Såhär ser det ut hos oss.
 
  • Här ses ett vardagsrum med en kamin med vita luckor, trägolv, en golvlampa och en grå soffa med en dosa snus på.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eldstad i ett hem med strålkastare och vedkorg staplad med ved i hörnet bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
FredrikR FredrikR skrev:
Köp ett galler och kliv över det.
Du vill inte att dottern ska bränna sig för er bekvämlighet.
Alt. möblera om, om möjligt.
Om det behöver vara så, helt klart men jag söker idéer och inspiration till att lösa det. Vi passerar här hundratals gånger per dag, så blir drygt att skutta över hela tiden.
 
Skip6711 Skip6711 skrev:
Dum fråga, men du har kollat extraglas med tillverkaren (om det är en hyfsat ny kamin)? Vi har satt extraglas på vår Jötul för att barnen (och vi föräldrar) inte skulle bränna sig när de var små. De hör till kaminen och det syns knappt
Inte ena tänkt tanken men kan kolla. Det är dessvärre en riktigt gammal kamin.
 
Sparvassursen Sparvassursen skrev:
Såhär ser det ut hos oss.
Ser ut som finns plats för att galler, under den tid av året man eldar och barnen är små.
Om det monteras så det inte sticker ut mer än eldstadsplanet så bör de inte behövas hoppas över det.

Är det en soffa direkt bakom stolen som syns i bild, ser ut att vara trängre där än runt kaminen?
 
H Hybro skrev:
Om det hade varit aktuellt på min ugn, så hade jag gjort ett eget galler.
Ett galler som jag fäst på luckan med 4 st M4 skruv i borrade och gängade hål.

Det är bara glaset som blir så hett att det kan ge värmeskador.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Så tänkte jag bygga i typ 4 mm rostfri
TIG-tråd ( tillsatsmaterial för svetsning).

Ett fint objekt för elever på Gymnasieskola som lär ut svetsning.
Industriprogrammet

Tidsåtgång för mig, 5 timmar hemma i garaget.
För elev, kanske någon dag.

För egen del blev det inte då barnen nu lärt sig fly värmen, av egna erfarenheter.
Fantastisk inspiration! Tack för svaret!
 
FredrikR FredrikR skrev:
Ser ut som finns plats för att galler, under den tid av året man eldar och barnen är små.

Är det en soffa direkt bakom stolen som syns i bild, ser ut att vara trängre där än runt kaminen?
Finns plats, men passagen blir en ynka 50 till 60 cm med ett galler runt. Det går, men jag tror det går att göra både bekvämare och snyggare. Jag funderar på en konstruktion som täcker hyllan på kaminen. Stolen är inte alltid där, sambon som använder den när hon knyter macrame.

Stämmer att det är en soffa.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.