16 000 läst · 53 svar
16k läst
53 svar
Släp till vårens projekt
Furu väger väl ungefär 450kg per kubikmeter.
På bilden är det nog iofs lite mer än ett ton för det ligger 2kubik med blött trallvirke i högen.
Mycke_nu: Jag tror att du har lite fel kring detta med påföljder för överlast. Överlast är nämligen ett uppsåtsbrott vilket gör att polisen måste bevisa att du visste att det vägde för mycket. Det är inte så lätt. Således lär man klara sig rätt bra om man parkerar ekipaget och inte åker därifrån efter att vikten har blivit uppmätt. Böter får man förstås. Däremot är det en annan sak att köra med en kombination man inte har behörighet för. Tex ett släp med för hög totalvikt - det är olovlig körning.
Sävsjösläpet har jag uppfattat som ett bra släp som ofta används av dom som hyr ut släp. Tror jag.
På bilden är det nog iofs lite mer än ett ton för det ligger 2kubik med blött trallvirke i högen.
Mycke_nu: Jag tror att du har lite fel kring detta med påföljder för överlast. Överlast är nämligen ett uppsåtsbrott vilket gör att polisen måste bevisa att du visste att det vägde för mycket. Det är inte så lätt. Således lär man klara sig rätt bra om man parkerar ekipaget och inte åker därifrån efter att vikten har blivit uppmätt. Böter får man förstås. Däremot är det en annan sak att köra med en kombination man inte har behörighet för. Tex ett släp med för hög totalvikt - det är olovlig körning.
Sävsjösläpet har jag uppfattat som ett bra släp som ofta används av dom som hyr ut släp. Tror jag.
Hur ska man då motivera inköpet av ett stort släp? Det går ju inte.Nimajneb skrev:
Det är ju som att be att få plankorna kapade i rätt längd på byggvaruhuset. Det går inte det heller.....
Problemet är att det kostar 2-3000 att få en lastbil att köra till oss som bor på landet och i bland är vägen så mjuk och dålig så den inte klarar stora lastbilar, vissa vill inte ens köra ut sakerNimajneb skrev:
OK, virke och grus kanske inte var ett bra exempel, men lastar man öl eller cementsäckar eller något annat med uppmärkt vikt blir det nog en svår diskussion. Dryga böter är det också, även om man klarar lappen.MathiasS skrev:
Snyggt släp du har fö, vad är det för modell?
Har lillebrorn till ditt, en PSX1300 som jag är mycket nöjd med. Lastar 980kg vilket är bra med tanke på en 1-axlad släp. Men det har varit bra mycket mer på den och det märks inte då det är 50 profil på däcken. Är ett mycket bra märke med mycket finesser.MathiasS skrev:
Om behovet är kort, kanske en begagnad Pickup är av intressant.
Jag har en bil i klass med en VW Polo. Till ett av mina byggprojekt planerade jag att köpa en lätt lastbil, som jag sedan skulle sälja när projektet var klart.
MathiasS, är eller var inte du en stolt ägare till en Transit?
Jag har en bil i klass med en VW Polo. Till ett av mina byggprojekt planerade jag att köpa en lätt lastbil, som jag sedan skulle sälja när projektet var klart.
MathiasS, är eller var inte du en stolt ägare till en Transit?
Ja, du kan väl inte lasta riktigt fullt med Volvon framför, men ett klart intressant släp att "växa" med.MathiasS skrev:
Jag funderar starkt på något liknande, dvs ett släp som överstiger min nuvarande bils dragkapacitet men som kan utnyttjas till fullo med nästa dragare.
(BE-kort krävs, om någon undrar)
Böter är en sak, men du blir av med körkortet också. Det är inte ett straff utan en administrativ åtgärd.
Har man sedan, som i ditt fall, kört vanemässigt så betraktas brottet som grovt och det blir inte böter utan fängelse.
Har man sedan, som i ditt fall, kört vanemässigt så betraktas brottet som grovt och det blir inte böter utan fängelse.
Det enda jag sett som inte riktigt håller måttet är låsen till lemmarna. Dom gillar inte salt och kärvar därför. Det är lite synd - skulle kanske gå att behandla på något sätt.hokanp skrev:
Nu tar jag fasta på att du sa "kan" och inte "får". Som mest har jag haft drygt tre ton last vilket inte syns alls på släpet (6 kilo luft i däcken i enlighet med handboken). Det gick faktiskt att komma hem med det utan problem, men i längden så är det ju inget som automatlådan gillar - det gäller att planera körningen. I 50knyck hem från grustaget funkar det någon enstaka gång.mycke_nu skrev:
Vad gäller "får"så säger regbeviset 1870kg på min 05a (med draganordning för 2ton). Ska jag dra tungt längre sträckor så lånar jag en Tahoe som orkar det sista tonnet lite bättre.
Nu är vi lite offtopic men det jag möjligen saknar på släpet är nedfällbara stödben bak + ramper som orkar 2,5t minigrävare. Finns som orginaltillbehör har jag för mig, men det är så dyrt att man inte köper det för att det är "bra att ha".
Väldigt stolt. En grym byggbil! Men det var dags att sälja om man skulle få något för den. Pengarna från Transvestiten räckte nästan precis till släpet som ju kostar en bråkdel att ha i drift. Forden rullar i Eskilstuna nu tror jag.magnu skrev: