Har man många plankor att frakta är det bättre o få allt hemkört med lastbil, annars hinner du ju inte snickra............
 
Furu väger väl ungefär 450kg per kubikmeter.

På bilden är det nog iofs lite mer än ett ton för det ligger 2kubik med blött trallvirke i högen.

Mycke_nu: Jag tror att du har lite fel kring detta med påföljder för överlast. Överlast är nämligen ett uppsåtsbrott vilket gör att polisen måste bevisa att du visste att det vägde för mycket. Det är inte så lätt. Således lär man klara sig rätt bra om man parkerar ekipaget och inte åker därifrån efter att vikten har blivit uppmätt. Böter får man förstås. Däremot är det en annan sak att köra med en kombination man inte har behörighet för. Tex ett släp med för hög totalvikt - det är olovlig körning.

Sävsjösläpet har jag uppfattat som ett bra släp som ofta används av dom som hyr ut släp. Tror jag.
 
Nimajneb skrev:
Har man många plankor att frakta är det bättre o få allt hemkört med lastbil, annars hinner du ju inte snickra............
Hur ska man då motivera inköpet av ett stort släp? Det går ju inte.

Det är ju som att be att få plankorna kapade i rätt längd på byggvaruhuset. Det går inte det heller.....:)
 
Nimajneb skrev:
Har man många plankor att frakta är det bättre o få allt hemkört med lastbil, annars hinner du ju inte snickra............
Problemet är att det kostar 2-3000 att få en lastbil att köra till oss som bor på landet och i bland är vägen så mjuk och dålig så den inte klarar stora lastbilar, vissa vill inte ens köra ut saker :(
 
MathiasS skrev:
Jag tror att du har lite fel kring detta med påföljder för överlast. Överlast är nämligen ett uppsåtsbrott vilket gör att polisen måste bevisa att du visste att det vägde för mycket. Det är inte så lätt.
OK, virke och grus kanske inte var ett bra exempel, men lastar man öl eller cementsäckar eller något annat med uppmärkt vikt blir det nog en svår diskussion. Dryga böter är det också, även om man klarar lappen.

Snyggt släp du har fö, vad är det för modell?
 
Det är ett Anssems PSX3000. 3000kg totalvikt 2500kg lastvikt ungefär. Väldigt stabilt.
 
H
MathiasS skrev:
Det är ett Anssems PSX3000. 3000kg totalvikt 2500kg lastvikt ungefär. Väldigt stabilt.
Har lillebrorn till ditt, en PSX1300 som jag är mycket nöjd med. Lastar 980kg vilket är bra med tanke på en 1-axlad släp. Men det har varit bra mycket mer på den och det märks inte då det är 50 profil på däcken. Är ett mycket bra märke med mycket finesser.
 
Om behovet är kort, kanske en begagnad Pickup är av intressant.
Jag har en bil i klass med en VW Polo. Till ett av mina byggprojekt planerade jag att köpa en lätt lastbil, som jag sedan skulle sälja när projektet var klart.

MathiasS, är eller var inte du en stolt ägare till en Transit?
 
MathiasS skrev:
Det är ett Anssems PSX3000. 3000kg totalvikt 2500kg lastvikt ungefär. Väldigt stabilt.
Ja, du kan väl inte lasta riktigt fullt med Volvon framför, men ett klart intressant släp att "växa" med.

Jag funderar starkt på något liknande, dvs ett släp som överstiger min nuvarande bils dragkapacitet men som kan utnyttjas till fullo med nästa dragare.

(BE-kort krävs, om någon undrar)
 
Böter är en sak, men du blir av med körkortet också. Det är inte ett straff utan en administrativ åtgärd.

Har man sedan, som i ditt fall, kört vanemässigt så betraktas brottet som grovt och det blir inte böter utan fängelse.
 
hokanp skrev:
Har lillebrorn till ditt, en PSX1300 som jag är mycket nöjd med. Lastar 980kg vilket är bra med tanke på en 1-axlad släp. Men det har varit bra mycket mer på den och det märks inte då det är 50 profil på däcken. Är ett mycket bra märke med mycket finesser.
Det enda jag sett som inte riktigt håller måttet är låsen till lemmarna. Dom gillar inte salt och kärvar därför. Det är lite synd - skulle kanske gå att behandla på något sätt.
 
mycke_nu skrev:
Ja, du kan väl inte lasta riktigt fullt med Volvon framför, men ett klart intressant släp att "växa" med.

Jag funderar starkt på något liknande, dvs ett släp som överstiger min nuvarande bils dragkapacitet men som kan utnyttjas till fullo med nästa dragare.

(BE-kort krävs, om någon undrar)
Nu tar jag fasta på att du sa "kan" och inte "får". Som mest har jag haft drygt tre ton last vilket inte syns alls på släpet (6 kilo luft i däcken i enlighet med handboken). Det gick faktiskt att komma hem med det utan problem, men i längden så är det ju inget som automatlådan gillar - det gäller att planera körningen. I 50knyck hem från grustaget funkar det någon enstaka gång.

Vad gäller "får"så säger regbeviset 1870kg på min 05a (med draganordning för 2ton). Ska jag dra tungt längre sträckor så lånar jag en Tahoe som orkar det sista tonnet lite bättre.

Nu är vi lite offtopic men det jag möjligen saknar på släpet är nedfällbara stödben bak + ramper som orkar 2,5t minigrävare. Finns som orginaltillbehör har jag för mig, men det är så dyrt att man inte köper det för att det är "bra att ha".
 
magnu skrev:
MathiasS, är eller var inte du en stolt ägare till en Transit?
Väldigt stolt. En grym byggbil! Men det var dags att sälja om man skulle få något för den. Pengarna från Transvestiten räckte nästan precis till släpet som ju kostar en bråkdel att ha i drift. Forden rullar i Eskilstuna nu tror jag.
 
MathiasS skrev:
inget som automatlådan gillar - det gäller att planera körningen. I 50knyck hem från grustaget funkar det någon enstaka gång.
Ford har extra oljekylare för transmissionen som tillbehör. Kanske finns även för Volvo?
 
mycke_nu skrev:
Ford har extra oljekylare för transmissionen som tillbehör. Kanske finns även för Volvo?
Ja de det gör det, men jag undrar om den inte redan sitter där på 05or med 2,5t motorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.