Hemmakatten
Vet att jag skrivit tidigare i nån tråd om släpvagnar att det är lätt att ryckas med och förköpa sig. Grabbarna Grus här i tråden har säkert haft stor nytta av sina (dyra?), bromsade släpvagnar, men vissa är ju som barn ;) i en leksaksbutik och vill ha bättre och större än andra (kika i "Verktygsforumet" så fårstår du vad jag menar :cool: ) (förlåt killar, men jag kunde inte låta bli att kommentera detta :p) men ofta kommer man långt med en billigare, obromsad släpvagn.

Under vår byggtid användes vårt lilla, obromsade släp flrea gånger i veckan. ffraktade gipsskivor, dörrar, isolering, kakel mm. Numera används släpet kanske 10 ggr per år plus att grannarna lånar det ibland. 7' nytt betalade vi, Väl värt pengarna men tveksamt om det hade varit bättre och lönsammare att köpa ett släp för 25-30'.

Nu skall ju du frakta mellan sthlm och sundsvall, möjligtvis att du kan ha nytta av ett större släp då. Men handen på hjärtat, hur många gånger blir det? Det går att hyra ett större släp vid behov och ändå köpa ett mindre att ha "till vardags".

Att köpa begagnat nu till våren kan du glömma. Beg.priserna är höga, för höga, i princip nästan lika dyrt som att köpa nytt.
 
Redigerat:
W
mycke_nu skrev:
Böter är en sak, men du blir av med körkortet också. Det är inte ett straff utan en administrativ åtgärd.

Har man sedan, som i ditt fall, kört vanemässigt så betraktas brottet som grovt och det blir inte böter utan fängelse.
Detta kan ju inte hända ofta. Vi har 4 gubbar som kör runt stor göteborg med 1 tons överlast, varje dag året runt (nästan, de får ledigt ibland oxo) och har gjort så i minst 4 år och aldrig, jag menar verkligen aldrig blivit stoppade.
Det är 3.5 tons minigrävare efter pickis de drar runt på så det e ju inte direkt svårt att se vad lasten väger då det e skrivet över hela grävaren.

Men men, jag har även ett tiki trailer eu släp som jag e grymt nöjd med. Kör mest skit från huset vid diverse renoveringar. Detta släpet tål mycket utöver det som det e typat för så man får väll säga att det e bra kvalitet.
 
Jo, jo.. ingen av oss är väl änglabarn direkt..

MEN

I det här forumet kan vi inte rekommendera olagligheter.

Om någon chansar av någon anledning är det dennes ensak. Men vi kan inte ge "råd" som gör att någon förlorar sin försörjning.
 
Hemmakatten skrev:
Grabbarna Grus här i tråden har säkert haft stor nytta av sina (dyra?), bromsade släpvagnar, men vissa är ju som barn ;) i en leksaksbutik och vill ha bättre och större än andra (kika i "Verktygsforumet" så fårstår du vad jag menar :cool: ) (förlåt killar, men jag kunde inte låta bli att kommentera detta :p) men ofta kommer man långt med en billigare, obromsad släpvagn.
Hemmankattan har givetvis rätt i det allmänna fallet. 25 m2 Isover eller slagbordet från söndagsauktionen på landet tar man givetvis lätt hem med det obromsade släpet.:)

Men, sedan ställs man inför 740 kg Lecablock på en pall eller 1000 kg billligt kalkstensgolv på Blocket 150 km t.o.r från hemmet.

För min egen del handlar det till slut om att göra mig av en av dessa murar som begränsar MIN rörelsefrihet. I MIN situation är ett BE-kort värt 4000 kr och ett tungt släp 10 000 kr extra.

Jag har fem kilometer till brevlådan. Vägen plogas kanske om snödrivorna överstiger 1 meter. Ring Kommunen och tjata först eller betala en lantbrukare med en STOR 4x4 traktor för att röja.

Kära Hemmakatten: Visst är vi Grabbarna Grus men.. vi har haft en lååång och hård vinter och våra fruar vill att vi ägnar mer tid åt dem än transportproblem.

Så kosta vad det kosta vill..
 
P
Är ni nu inte helt ute och spåar och snackar mellan varanda. Hur mycket har ni hjälp TS med era utläggningar vad ni har gjort och en massa vikter summor?
TS frågar efter tips på passade släp. Inte vad ni har lastat i era släp.

