett medel ( Close ) på 1-2m2. Sedan bearbetade jag ytan tills den var torr, sen var det bara gå vidare till nästa spricka/yta. Denna process fick jag göra på nästan alla 150m2, då jag ville få ytan fri från porer och sprickor.

Det som händer är att man blandar medlet med slipdammet samtidigt som maskinen packar ned blandningen i porerna/sprickorna.
Det är otroligt tidsödande, och jag förstår varför det kostar mycket pengar att behandla ett betonggolv.
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Pjeriksson Pjeriksson skrev:
Tackar och bockar.
Jag var själv väldigt nervös inför slipningen då jag inte visste vad jag hade gett mig in på. Men det är bara att vara tålmodig och gå igenom alla momenten noga så blir resultatet bra.

Man kan nog reparera sprickorna på många olika sätt. Men jag fuktade ytan med vatten, sedan hällde jag ut ett medel ( Close ) på 1-2m2. Sedan bearbetade jag ytan tills den var torr, sen var det bara gå vidare till nästa spricka/yta. Denna process fick jag göra på nästan alla 150m2, då jag ville få ytan fri från porer och sprickor.

Det som händer är att man blandar medlet med slipdammet samtidigt som maskinen packar ned blandningen i porerna/sprickorna.
Det är otroligt tidsödande, och jag förstår varför det kostar mycket pengar att behandla ett betonggolv.
Så snygga golv!!! Vi håller just nu på med att bygga vårt hus och vi ska ha synliga betong golv i stora delar av huset. Vi valde betong med fiber och krymp. De var duktiga på att ståla och resultatet blev helt ok. Dock blev det lite sprickbildningar här och där så vi vill nog testa att göra som ni gjort. Vilka maskiner och medel använde ni? Var hyrde ni maskinerna och vad kostade det? Hade blivit jätte tacksam om du kunde skriva de olika momenten :)
 
V Vinthund skrev:
Så snygga golv!!! Vi håller just nu på med att bygga vårt hus och vi ska ha synliga betong golv i stora delar av huset. Vi valde betong med fiber och krymp. De var duktiga på att ståla och resultatet blev helt ok. Dock blev det lite sprickbildningar här och där så vi vill nog testa att göra som ni gjort. Vilka maskiner och medel använde ni? Var hyrde ni maskinerna och vad kostade det? Hade blivit jätte tacksam om du kunde skriva de olika momenten :)

Tusen tack och roligt att ni vill göra det själv!
Man spar mycket pengar om man gör det själv, och resultatet kan bli lika bra.

Om du orkar läsa allt, så kommer det ”lite” info här :).

Vi körde med Scanmaskiners utrustning/medel och deras slipguide.
https://www.scanmaskin.com/sv/

På deras hemsidan finns en slipguide, dock är det mycket som inte står där som är bra att veta.
Jag ringde deras support och fick mycket tips.

Slipmaskinen hyrde jag på lambertsson, den finns säkert att hyra på andra ställen också.
Dom har olika modeller på slipmaskinerna beroende på hur stort ni ska slipa, tips är att gå på en medelstor maskin :).
För liten maskin är inge bra, och en stor blir klumpig beroende på om stommen/innerväggarna är uppe?

Jag använde mig av modellen 500i.

Jag hyrde slipmaskinen + en rejäl dammsugare i ca 11dagar, det kostade ca 7K ( då hade jag 25% rabatt ).
Men då slipade jag 150m2, ska ni slipa en mindre yta så kommer ni behöva hyra färre dagar.

När det kommer till slipsegmenten(Diamantverktygrn) så kunde jag hyra dom på lambertsson.
Jag var tvungen att hyra 3st slipsegment(rätt vanligt).
Dom kostade ca 3K

Polerskivorna och medlen beställde jag från scanmaskin. Och det kostade ca 24K.
Även här kommer det variera beroende på hur stor yta ni ska slipa och vilket resultat ni är ute efter.

Momenten.

Notis. Man kan inte påverka hastigheten på jobbet, man skall gå sakta med maskinen. Ökar man tempot så kommer resultatet bli sämre .

Efter varje moment ska ni dammsuga ytan ordentligt ( därför är det bra med en bra dammsugare ).

1.Grovslipa ytan (lodrätt och vågrätt ( det skall göras på alla stegen )

2.Slipa med nästa segment.
Nu när ni slipar andra gången så ska ni även passa på att lägga igen porer/sprickor.
Detta gör ni med scanmaskins medel (Close)
Man fuktar ytan med vatten, sedan häller man ut lite medel som man sedan bearbetar in i betongen med slipmaskinen.
Man kör fram och tillbaka tills det blir torrt.
Jobba med 1-2m2 åt gången, och det är nu det tar lite tid.. men det är värt det :).

3.Slipa en sista gång med de sista slipsegmenten.

