22 498 läst · 130 svar
22k läst
130 svar
Skulle ni byta era antikglas om nya fönster var gratis?
Dom kanske var utan glas?useless skrev:
Allvarligt, näe, jag skulle aldrig göra det, och jag bor själv nära järnvägen och försöker byta tillbaka fönster till begagnade fönster i rätt utseende och tidsålder eftersom jag fått "nyare" fönster på huset.
Troligen är det dock riktigt tysta fönster som de erbjuder, då vi har ett fönster som jag förstått bekostats av "banverket" (eller vad de hette tidigare) och just det rummet det fönstret sitter i hört tågen nästan inte alls. Vanliga 3-glas eller 2+1 glas är inte (i praktiken) inte mycket bättre än gamla fönster, lite, ja, men inte på något sätt så det uppväger hur mycket fulare det blir...
De andra fönstren i mitt hus har ägaren bytt själv (han fick bara sovrumsfönster bekostat) - men då till "vanliga" fönster, som varken är snygga eller bra (men perspektivfönster blev det och alla spröjsar försvann med det).
Ett litet kattvindsfönster har de dock satt ett tjockare glas i (inte en kassett utan ett typ 6mm laminerat glas gissar jag) - dock verkar de "klantat till det" eftersom de fräst i ytterbågen men sen ångrat sig och satt glaset i det lösa innerfönstret. Resultatet är iallafall helt OK ljudmässigt - bättre än ett vanligt 2+1 enlig min egen bedömning. Min bedömning är att det troligen går att montera i innerbågar utan att fräsa i bågen, men igen är det min bedömning gissat på att det inte behöver vara lika mkt kitt på innerbågen?
Tätningslister på fönster gör även det mycket. Om ni ändå inte isolerar fasaden kanske det ändå inte ger full effekt...
Så jag skulle kolla om de kan montera nya innerglas, utsidan har kvar de munblåsta glasen - det ger mycket av husets exteriöra utseende att inte ha floatglas. Visst blir det lite tristare från insidan med dessa glas, lite mindre ljusinsläpp - men mot nytillverkade fönster är skillnaden enorm, glasytorna är större med de gamla och framförallt behåller man husets själ!
Produkter som diskuteras: "Tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Låt mig gissa att du inte har ett jugendhus med originalfönster? Hade jag ett 70talshus skulle jag åxå nappa på erbjudandet direkt...Scouten skrev:
Haha, funderade på det, men tänkte att jag ville få lite bredare respons än att jag skall undvika all typ av förändring. Dessutom vet jag inte ifall jag törs skriva något i det delforumet då jag begått flera synder, såsom användande av gipsskivor och att fasaden inte strukits med linoljefärgMikael_L skrev:
De kommer även att bygga ett nytt högre plank. Men jag är absolut öppen för att försöka deala till mig en annan lösning. Så alla förslag och erfarenheter från liknande situationer tas tacksamt emot.FG skrev:
Kul att du gillar huset. Det gör vi också
Jag tycker att fler borde vilja bli av med sina gamla dragiga fönster, oavsett byggår. Jag tycker att fler borde göra vad de kan för att spara energi, oavsett byggår. Jag tycker att fler skulle välja produkter som passar sitt hus när de renoverar, oavsett byggår.J JohanLun skrev:
Att byta betyder inte att man måste försämra, men man kan naturligtvis inte åka till Byggmax och köpa billigaste möjliga.
Medlem
· Västernorrland
· 10 901 inlägg
Varför ens åtgärda? Att trafikverket enligt lag är ålagda att hålla bullernivåerna acceptabla även för de som bor nära är ju en sak men man måste ju inte acceptera det. Dessutom låter det ju som ts inte är ett dugg störda av det så varför ens fundera......
Medlem
· Västernorrland
· 10 901 inlägg
Fast nu är inte gamla fönster dragiga per automatik....Scouten skrev:Jag tycker att fler borde vilja bli av med sina gamla dragiga fönster, oavsett byggår. Jag tycker att fler borde göra vad de kan för att spara energi, oavsett byggår. Jag tycker att fler skulle välja produkter som passar sitt hus när de renoverar, oavsett byggår.
Att byta betyder inte att man måste försämra, men man kan naturligtvis inte åka till Byggmax och köpa billigaste möjliga.
Det går ju åt en hel del energi när man tillverkar nya byggvaror och orsakar dessutom mycket utsläpp. Detta är inte så svart-vitt.Scouten skrev:Jag tycker att fler borde vilja bli av med sina gamla dragiga fönster, oavsett byggår. Jag tycker att fler borde göra vad de kan för att spara energi, oavsett byggår. Jag tycker att fler skulle välja produkter som passar sitt hus när de renoverar, oavsett byggår.
Folk gör naturligtvis som de själva vill, men för mig är det självklart att göra det mesta och det bästa jag kan för att minska mitt energiavtryck i alla val jag gör vad gäller mina hus och de fastigheter jag förvaltar.
Fler måste gör mer, om det överhuvutaget ska vara någon idé att bevara något till framtiden, annars kvittar allt vi gör.
Fler måste gör mer, om det överhuvutaget ska vara någon idé att bevara något till framtiden, annars kvittar allt vi gör.
Drag löses enklast med nya gummiliister, bäst energibesparing brukar inte fönsterbyte ge, de fönster som passar bäst på ts hus är de som sitter där...Scouten skrev:Jag tycker att fler borde vilja bli av med sina gamla dragiga fönster, oavsett byggår. Jag tycker att fler borde göra vad de kan för att spara energi, oavsett byggår. Jag tycker att fler skulle välja produkter som passar sitt hus när de renoverar, oavsett byggår.
Förslag att se över lister och montera en tjockare innerruta är en förbättring ljud, energi och livcykelmässigt utan att försaka estetiken, behålla kärnvirkesfönster som med rimligt underhåll sannolikt överlever de flesta moderna fönster som efter en tid kommer kräva utbyte pga glaskassetter, mekanik mm.
För hus byggda 1970-> är resonemanget ett annat...
Skulle heller aldrig någonsin byta ut originalfönster på gammalt hus.
Då skulle jag hellre köpa öronproppar om ljudet störde.
Har man ett fint gammalt hus så tror inte jag att värdet skulle öka med nya fönster. Det skulle i vart fall vara en rejäl värdesänkare för mig, eftersom jag skulle räkna in ett drygt arbete/kostnad att återställa huset.
Då skulle jag hellre köpa öronproppar om ljudet störde.
Har man ett fint gammalt hus så tror inte jag att värdet skulle öka med nya fönster. Det skulle i vart fall vara en rejäl värdesänkare för mig, eftersom jag skulle räkna in ett drygt arbete/kostnad att återställa huset.
Jo det känns nästan som den bästa lösningen att tacka nej till allt. Men det skulle ju vara ganska surt ifall man kommer på två år senare att man vill byta fönster eller ha lösa innerfönster. Det kan ju bli aktuellt att byta hus någon gång i framtiden och då är det ju inte bara våra preferenser som spelar roll utan även marknadens. Så det är bara vår osäkerhet på vad som blir bäst för huset som gör att vi inte riktigt vet hur vi ska agera.S Stefan1972 skrev: