22 497 läst · 130 svar
22k läst
130 svar
Skulle ni byta era antikglas om nya fönster var gratis?
Står inför ett dilemma. Vi bor i ett jugendhus från 1923 med orginalfönster kvar (antikglas). Dessa är visserligen i behov av ommålning med annars i stort sett friska. Huset ligger med tomtgräns till järnväg där Trafikverket nu skall uppdatera bullerskyddet. I samband med detta har de varit hos oss och besiktigat våra fönster. Enligt besiktningsmannen kommer de mest troligt att erbjuda oss nya fönster på tre sidor om huset (totalt 17 fönster) likvärdiga med det sortiment som finns hos Domlux (Domlux.se), men vi har ännu inte fått något färdigt erbjudande. Det var också på tal om huset eventuellt skulle behöva tilläggsisoleras för att nya fönsterkarmar skulle få plats på bredden. Själva tilläggsisoleringen kommer nog att ske över min döda kropp då jag ägnat flera hundra timmar åt att gå över fasaden med speedheater de två senaste sommrarna för att kunna behålla orginalutseendet.
Vi störs inte speciellt av ljudet från järnvägen, det har vi vant oss med, och vi gillar våra gamla fönster. Samtidigt känns det dumt att tacka nej till något som rimligtvis borde höja värdet på fastigheten.
Jag förstår att det i princip omöjligt för någon annan att svara på vad vi skall göra. Men vad skulle ni göra i vårt ställe? Är det någon som varit med i liknande process och har några tips? Vet ni om det finns något bra sätt att bulllerdämpa de befintliga fönstren utan att deras charm går förlorad?
Vi störs inte speciellt av ljudet från järnvägen, det har vi vant oss med, och vi gillar våra gamla fönster. Samtidigt känns det dumt att tacka nej till något som rimligtvis borde höja värdet på fastigheten.
Jag förstår att det i princip omöjligt för någon annan att svara på vad vi skall göra. Men vad skulle ni göra i vårt ställe? Är det någon som varit med i liknande process och har några tips? Vet ni om det finns något bra sätt att bulllerdämpa de befintliga fönstren utan att deras charm går förlorad?
Produkter som diskuteras: "speedheater"
Speedheater
Speedheater System - använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod
Läs mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett 9-våningar hus i Malmö har fått det monterar.
Det blev tyst och varmt så energi kostnaden halverades.
Redigerat:
Jag var nära att skriva att inte kan väl befintliga fönster vara original, fanns verkligen dessa fönsterhakar 1923.
Men så hittade jag denna sida, och håller nog käft om detta ...
https://www.sekelskifte.se/category/fonsterlas-fonstervred
Kolla mitt på sidan, Priorverken 138 nickel.
Ja i vilket fall så har ni ett besvärligt beslut att ta.
Är kåken fint bevarad och har själ, så tar man naturligtvis en stor risk med att byta fönster.
Moderna spröjsade har ofta fulare profil och/eller för grova spröjs.
Det kanske borde dryftas i forumdelen "byggnadsvård"? Där häckar väl alla gammelhustalibaner.
Men så hittade jag denna sida, och håller nog käft om detta ...
https://www.sekelskifte.se/category/fonsterlas-fonstervred
Kolla mitt på sidan, Priorverken 138 nickel.
Ja i vilket fall så har ni ett besvärligt beslut att ta.
Är kåken fint bevarad och har själ, så tar man naturligtvis en stor risk med att byta fönster.
Moderna spröjsade har ofta fulare profil och/eller för grova spröjs.
Det kanske borde dryftas i forumdelen "byggnadsvård"? Där häckar väl alla gammelhustalibaner.
Finns inte en chans att jag skulle gå med på att byta ut originalfönstren i mitt hus från 1920.
Två fönster var bytta sedan tidigare till några totalt charmlösa vikfönster som jag med en del möda och ganska stora kostnader har bytt ut mot fönster som i alla fall liknar de ursprungliga. Men hur det än är, det är välgjorda fönster med tunna karmar, riktigt spröjs osv, så ser de just nya ut, ty snart 100 års patinering är inte så lätt att ersätta.
Lägg till det att alla foder, salningar osv förmodligen kommer behöva göras om. Och de kommer också se nya ut.
Jag skulle se det som en rejäl värdesänkare med nya fönster på ett i övrigt fint gammalt hus. Är själv ingen byggnadsvårdare och lägger inga kulturaspekter eller så på valet av material i ett hus. Men jag gillar när saker så att säga passar ihop. Och fönstren är just en sådan sak som skär sig rejält när de inte passar med huset i övrigt.
Två fönster var bytta sedan tidigare till några totalt charmlösa vikfönster som jag med en del möda och ganska stora kostnader har bytt ut mot fönster som i alla fall liknar de ursprungliga. Men hur det än är, det är välgjorda fönster med tunna karmar, riktigt spröjs osv, så ser de just nya ut, ty snart 100 års patinering är inte så lätt att ersätta.
Lägg till det att alla foder, salningar osv förmodligen kommer behöva göras om. Och de kommer också se nya ut.
Jag skulle se det som en rejäl värdesänkare med nya fönster på ett i övrigt fint gammalt hus. Är själv ingen byggnadsvårdare och lägger inga kulturaspekter eller så på valet av material i ett hus. Men jag gillar när saker så att säga passar ihop. Och fönstren är just en sådan sak som skär sig rejält när de inte passar med huset i övrigt.
Samma som PNO.
Och Leif i Skåne har ju en bra kompromiss som gör att ni både äter och behåller kakan.
Så harry73 ställer ju en relevant fråga - Kan ni få pengar för att utföra åtgärden själva?
Låt dem inte förstöra ert hus.
Och Leif i Skåne har ju en bra kompromiss som gör att ni både äter och behåller kakan.
Så harry73 ställer ju en relevant fråga - Kan ni få pengar för att utföra åtgärden själva?
Låt dem inte förstöra ert hus.
Ledsen men jag tycker det inte blev så fint. Ser ut som lite slarvigt utfört.L Leif i Skåne skrev:
Mellanrummet är inte målat. Listen på utsidan sticker långt in över fönstret. Som också sitter lite vridet.
Fick ni någon garanti hur länge det skulle vara Argon mellan fönstren. När den försvinner kan fukt komma in som ger imma på fönstret. Kommer då troligen via listen på det yttre fönstret. Men de tar några år Varför satte de inte aluminiumlister med glasen närmare de yttre fönstret. Så att djupet i karmen blev kvar. Nackdelen blir att fönsterytan blir något mindre. Var villkoret att de skulle ha stor fönsteryta så det blev så. Annars kostar mindre glas i ett 9 våningshus mindre.
Jag har 6 st fönster som jag gjort liknande på men jag är nöjd med det. Ett av 3 fönster har efter 10 år fått imma när det är varmt eller kallt. De 3 st nyare fönstren 5-6 år har inte någon sådan tendens. Hans lösning är att man kan sätta ett enkelglas på utsidan i en egen fönsterbåge. Eller att något av glasen byts ut till ett bättre glas som jag tror är bästa lösningen. Då han vill behålla stilen som jag förstår är viktigt för honom.
Redigerat:
Ja det blir nog bäst så. Med kanske lite vadd på vintern. Dessa har två olika fällbomsbeslag som passar åldersmässigt till ditt hus. Klicka på fönstrets beslag så finns det även 1900-tals varianten med på slutet. Där de även nämner anslagslist/bräda om du även vill ha det. De nämner med list att det blir nästan lika bra som 3-glas.L Lärospånet skrev:
https://www.gysinge.com/products/123/fällbomsbeslag-1800-talstyp
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 901 inlägg
Jag skulle tacka nej. Finns inte på kartan ens att jag skulle acceptera nåt sånt.