Efter 3e slipningen ska ni spraya på SC-Proof på hela ytan, detta kan ni göra 2ggr.
( Ni får inte dränka ytan, det får inte bli några pölar ).
När det har torkat ska ni börja torrpolera ytan med Luteus-pads.
Här använde jag 4st olika grit, det här är en smaksak.
Men desto fler steg ni jobbar med desto bättre blir ytan.

4. Efter torrpoleringen skall ni behandla ytan med sc-shine ( detta görs bäst med microfiberduk).
Medlet är drygt, så det går lite medel på en stor yta.
Låt det torka in och börja polera.

Här polerade jag med 3st olika grits.
Man kan polera mer i olika rum och mindre i andra.
(Polera inte för mycket i rummen med mycket fönster, då kommer solen blända er i golvet ).


Det vart mycket text nu, jag hoppas ni får någon klarhet ur texten :).
Annars är det bara fråga på så kan vi gå in på detaljerna.
 
  • Gilla
Klövsjöspurten och 8 till
  • Laddar…
Pjeriksson Pjeriksson skrev:
Tusen tack och roligt att ni vill göra det själv!
Man spar mycket pengar om man gör det själv, och resultatet kan bli lika bra.

Om du orkar läsa allt, så kommer det ”lite” info här :).

Vi körde med Scanmaskiners utrustning/medel och deras slipguide.
[länk]

På deras hemsidan finns en slipguide, dock är det mycket som inte står där som är bra att veta.
Jag ringde deras support och fick mycket tips.

Slipmaskinen hyrde jag på lambertsson, den finns säkert att hyra på andra ställen också.
Dom har olika modeller på slipmaskinerna beroende på hur stort ni ska slipa, tips är att gå på en medelstor maskin :).
För liten maskin är inge bra, och en stor blir klumpig beroende på om stommen/innerväggarna är uppe?

Jag använde mig av modellen 500i.

Jag hyrde slipmaskinen + en rejäl dammsugare i ca 11dagar, det kostade ca 7K ( då hade jag 25% rabatt ).
Men då slipade jag 150m2, ska ni slipa en mindre yta så kommer ni behöva hyra färre dagar.

När det kommer till slipsegmenten(Diamantverktygrn) så kunde jag hyra dom på lambertsson.
Jag var tvungen att hyra 3st slipsegment(rätt vanligt).
Dom kostade ca 3K

Polerskivorna och medlen beställde jag från scanmaskin. Och det kostade ca 24K.
Även här kommer det variera beroende på hur stor yta ni ska slipa och vilket resultat ni är ute efter.

Momenten.

Notis. Man kan inte påverka hastigheten på jobbet, man skall gå sakta med maskinen. Ökar man tempot så kommer resultatet bli sämre .

Efter varje moment ska ni dammsuga ytan ordentligt ( därför är det bra med en bra dammsugare ).

1.Grovslipa ytan (lodrätt och vågrätt ( det skall göras på alla stegen )

2.Slipa med nästa segment.
Nu när ni slipar andra gången så ska ni även passa på att lägga igen porer/sprickor.
Detta gör ni med scanmaskins medel (Close)
Man fuktar ytan med vatten, sedan häller man ut lite medel som man sedan bearbetar in i betongen med slipmaskinen.
Man kör fram och tillbaka tills det blir torrt.
Jobba med 1-2m2 åt gången, och det är nu det tar lite tid.. men det är värt det :).

3.Slipa en sista gång med de sista slipsegmenten.

Efter 3e slipningen ska ni spraya på SC-Proof på hela ytan, detta kan ni göra 2ggr.
( Ni får inte dränka ytan, det får inte bli några pölar ).
När det har torkat ska ni börja torrpolera ytan med Luteus-pads.
Här använde jag 4st olika grit, det här är en smaksak.
Men desto fler steg ni jobbar med desto bättre blir ytan.

4. Efter torrpoleringen skall ni behandla ytan med sc-shine ( detta görs bäst med microfiberduk).
Medlet är drygt, så det går lite medel på en stor yta.
Låt det torka in och börja polera.

Här polerade jag med 3st olika grits.
Man kan polera mer i olika rum och mindre i andra.
(Polera inte för mycket i rummen med mycket fönster, då kommer solen blända er i golvet ).


Det vart mycket text nu, jag hoppas ni får någon klarhet ur texten :).
Annars är det bara fråga på så kan vi gå in på detaljerna.
Tack snälla för att du tog dig tid att skriva ett så utförligt svar. Ska ta diskussionen med min man. Tog det 11 fulla arbetsdagar?
 
V Vinthund skrev:
Tack snälla för att du tog dig tid att skriva ett så utförligt svar. Ska ta diskussionen med min man. Tog det 11 fulla arbetsdagar?
Jag jobbade i 11-12 dagar, 10 timmar om dagen. Jobbet tar tid, men det är värt det i efterhand när man får behålla mycket pengar i plånboken samt att man får ett underbart golv :).

Bara slå ut 120tim/150m2.
Det blir ca 48min/m2 :).
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.