RoTe RoTe skrev:
Detta verkar ju krångligt. Får jag föreslå att låta bli att elda tills barnet är gammalt nog att lära sig?
Som Uppsalabo kan jag förstå att detta är ett alternativ men som norrlänning och den uppvärmning vi har av huset idag, så nej. Jag ser det inte så krångligt. Antingen konstruera ett skydd eller köpa ett skydd. Den här tråden handlade om tips på HUR man kan göra.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
det tog inte lång tid innan hon satte en nål tvärs genom fingret.
Tror du hon gör om det eller har hon lärt sig?
 
Det verkar inte komma in värst mycket konstruktiva tips på min ursprungliga fråga så det lutar nog åt en hemmabyggd lösning.

Pedagogik kör vi med här hemma ändå, halva släkten är antingen pedagoger eller hantverkare och inga större missöden i våra barns liv har skett. Vårt barn får växa upp med kap och klyv, men glaset i vårt nya hus är trots alls brännhett. Man får brännskador. Så det ska skyddas hur än vi lär henne om saker och ting.

Tack till er som bidragit med konstruktiva tankar!
 
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du hon gör om det eller har hon lärt sig?
"Jag gjorde bara såhär", som Emil sa. Förövrigt är hon 25år nu......
/W
 
Det här med flera glas är ju en teknik som används i köksspisens ugn för att hålla nere temperaturen på ugnsglaset.
Även plåtar med någon cm luft emellan skärmar effektivt bort värme men det är väl inte aktuellt framför glaset på en braskamin. Men på ett hett rökrör dämpar det värmen på yttersta ytan samt strålningsvärme utan att hindra den värme man vill få ut i rummet. Om man bara isolerar röret går mer värme ut onyttjat i skorstenen.
Förlåt om det svävar ut lite...
 
  • Gilla
Sparvassursen och 1 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Det här med flera glas är ju en teknik som används i köksspisens ugn för att hålla nere temperaturen på ugnsglaset.
Även plåtar med någon cm luft emellan skärmar effektivt bort värme men det är väl inte aktuellt framför glaset på en braskamin. Men på ett hett rökrör dämpar det värmen på yttersta ytan samt strålningsvärme utan att hindra den värme man vill få ut i rummet. Om man bara isolerar röret går mer värme ut onyttjat i skorstenen.
Förlåt om det svävar ut lite...
Inga problem med utsvävningar! Tar gärna emot alla tankar. Jag har fått ett par idéer hur jag ska lösa det. Funderar på att byggs en ram som fyller hyllan som finns tillgänglig med ett glas så att man ändå kan se brasan. Glas eller ihåligt skydd, som de flesta skydden är.
 
Två lager (härdat) glas med en till en och en halv cm luftspalt mellan och lika stor luftspalt mot glaset i kaminens lucka skulle säkert få ner temperaturen på ytan rejält. Fast det blir ingen billig lösning, Observera att luften måste kunna cirkulera fritt vertikalt mellan glas och omgivning.
 
  • Gilla
Sparvassursen
  • Laddar…
Vad sägs om att klistra något som inte leder värme på glaset? Du behöver något lim som fäster på glas och tål värme och någon filt som inte är brännbar och tål värme. Det borde inte vara omöjligt.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad sägs om att klistra något som inte leder värme på glaset? Du behöver något lim som fäster på glas och tål värme och någon filt som inte är brännbar och tål värme. Det borde inte vara omöjligt.
Har du någon idé vad detta kan vara?
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad sägs om att klistra något som inte leder värme på glaset?
Vill man inte kunna se igenom glaset?
 
Unikt namn
B Bjober skrev:
Även ett litet barn ryggar tillbaka innan det uppstår svåra skador.
Ett litet barn låter handen sitta kvar eftersom det inte förstår vad som händer.
Jag har själv sett det och varit den som ryckt bort barnet som står kvar och skriker. Jag kan inte rekommendera den upplevelsen till andra, smärtan hos barnet sitter även kvar i flera veckor...

Givet att kaminen är igång större delen av året hade jag installerat ett fast galler för kaminen och möblerat om soffan om det behövts.

Det handlar bara om ett par år innan barnen är så stora att de går att lära farorna med kaminen och då kan gallret monteras bort. Vuxna brukar ändå kunna kliva över gallret hyggligt obehindrat.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vill man inte kunna se igenom glaset?
Jag vet inte men man kanske inte kan få allt
 
Sparvassursen Sparvassursen skrev:
Problemet med ett vanligt skyddsgaller hos oss är att det sticker ut så pass att man får nästan kliva över det. Det är ett tajt passage mellan soffa i vardagsrum och kamin. Därav är vi på jakt efter något att bara sätta framför glaset. Där det finns en liten hylla som något får plats på.
Köp ett galler och kliv över det.
Du vill inte att dottern ska bränna sig för er bekvämlighet.
Alt. möblera om, om möjligt.
 
Lägg upp en bild på den farliga luckan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.