48 924 läst · 146 svar
49k läst
146 svar
Slakterigatan, en skånsk tegelvilla från 1921
Igår hade vi faktiskt en kille från SÖRF (Sydöstra Skånes Räddningstjänstförbund) här som kikade lite översiktligt på skorstenen, murstocken och förutsättningarna. Utan att ha hunnit få något protokoll än så drog jag bland annat följande lärdomar av besöket:
Skorstenen kan tänkas ha ett invändigt mått om 300x300 mm baserat på yttermåtten. I sådana fall är det möjligt att ha flera rör i kanalen. Det har nog alltid bara varit en stor kanal i murstocken. I dagsläget är det ett ensamt 100-rör i rostfritt syrafast stål i kanalen, med en gjuten kaka på toppen och sedan någon form av isolering ifyllt mellan rör och murstock. Antingen typ LECA-kulor eller stenull. Röret är 10 meter långt från storstenstopp till sotningslucka i källaren.
Vill man dra upp befintligt rör och ersätta med större rör måste man först ta bort röret och sen isoleringen. Är det Leca-kulor är det i princip bara att ta upp ett hål långt ner på murstocken i källaren och röra runt ovanifrån tills kulorna har runnit ut i källaren. Är det stenull så brukar den fastna rätt bra mot murstocken och man kan behöva sänka ner något som snurrar för att ”spinna” upp isoleringen, eller ta upp flera hål längs med höjden och krafsa ut.
Han sa dock att om man vill ha en kökspanna i köket så är det möjligt att befintligt rör duger. Det blir då 7 meter långt (2 meter golv till golv mellan källare och bottenvåning och sen anslutningspunkt en meter upp) och undertrycket kan räcka. Annars kan man installera en fläkt uppe på skorstenen eller bruka en annan teknik vid eldning (öppna eldningsluckan långsamt). Det som förvånade mig var att det inte verkade finnas någon hård kravställning med någon kontrollant som dömer ut anläggningen om det blir dåligt, utan han menade att då får man som fastighetsägare lida för sina misstag. Det man i huvudsak ska tänka på är att uppfylla de tekniska egenskapskrav som ingående produkter (framförallt pannan) har.
Det är inte förbjudet med flera eldstäder till samma kanal (men de borde inte stå mot varandra i sådana fall) och man måste säkerställa att undertrycket i kanalen räcker till båda, vilket kan vara svårt.
En tanke var att dra ett nytt, större rör i en modulskorsten vid sidan av murstocken till kökspannan och använda befintligt mindre rör till en annan eldstad som inte används lika flitigt. Modulskorsten är schaktfri och man kan bygga in båda skorstenarna med samma huv på taket, så att det ser ut som en stor skorsten.
Ska man använda befintligt rör på bottenvåningen tar man av det och ansluter kaminen till det, sen gjuter man en sula i höjd med golvet (så att man stänger av ner till källaren), sen har man en sotningslucka på bottenvåningen.
Skulle man vilja installera en kakelugn så behöver ha en större kanal än vad vi har för att få tillräckligt med drag.
Man får göra ändringar själv, det är bara när man ska installera en ny eldstad man måste anmäla till kommunen. Fram till dess är det lugnt.
Nya taksäkerhetsdetaljer behövs, de krav som finns i PBL (Plan- och bygglagen) är inte tillräckliga för att uppfylla kraven i LSO (Lagen om skydd mot olyckor). Kontrollera med SÖRF.
Avstånd till brännbart, 100 mm, från skorsten gäller endast dolda konstruktioner som inte går att inspektera. Så golv och innertak kan anslutas mot murstock men får då hänga fritt den sista biten. Ett alternativ och sista utväg om avståndet är mindre än 100 mm är att mäta temperaturen vid hård eldning. Temperaturen hos brännbara material får inte överstiga 85 grader.
Man borde inte klä in murstocken med skivmaterial. Idag sitter treetex-skivor samt plåt (för att täta otätheter?) på utsidan av den på övervåningen, utan den ska putsas utvändigt för täthetens skull (om man glidgjuter, har man rör i så kan man ha den i naket tegel). Putsen på kallvinden håller på att vittra sönder, själva bruket mellan stenarna håller dock fortfarande väl ihop.
Mycket text men tänker att någon annan som funderar på att uppgradera eldstadssituationen i sitt hus säkert kan ha användning för det.
På tal om något helt annat så har jag de senaste kvällarna knåpat ihop en kroklist till hallen så att vi slipper lägga våra ytterkläder i en stor hög. Det finns plats för ytterligare två krokar mellan de befintliga, men då krokarna kostar 170 kr styck så var det inte läge att köpa fler innan man såg hur listen blev I mitt inlägg i "Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag"-tråden finns lite fler bilder.
Det här med snickeri var ju rätt roligt. Så jag har börjat skissa på någon form av skoförvaring till hallen, då skorna fortfarande ligger i en stor hög. Tanken är att sambon kan virka någon fin och skön dyna att ha ovanpå skåpet/bänken så kan man sitta på den när man tar på skorna. Eftersom att maskinparken är begränsad så funderar jag på att köpa färdigriktat och -hyvlat virke hos ett snickeri för att kapa till till rätt längder och göra sammanfogningarna på egen hand.
Men på sikt får det nog bli en plan- och rikthyvel, en bandsåg, en pelarborr osv.
Det var nog allt för idag. Ha en trevlig helg!
Skorstenen kan tänkas ha ett invändigt mått om 300x300 mm baserat på yttermåtten. I sådana fall är det möjligt att ha flera rör i kanalen. Det har nog alltid bara varit en stor kanal i murstocken. I dagsläget är det ett ensamt 100-rör i rostfritt syrafast stål i kanalen, med en gjuten kaka på toppen och sedan någon form av isolering ifyllt mellan rör och murstock. Antingen typ LECA-kulor eller stenull. Röret är 10 meter långt från storstenstopp till sotningslucka i källaren.
Vill man dra upp befintligt rör och ersätta med större rör måste man först ta bort röret och sen isoleringen. Är det Leca-kulor är det i princip bara att ta upp ett hål långt ner på murstocken i källaren och röra runt ovanifrån tills kulorna har runnit ut i källaren. Är det stenull så brukar den fastna rätt bra mot murstocken och man kan behöva sänka ner något som snurrar för att ”spinna” upp isoleringen, eller ta upp flera hål längs med höjden och krafsa ut.
Han sa dock att om man vill ha en kökspanna i köket så är det möjligt att befintligt rör duger. Det blir då 7 meter långt (2 meter golv till golv mellan källare och bottenvåning och sen anslutningspunkt en meter upp) och undertrycket kan räcka. Annars kan man installera en fläkt uppe på skorstenen eller bruka en annan teknik vid eldning (öppna eldningsluckan långsamt). Det som förvånade mig var att det inte verkade finnas någon hård kravställning med någon kontrollant som dömer ut anläggningen om det blir dåligt, utan han menade att då får man som fastighetsägare lida för sina misstag. Det man i huvudsak ska tänka på är att uppfylla de tekniska egenskapskrav som ingående produkter (framförallt pannan) har.
Det är inte förbjudet med flera eldstäder till samma kanal (men de borde inte stå mot varandra i sådana fall) och man måste säkerställa att undertrycket i kanalen räcker till båda, vilket kan vara svårt.
En tanke var att dra ett nytt, större rör i en modulskorsten vid sidan av murstocken till kökspannan och använda befintligt mindre rör till en annan eldstad som inte används lika flitigt. Modulskorsten är schaktfri och man kan bygga in båda skorstenarna med samma huv på taket, så att det ser ut som en stor skorsten.
Ska man använda befintligt rör på bottenvåningen tar man av det och ansluter kaminen till det, sen gjuter man en sula i höjd med golvet (så att man stänger av ner till källaren), sen har man en sotningslucka på bottenvåningen.
Skulle man vilja installera en kakelugn så behöver ha en större kanal än vad vi har för att få tillräckligt med drag.
Man får göra ändringar själv, det är bara när man ska installera en ny eldstad man måste anmäla till kommunen. Fram till dess är det lugnt.
Nya taksäkerhetsdetaljer behövs, de krav som finns i PBL (Plan- och bygglagen) är inte tillräckliga för att uppfylla kraven i LSO (Lagen om skydd mot olyckor). Kontrollera med SÖRF.
Avstånd till brännbart, 100 mm, från skorsten gäller endast dolda konstruktioner som inte går att inspektera. Så golv och innertak kan anslutas mot murstock men får då hänga fritt den sista biten. Ett alternativ och sista utväg om avståndet är mindre än 100 mm är att mäta temperaturen vid hård eldning. Temperaturen hos brännbara material får inte överstiga 85 grader.
Man borde inte klä in murstocken med skivmaterial. Idag sitter treetex-skivor samt plåt (för att täta otätheter?) på utsidan av den på övervåningen, utan den ska putsas utvändigt för täthetens skull (om man glidgjuter, har man rör i så kan man ha den i naket tegel). Putsen på kallvinden håller på att vittra sönder, själva bruket mellan stenarna håller dock fortfarande väl ihop.
Mycket text men tänker att någon annan som funderar på att uppgradera eldstadssituationen i sitt hus säkert kan ha användning för det.
På tal om något helt annat så har jag de senaste kvällarna knåpat ihop en kroklist till hallen så att vi slipper lägga våra ytterkläder i en stor hög. Det finns plats för ytterligare två krokar mellan de befintliga, men då krokarna kostar 170 kr styck så var det inte läge att köpa fler innan man såg hur listen blev I mitt inlägg i "Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag"-tråden finns lite fler bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här med snickeri var ju rätt roligt. Så jag har börjat skissa på någon form av skoförvaring till hallen, då skorna fortfarande ligger i en stor hög. Tanken är att sambon kan virka någon fin och skön dyna att ha ovanpå skåpet/bänken så kan man sitta på den när man tar på skorna. Eftersom att maskinparken är begränsad så funderar jag på att köpa färdigriktat och -hyvlat virke hos ett snickeri för att kapa till till rätt längder och göra sammanfogningarna på egen hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men på sikt får det nog bli en plan- och rikthyvel, en bandsåg, en pelarborr osv.
Det var nog allt för idag. Ha en trevlig helg!
Nu har jag börjat skrapa på ytan (badum-tsch) på vårt stora dörrprojekt. Vi har inte bestämt kulör eller något, men tänkte att jag kunde skrapa dem rena och se om det är något som måste lagas och så så att de är redo att målas och installeras när vi har kommit så långt att de ska monteras.
Kommer behöva tillverka karmar så småningom också. Är det någon som vet hur man gör karmar på gammalt vis? Själva träets profil går ju lätt att mäta på befintliga, men eftersom att jag inte har börjat demontera befintliga karmar ännu så ser jag inte hur de är sammanfogade i hörnen. Visst bör man göra någon form av sinkning?
Här hittade jag en länk som visar ett sätt, men är det rätt sätt?
http://nissehusberg.scorpionshops.com/nywp/?p=1885
Efter brandingenjörsbesöket så tänkte jag att jag skulle titta på hur murstocken ser ut (han anmärkte ju på att den var inbyggd med skivor). Så jag började pilla lite och ta bort lite treetex-skivor. Själva putsen på murstocken var fuktig en bit upp på väggen, så det läcker in på något vis, kanske vid genomföringen för skorstenen genom taket.
Jag skrapade bort putsen och lugnade mig i min rivningsiver lite. Förmodligen är det inte lönt att fixa något på övre planen förrän man har lagt om taket helt, med ny och fräsch papp och ny plåt. Det här lär ju inte vara enda stället som det läcker på. Jag får skrapa lite på mina dörrar och göra andra billiga saker tills vi har råd att lägga om taket tror jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kommer behöva tillverka karmar så småningom också. Är det någon som vet hur man gör karmar på gammalt vis? Själva träets profil går ju lätt att mäta på befintliga, men eftersom att jag inte har börjat demontera befintliga karmar ännu så ser jag inte hur de är sammanfogade i hörnen. Visst bör man göra någon form av sinkning?
Här hittade jag en länk som visar ett sätt, men är det rätt sätt?
http://nissehusberg.scorpionshops.com/nywp/?p=1885
Efter brandingenjörsbesöket så tänkte jag att jag skulle titta på hur murstocken ser ut (han anmärkte ju på att den var inbyggd med skivor). Så jag började pilla lite och ta bort lite treetex-skivor. Själva putsen på murstocken var fuktig en bit upp på väggen, så det läcker in på något vis, kanske vid genomföringen för skorstenen genom taket.
Jag skrapade bort putsen och lugnade mig i min rivningsiver lite. Förmodligen är det inte lönt att fixa något på övre planen förrän man har lagt om taket helt, med ny och fräsch papp och ny plåt. Det här lär ju inte vara enda stället som det läcker på. Jag får skrapa lite på mina dörrar och göra andra billiga saker tills vi har råd att lägga om taket tror jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med risk för att spamma ner min egen tråd så tänkte jag dela med mig av ett litet tips, som nån enstaka kanske har användning för.
Det handlar om uppmätning och 3D-modeller. Nu arbetar jag främst i ArchiCAD, vilket jag tycker är ett himla trevligt program om skissen ska utmynna i någon form av ritningar. Ska jag skissa upp något snabbt så föredrar jag Sketchup. Från ArchiCAD kan man exportera en fil till Sketchup ganska väl. Detta använder jag nu när jag dubbelkollar mina mätningar mot ett foto, då det i princip är oundvikligt att vissa mått blir fel, eller att det är svårt att mäta på vissa ställen.
Så här ser arbetsmodellen ut utvändigt i ArchiCAD just nu:
Fotot:
Match photo i Sketchup:
Man ser att det stämmer hyfsat, bättre än jag trodde faktiskt. De stora punkterna som jag spontant såg är att jag gjort valven över dörrar och fönster lite låga. Inte så konstigt, mätte bara sidorna och gissade hur hög bågen var då det var svårt att mäta vid tillfället. Jag har också gjort takvinkeln på frontonen lite för brant (3 grader för mycket), väggarna på sidan behöver vara något högre. Oxögat på frontespisen har jag bara gissat, så det ska förstoras. Fönstren på gaveln är bara uppskattade än och inte uppmätta så de ska få lite bättre verklighetsförankring.
Annars är jag ganska nöjd med geometrin.
Jag har också mätt upp mönstret till blockförbandet. Det kanske inte linjerar på rätt ställen osv, men mönstret stämmer hyfsat åtminstone. Förhoppningen är att det ska bli vackra och detaljerade ritningar över huset som jag kan skriva ut och kanske sätta upp på väggen i något arbetsrum eller liknande. Detta särskilt eftersom att ursprungsritningarna till huset saknas.
Det handlar om uppmätning och 3D-modeller. Nu arbetar jag främst i ArchiCAD, vilket jag tycker är ett himla trevligt program om skissen ska utmynna i någon form av ritningar. Ska jag skissa upp något snabbt så föredrar jag Sketchup. Från ArchiCAD kan man exportera en fil till Sketchup ganska väl. Detta använder jag nu när jag dubbelkollar mina mätningar mot ett foto, då det i princip är oundvikligt att vissa mått blir fel, eller att det är svårt att mäta på vissa ställen.
Så här ser arbetsmodellen ut utvändigt i ArchiCAD just nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fotot:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Match photo i Sketchup:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man ser att det stämmer hyfsat, bättre än jag trodde faktiskt. De stora punkterna som jag spontant såg är att jag gjort valven över dörrar och fönster lite låga. Inte så konstigt, mätte bara sidorna och gissade hur hög bågen var då det var svårt att mäta vid tillfället. Jag har också gjort takvinkeln på frontonen lite för brant (3 grader för mycket), väggarna på sidan behöver vara något högre. Oxögat på frontespisen har jag bara gissat, så det ska förstoras. Fönstren på gaveln är bara uppskattade än och inte uppmätta så de ska få lite bättre verklighetsförankring.
Annars är jag ganska nöjd med geometrin.
Jag har också mätt upp mönstret till blockförbandet. Det kanske inte linjerar på rätt ställen osv, men mönstret stämmer hyfsat åtminstone. Förhoppningen är att det ska bli vackra och detaljerade ritningar över huset som jag kan skriva ut och kanske sätta upp på väggen i något arbetsrum eller liknande. Detta särskilt eftersom att ursprungsritningarna till huset saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Saknas inte ett fönster på gaveln också?
Schysst modell, jag har själv bara kört med revit för min husrenovering. Har dock inte lagt ner så mycket tid mer än till ritningaunderlagen, så min modell ser inte så verklighetstrogen ut som din.
Det där med att kontrollmäta är bra, vi insåg ganska nyligen att våra originalritningar inte stämmer överens med verkligheten.
Men i ditt yrke, ni använder inte dig av 3D-scanning då? Tycker det är ett trevligt verktyg och tänker mig det måste vara tidsbesparande för er också.
Schysst modell, jag har själv bara kört med revit för min husrenovering. Har dock inte lagt ner så mycket tid mer än till ritningaunderlagen, så min modell ser inte så verklighetstrogen ut som din.
Det där med att kontrollmäta är bra, vi insåg ganska nyligen att våra originalritningar inte stämmer överens med verkligheten.
Men i ditt yrke, ni använder inte dig av 3D-scanning då? Tycker det är ett trevligt verktyg och tänker mig det måste vara tidsbesparande för er också.
Det saknas till och med tre fönster: ett uppe, ett nere, och ett i glasblock till källarenrichardtenggren skrev:Saknas inte ett fönster på gaveln också?
Schysst modell, jag har själv bara kört med revit för min husrenovering. Har dock inte lagt ner så mycket tid mer än till ritningaunderlagen, så min modell ser inte så verklighetstrogen ut som din.
Det där med att kontrollmäta är bra, vi insåg ganska nyligen att våra originalritningar inte stämmer överens med verkligheten.
Men i ditt yrke, ni använder inte dig av 3D-scanning då? Tycker det är ett trevligt verktyg och tänker mig det måste vara tidsbesparande för er också.
Som ArchiCAD-förespråkare förstår jag att något som är ritat i Revit inte ser lika verklighetstroget ut Nä, men det här är ju på en annan nivå än vad som krävs, just för att jag vill ha ut vackra ritningar i slutändan. Tänker att det också kan användas för att visualisera kommande planer för sambon, med snickerier, ytskikt och liknande. Då tror jag att det behöver ligga på en viss nivå för att hon inte ska tänka på allt som inte stämmer med verkligheten.
Jag har aldrig använt det, tyvärr. Det har använts i andra projekt på företaget men då tror jag att det är via konsulter och då är vi plötsligt utanför budget för ett privatprojekt
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Kanske får testa ArchiCad nästa gång, det finns till Mac också om jag minns rätt?
Jag är inte alls vän med revit, men min kompis är duktig på det och min arbetsgivare är djupt inne i autodesk-träsket så det var rätt smidigt val. Jag är lite Siemens-frälst så jag har en viss förståelse för ditt revit-agg
Absolut, tänkte mer i ditt jobb som sagt. Vi har en scanner på jobbet, jag har på tidigare jobb scannat en hel del mekaniska delar, scannern på nya jobbet är för just byggnader och anläggningar.
Jag är inte alls vän med revit, men min kompis är duktig på det och min arbetsgivare är djupt inne i autodesk-träsket så det var rätt smidigt val. Jag är lite Siemens-frälst så jag har en viss förståelse för ditt revit-agg
Absolut, tänkte mer i ditt jobb som sagt. Vi har en scanner på jobbet, jag har på tidigare jobb scannat en hel del mekaniska delar, scannern på nya jobbet är för just byggnader och anläggningar.
Ser mycket bra ut! Ett noggrant förarbete lönar sig i längden!Klaugust skrev:Med risk för att spamma ner min egen tråd så tänkte jag dela med mig av ett litet tips, som nån enstaka kanske har användning för.
Det handlar om uppmätning och 3D-modeller. Nu arbetar jag främst i ArchiCAD, vilket jag tycker är ett himla trevligt program om skissen ska utmynna i någon form av ritningar. Ska jag skissa upp något snabbt så föredrar jag Sketchup. Från ArchiCAD kan man exportera en fil till Sketchup ganska väl. Detta använder jag nu när jag dubbelkollar mina mätningar mot ett foto, då det i princip är oundvikligt att vissa mått blir fel, eller att det är svårt att mäta på vissa ställen.
Så här ser arbetsmodellen ut utvändigt i ArchiCAD just nu:
[bild]
Fotot:
[bild]
Match photo i Sketchup:
[bild]
Man ser att det stämmer hyfsat, bättre än jag trodde faktiskt. De stora punkterna som jag spontant såg är att jag gjort valven över dörrar och fönster lite låga. Inte så konstigt, mätte bara sidorna och gissade hur hög bågen var då det var svårt att mäta vid tillfället. Jag har också gjort takvinkeln på frontonen lite för brant (3 grader för mycket), väggarna på sidan behöver vara något högre. Oxögat på frontespisen har jag bara gissat, så det ska förstoras. Fönstren på gaveln är bara uppskattade än och inte uppmätta så de ska få lite bättre verklighetsförankring.
Annars är jag ganska nöjd med geometrin.
Jag har också mätt upp mönstret till blockförbandet. Det kanske inte linjerar på rätt ställen osv, men mönstret stämmer hyfsat åtminstone. Förhoppningen är att det ska bli vackra och detaljerade ritningar över huset som jag kan skriva ut och kanske sätta upp på väggen i något arbetsrum eller liknande. Detta särskilt eftersom att ursprungsritningarna till huset saknas.
[bild]
Hur gör du när du exempelvis måste även skapa konstruktionsritningar utifrån elevationsritningar av fasaden?
Kan du skapa en hyfsad grund att utgå från med automatiserade skripter, exempelvis, eller får du helt enkelt sätta dig med grundmåtten längd och bredd och höjd och börja konstruera från scratch?
Och sedan när det skall kapas och så. Fixar ArchiCad kapnota med "en knapptryckning" eller måste du börja räkna ihop allting själv osv. Från en kapnota är det väl sedan inte svårt att räkna ut löpmeter, vikt och volym.
Hade varit intressant att se hur andra jobbar För det finns säkert många olika tillvägagångssätt.
Mitt svar kommer nog att göra dig besviken, men vi tar aldrig fram konstruktionsritningar. Det är konstruktörerna som gör det. Vi kan/får inte ansvara för några konstruktioner, utan det måste konstruktörerna göra. De brukar utgå från ganska grundläggande DWG-underlag, gärna våra sektioner. Det brukar räcka med de vanliga sektionerna, det som är intressant att visa för en arkitekt (dörröppningar, fönster, dubbel takhöjd etc) är oftast det som är intressant att räkna på för konstruktören.Martin_B skrev:Ser mycket bra ut! Ett noggrant förarbete lönar sig i längden!
Hur gör du när du exempelvis måste även skapa konstruktionsritningar utifrån elevationsritningar av fasaden?
Kan du skapa en hyfsad grund att utgå från med automatiserade skripter, exempelvis, eller får du helt enkelt sätta dig med grundmåtten längd och bredd och höjd och börja konstruera från scratch?
Och sedan när det skall kapas och så. Fixar ArchiCad kapnota med "en knapptryckning" eller måste du börja räkna ihop allting själv osv. Från en kapnota är det väl sedan inte svårt att räkna ut löpmeter, vikt och volym.
Hade varit intressant att se hur andra jobbar För det finns säkert många olika tillvägagångssätt.
Sen avseende mängdning så finns det sådana funktioner i ArchiCAD (och andra mjukvaror som Revit etc) där man kan ange pris per kvadratmeter för ett material eller andra parametrar och sedan få ut i listor, men det är inget som efterfrågas av oss. Det som ligger närmast det du avser som projektledningen brukar vilja ha av oss är dörrlistor, där alla dörrar kopplas till en siffra och sen en tabell som visar mått och utrustning för varje dörr. Men förutom detta och sen rena ytor (BYA, BTA, BRA) så brukar inte övriga organisationen vilja ha andra siffror från oss, projektledaren eller entreprenören gör själva sina kalkyler och det gör de ofta utifrån papperskopior av våra ritningar och det rumsfunktionsprogram som vi tar fram. Så det är förmodligen en hyfsat analog process.
Sen kan det säkert se annorlunda ut i andra projekt, men från de jag varit med om har det varit enl. ovanstående.
Såå roligt att följa ditt bygge! Jag flyttade liksom du långt, till Skåne, och ett litet, "oförstört" 20-talshus som jag vårdade ömt i över 20 år. Som nybliven pensionär insåg jag att arbetsinsatsen med underhåll med ett så fint hus var mig övermäktig och det var anledningen till att jag anlitade ungt arkitektkontor som uppdrogs bygga minimalt och mycket modernt hus. Det var riktigt spännande. Här uteslöts alla 20-talets charmiga detaljer - nu gällde rena linjer, stora fönster, siktlinjer, inga fönster/dörr/tak eller golvfoder, enkla obehandlade material etc. Jag trivdes ypperligt i mitt gamla 20-talshus men jag trivs minst lika mycket i mitt nya - kanske mest för att det ritades av två unga, mycket engagerade, arkitekter just för mig. En husritning innebär ett konstnärligt skapande men som styrs av många praktiska krav och detta är ju arkitektens utmaning.
Jag tycker det är trist att så många ser arkitektarvodet som det svåraste. Mitt bygge blev mycket ekonomiskt just för arkitektens kunskap och hur byggkostnaden kan ekonomiseras utan att för den skull ge avkall på estetik.
Jag tycker det är trist att så många ser arkitektarvodet som det svåraste. Mitt bygge blev mycket ekonomiskt just för arkitektens kunskap och hur byggkostnaden kan ekonomiseras utan att för den skull ge avkall på estetik.
Kul att höra om din resa! Jag tycker att det är starkt av dig att kunna uppskatta både nytt och gammalt, det är inte så vanligt. Jag ser inte att de står i konflikt med varandra som många idag gör, utan det är två helt olika filosofier som kompletterar varandra. Skulle jag rita ett nytt hus till mig själv skulle jag absolut gå en modern linje som i ditt nya hus, att jobba med materialen snarare än dekorativa element. Men nu bor vi i ett 20-talshus och då får man unna sig lite estetiska excesseryonna skrev:Såå roligt att följa ditt bygge! Jag flyttade liksom du långt, till Skåne, och ett litet, "oförstört" 20-talshus som jag vårdade ömt i över 20 år. Som nybliven pensionär insåg jag att arbetsinsatsen med underhåll med ett så fint hus var mig övermäktig och det var anledningen till att jag anlitade ungt arkitektkontor som uppdrogs bygga minimalt och mycket modernt hus. Det var riktigt spännande. Här uteslöts alla 20-talets charmiga detaljer - nu gällde rena linjer, stora fönster, siktlinjer, inga fönster/dörr/tak eller golvfoder, enkla obehandlade material etc. Jag trivdes ypperligt i mitt gamla 20-talshus men jag trivs minst lika mycket i mitt nya - kanske mest för att det ritades av två unga, mycket engagerade, arkitekter just för mig. En husritning innebär ett konstnärligt skapande men som styrs av många praktiska krav och detta är ju arkitektens utmaning.
Jag tycker det är trist att så många ser arkitektarvodet som det svåraste. Mitt bygge blev mycket ekonomiskt just för arkitektens kunskap och hur byggkostnaden kan ekonomiseras utan att för den skull ge avkall på estetik.
Här hemma har det inte hänt jättemycket på sistone. Det är ju så mysigt att hänga med lillkillen och vi har haft nöjet att ta emot långväga besök från både nära och kära i princip varje helg. En del trädgårdsarbete har det blivit och vi har även förlovat oss!
Men nu fick vi slutligen tummen ur att fixa till hatthyllan som tidigare ägare lämnade kvar och som hängde i hallen uppe. Tyvärr har jag ingen bild av hur den såg ut tidigare. Den var oljad (?) väldigt mörkt brun och det hade säkert passat väldigt bra i en sådan omgivning men i vår ”nya hall” kändes det som att den borde vara vit istället. Första försöket att måla den gick inget vidare. Oljan gjorde att färgen krackelerade och då fick vi slipa den trärent först istället. Den målades sen med vanlig lackfärg för snickerier. Linoljefärg hade ju varit trevligt, men vi har inte riktigt kommit dit än att vi köpt på oss någon. De gamla, väldigt slitna, förnicklade(?) järnkrokarna slipades ned och sprayades med Herdins guldbrons för att passa bättre med de mässingsdetaljer som finns i övriga hallen. Det blev en cheap-fix, men det blev ändå rätt bra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen hade min sambo av oklar anledning två ouppackade Steinel-armaturer i sitt förråd när vi flyttade. Det är plafondarmaturer av den mer praktiska sorten, avsedda för källare eller andra bruksytor. De hade en vit metallram och sen en ganska platt kupa i ”opalplast”. Vi har länge letat efter två plafonder till vårt vardagsrum. Det hängde tidigare några ljuskronor här, över två bord, men eftersom vi använder rummet som sovrum och allrum utan några bord, behövde vi ha just plafonder. Det finns många fina nytillverkade plafonder i gammal stil på olika byggnadsvårdsbutiker, men jag tänkte att vi kunde använda lite av den tidigare nämnda guldbrons-sprayfärgen och få fason på dessa tills dess att vi renoverar huset ”på riktigt” kommande år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev också en billig (gratis) lösning, men helt okej som städbelysning och de stör inte heller ögat. Där sparade hushållet typ 5000 kr jämfört med att köpa de nya plafonder som vi kanske hellre hade velat ha. Men det får framtids-vi investera i lite senare.
Jättemycket att göra på jobb och med ungen så har inte hänt så mycket på sistone. Idag tog vi dock ett nappatag i trädgården. Sambon har rensat ogräs i jordgubbslandet och jag bestämde mig för att hugga ner vår blodbok som täcker halva trädgården känns det som. Den står också på det ställe med bäst kvällssol i hela trädgården.
Det är en rätt stor buske, så började med att klippa mig in mot stammen med en sekatör. Då konstaterades att den tigersåg som var det mesta jag hade för att lösa uppgiften med var klart underdimensionerad.
Men jag tänkte att jag kan stamma upp den lite åtminstone så kommer jag åt med yxan. Jag fick lite hjälp av sambon när ungen för ett kort ögonblick sov i vagnen.
Efter en stunds hårt arbete såg det ut så här och den var uppstammad! Busken hade blivit ett träd och nu tycker vi att den är rätt fin ändå. Så vi ska testa att låta den se ut så ett tag innan vi bestämmer oss för att hugga ner den eller inte.
Jag har lite pergolaplaner och då står den lite i vägen, men det kanske går att bygga runt trädet.
Skissade på en pergola som är lite inspirerad av skärmtaket på stationshuset i byn. Skissen är gjord när pergolan var tänkt i ett annat läge så om den blir av så blir den mycket mindre än redovisat här. Kanske tre-fyra sektioner istället för åtta som på bilderna.
Det var allt för idag, hoppas ni har en trevlig och produktiv långhelg!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en rätt stor buske, så började med att klippa mig in mot stammen med en sekatör. Då konstaterades att den tigersåg som var det mesta jag hade för att lösa uppgiften med var klart underdimensionerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men jag tänkte att jag kan stamma upp den lite åtminstone så kommer jag åt med yxan. Jag fick lite hjälp av sambon när ungen för ett kort ögonblick sov i vagnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter en stunds hårt arbete såg det ut så här och den var uppstammad! Busken hade blivit ett träd och nu tycker vi att den är rätt fin ändå. Så vi ska testa att låta den se ut så ett tag innan vi bestämmer oss för att hugga ner den eller inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har lite pergolaplaner och då står den lite i vägen, men det kanske går att bygga runt trädet.