Jag säger bromsat och titta efter begangnade uthyrningssläp som vissa firmor säljer. Sök på blocket efter dessa firmor som ibland hanterar service på dessa släp... Ring dom. Tyvärr vet jag bara var i Skåne du skulle vända dig.
 
H
Titta på Toveks, ibland kan man göra riktiga fynd. Det var där jag köpte min Anssems för 12500:-. Kostar idag 25000:-. Skulle själv aldrig köpa en obromsad släp. Var på SBP igår och vi pratade lite om olika släpar. De som har flest fel på hjullager är just billiga obromsade släp. Bygda för liten lastvikt men överlastas i flertalet av fallen vilket medför att lager samt även ibland axlar tar stryck. Min är på 1300 i totalvikt men har en 1500 axel.
 
Jag köpte den billigaste obromsande 750 kgs släpkärran jag hittade.En XL1250 på K-rauta.Jag har haft den i 3 år nu och är helnöjd.Har kört mycket plank,skivor och dyligt.Funkar i de flesta fall.Men att köra grus och stenplattor tex på den går ju bort eftersom det är reativt tungt och jag får inte med så mycket.Sen hade jag velat ha lämmarna lite högre men har inte haft direkta problem med det.En STOR födel är att den är smidig att hantera när den är löskopplad.Jag tar och rullar kärran för hand när jag ska till ngt knepigt ställe där bilen inte hade funkat framför och även när jag ska därifrån.Jag slipper även bromsproblemen som återkommer oftast på´vagnar som står under längre tid och det är inte gratis delar till dom.Jag repar kärror på jobbet ibland så vis erfarenhet finns.Jag hade tom turen att det satt bladfjädring på min kärra.För torrosion axlarna är inte roliga när det pajjar.Så för min del så gick beggad kärra direkt bort i valet med detta i åtanke.Men visst hade jag haft mera pengar så hade det blivit en ny bromsad kärra med höga lämmar typ Kafo kärrorna som jag dregglade på innan jag köpte min.Jag kan förvisso hålla med hemmakattens inlägg till en viss del när det gäller hur ofta man använder kärran till tunga transporter.Jag brukar hyra en kärra då.Sen förstår jag grabbarna grus fullt ut.Jag är ju sån när det kommer till verktyg o dyl til mina bilar:)
 
hokanp skrev:
Skulle själv aldrig köpa en obromsad släp. Var på SBP igår och vi pratade lite om olika släpar. De som har flest fel på hjullager är just billiga obromsade släp. Bygda för liten lastvikt men överlastas i flertalet av fallen vilket medför att lager samt även ibland axlar tar stryck. Min är på 1300 i totalvikt men har en 1500 axel.
Skulle slitna hjullager på ett obromsat släp vara ett argument till att köpa bromsat ?!?!?!?!
Missbrukar man inte sina grejer så håller dom.
MEN
Jag antar att din "kompis" glömde att berätta att nästan 20% av besiktigade lätta släp tvingas tillbaka till ombesiktning pga dåliga bromsar. (70% av ombesiktningskraven är pga bromsfel) Detta händer ju alla och i mitt tycke är riktigt otrevligt... snacka om falsk säkerhet.:@

Lite överdrivet sagt kan man ju säga att ett bromsat släp är som en kamphund, rätt hanterad är den suverän, felaktigt vårdat är den livsfarlig.
 
H
Nimajneb skrev:
Skulle slitna hjullager på ett obromsat släp vara ett argument till att köpa bromsat ?!?!?!?!
Missbrukar man inte sina grejer så håller dom.
MEN
Jag antar att din "kompis" glömde att berätta att nästan 20% av besiktigade lätta släp tvingas tillbaka till ombesiktning pga dåliga bromsar. (70% av ombesiktningskraven är pga bromsfel) Detta händer ju alla och i mitt tycke är riktigt otrevligt... snacka om falsk säkerhet.:@

Lite överdrivet sagt kan man ju säga att ett bromsat släp är som en kamphund, rätt hanterad är den suverän, felaktigt vårdat är den livsfarlig.
Är ju så att obromsade släpar har allmänt sämre kvalitet på axlarna. Hjullager är en sådan sak som åker snabbt. När det gäller bromsar på släp så funkar det bra så länge de sköts och används. Min har stått hela vintern, körde till SBP, ingen anmärkning. Men det är klart, jag har köpt en kvalitetsvagn.
 
Det är ju med släp som med så mycket annat, köper man billigt så är det lägre kvalitet än om man går upp lite i pris. Jag själv skulle aldrig köpa en billig obromsad även om det hade täckt mina behov 90% av gångerna jag behöver använda släpet. Det är värt pengarna att veta att det håller för det tyngre lasset dom sista 10% av gångerna och att bromsar, axel, hjul och dragsko är dimensionerade för lite tyngre lass.

Visst är det så att en hög procent av ombesiktningarna av bromsade släp är pga bromsarna. Märkligt vore det annars med tanke på att det inte är så farligt mycket mer som kan strula på en släp.
 
hokanp skrev:
Är ju så att obromsade släpar har allmänt sämre kvalitet på axlarna. Hjullager är en sådan sak som åker snabbt. När det gäller bromsar på släp så funkar det bra så länge de sköts och används. Min har stått hela vintern, körde till SBP, ingen anmärkning. Men det är klart, jag har köpt en kvalitetsvagn.
??
Om du menar att obromsade släp är dimensionerade för dess kapacitet så har du helt rätt. Men det har väl inget med kvalitet att göra...:S

Sedan är det väl inge konstigt att ditt gamla släp gick igenom besiktningen, det gör ju dom flesta oberoende modell.
 
H
Nimajneb skrev:
??
Om du menar att obromsade släp är dimensionerade för dess kapacitet så har du helt rätt. Men det har väl inget med kvalitet att göra...:S

Sedan är det väl inge konstigt att ditt gamla släp gick igenom besiktningen, det gör ju dom flesta oberoende modell.
Du skrev ju själv innan att 70% av släpen har fel på bromsarna......

Många billiga släpar använder mindre kända tillverkare av t.ex. kullager vilka inte tåler så mycket. Detta för att hålla priset nere. Skulle själv aldrig gå och köpa en släp på t.ex. något varuhus bara för att det är billigt. Lägger hellre lite mer och får en bra släp. 4 år, är det gammalt?????
 
hokanp skrev:
Du skrev ju själv innan att 70% av släpen har fel på bromsarna......

Många billiga släpar använder mindre kända tillverkare av t.ex. kullager vilka inte tåler så mycket. Detta för att hålla priset nere. Skulle själv aldrig gå och köpa en släp på t.ex. något varuhus bara för att det är billigt. Lägger hellre lite mer och får en bra släp. 4 år, är det gammalt?????
Skrev att 70% av 2orna berodde på bromsarna jag skrev vidare att nästan 20 % av släpen fick 2or.

Om en tillverkare är känd eller inte har inget med kvalitet att göra. Det är ju samma sak som att säga att ditt släp har dålig kvalitet för att det inte är ett allmänt känt märke i Sverige.

Varför blandar du in billiga obromsade släp när du tidigare pratade om obromsat generellt??? Naturligtvis så måste man dra in på kostnader om man vill hålla ett riktigt lågt pris men det gäller ju för billiga bromsade släp åxå.... så jag förstår inte kopplingen.

Kan vi enas om att dyrare släp troligtvis har lite fler "finesser" och bättre konstruktionslösningar än billigare men att det har ingenting med om det är bromsat eller inte??
 
H
Enkelt, för billiga varuhussläpar är iregel obromsade och tillverkade till absulot lägsta kostnad. Det gäller även deras bromsade släpar. Bara för mitt märke inte är känt i Sverige så är det inte sämre kvalitet. Att de inte finns i så stort antal i Sverige är att de är väldigt dyra samt håller mycket hög kvalitet med ett antal egenskaper som i regel inte finns på andra släpar både svensk och utländska. Jag betalar detta pris för att få en släp som passar mig samt att jag vet att den håller för det som jag använder den för.
Men det finns klart 2 olika typer av köpare. De som bara använder släpen lite då och då vilka för det mesta köper en varuhussläp. Sen är där sådana som jag som använder det flitigt och jag skulle aldrig köpa ett släp utan broms eller många av de finesser som jag har på min släp.
 
Aftonbladet eller expressen
Oj oj jag som trodde jag hade problem med att välja släp men jag har förstått av diskussionen att det är inte så enkelt att välja det BÄSTA släpet det fanns alldeles för många parametrar, det kommer att bli en spännande vår, det har varit mycket bra och många intressanta inlägg men det känns inte som om jag är så mycket närmare inköps läget. Tack för alla svar och jag hoppas på mer info.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.