Skissade på en pergola som är lite inspirerad av skärmtaket på stationshuset i byn. Skissen är gjord när pergolan var tänkt i ett annat läge så om den blir av så blir den mycket mindre än redovisat här. Kanske tre-fyra sektioner istället för åtta som på bilderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var allt för idag, hoppas ni har en trevlig och produktiv långhelg!
Produkter som diskuteras: "sekatör"
Sekatörer & grensaxar
Vårt sortiment av sekatörer och grensaxar erbjuder högkvalitativa lösningar för all slags beskärning i trädgården. Vare sig det gäller att tunna ut ett buskage, trimma en häck eller sköta om träd, har vi rätt verktyg för jobbet.
Läs mer
Long time no see!
Den senaste tiden har vi inte jobbat ihjäl oss med huset. Jag har dock hunnit börja renovera en bandsåg. Om sånt intresserar er så kan man läsa mer om det här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bandsag-ejca-b45-uppfraeschning.347402/
När de flesta andra gick på semester så gick jag på föräldraledighet och nu så här i början så är min första reflektion (förutom att det är härligt att få tillbringa tid med sonen då) att fy sjuttsingen vad lång tid det tar att fixa allt. Laga frukost till oss vuxna, äta frukost, laga gröt till lillen, mata lillen, städa efter lillen, byta blöja på lillen, torka upp det som hamnade utanför lillens blöja, leka med lillen, lägga lillen för förmiddagstuppluren...
Ja, ni fattar. Det blir helt enkelt inte så mycket husrenoverande som hinns med.
Så när jag var nere i källaren en sväng och såg den gamla oljetanken, tänkte jag om man inte kan göra som på film. Innan man somnar så önskar man riktigt mycket att den ska försvinna.
När jag vaknade i morse så gick jag nyfiket ner i källaren för att kolla om det fanns någon sommartomte som uppfyller snälla vuxnas önskningar. Jag var beredd på att bli mycket besviken, men se på tusan. Oljetanken var borta!
Han hade också sågat ner den i lagom stora bitar och ställt under carporten.
Den stora frågan nu är om man borde önska att tomten kör allt till tippen också eller om det kan vara värt att spara alla eller vissa skivor. Att köpa 3-5 mm tjock plåt (även om den inte är direkt prima kvalitet avseende planhet) är ju inte så billigt och man vet ju aldrig om det kan vara bra att ha lite plåt i sitt skrotlager. Vad säger ni?
Den senaste tiden har vi inte jobbat ihjäl oss med huset. Jag har dock hunnit börja renovera en bandsåg. Om sånt intresserar er så kan man läsa mer om det här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bandsag-ejca-b45-uppfraeschning.347402/
När de flesta andra gick på semester så gick jag på föräldraledighet och nu så här i början så är min första reflektion (förutom att det är härligt att få tillbringa tid med sonen då) att fy sjuttsingen vad lång tid det tar att fixa allt. Laga frukost till oss vuxna, äta frukost, laga gröt till lillen, mata lillen, städa efter lillen, byta blöja på lillen, torka upp det som hamnade utanför lillens blöja, leka med lillen, lägga lillen för förmiddagstuppluren...
Ja, ni fattar. Det blir helt enkelt inte så mycket husrenoverande som hinns med.
Så när jag var nere i källaren en sväng och såg den gamla oljetanken, tänkte jag om man inte kan göra som på film. Innan man somnar så önskar man riktigt mycket att den ska försvinna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag vaknade i morse så gick jag nyfiket ner i källaren för att kolla om det fanns någon sommartomte som uppfyller snälla vuxnas önskningar. Jag var beredd på att bli mycket besviken, men se på tusan. Oljetanken var borta!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Han hade också sågat ner den i lagom stora bitar och ställt under carporten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den stora frågan nu är om man borde önska att tomten kör allt till tippen också eller om det kan vara värt att spara alla eller vissa skivor. Att köpa 3-5 mm tjock plåt (även om den inte är direkt prima kvalitet avseende planhet) är ju inte så billigt och man vet ju aldrig om det kan vara bra att ha lite plåt i sitt skrotlager. Vad säger ni?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 045 inlägg
Klart du ska spara lite plåt! Alltid kan den stå i vägen någonstans i 20 år!
Så länge det bara är jag som snubblar över dem så är det helt ok. Det vore värre om finansministern irrade sig in i mina skrotgömmor och snubblade över dem eller något annat. Det skulle få förödande konsekvenser för verktygsposten i kommande årsbudgetar.
Edit: om du irrat dig in på ByggaHus och läser det här gumman, kom ihåg att jag älskar dig
Edit: om du irrat dig in på ByggaHus och läser det här gumman, kom ihåg att jag älskar dig
Redigerat: