326 läst · 12 svar
326 läst
12 svar
Skulle jag testa kall- och varmvattenkvaliteten i mitt 70-talshus?
Vi flyttade in i ett kedjehus i nordvästra Stockholm byggt på 70-talet för drygt två år sedan. Jag undrar hur vattenkvaliteten är i huset, både det kalla dricksvattnet och det varma vattnet. Den varma delen kommer från en äldre varmvattenberedare från 90-talet, som mig veterligen aldrig har underhållits.
Borde jag testa kvaliteten på både kallt och varmt vatten? Och i så fall, hur gör jag det på bästa sätt?
Dessutom, vilken typ av regelbundet underhåll ska jag göra för varmvattenberedaren?
Tack på förhand för alla tips och råd!
Borde jag testa kvaliteten på både kallt och varmt vatten? Och i så fall, hur gör jag det på bästa sätt?
Dessutom, vilken typ av regelbundet underhåll ska jag göra för varmvattenberedaren?
Tack på förhand för alla tips och råd!
Om vi förutsätter att du har kommunalt vatten, inte egen brunn? så kan du med stor sannolikhet lita på att vattnet är OK.
Ur vattenkvalitetssynpunkt behöver man inte underhålla vattenledningar.
Det finns EN punkt som delvis motsäger det. Moderna köksblandare med böjd bågformad pip, är ofta tillverkade av en metallegering som avger tungmetaller (tror det är bly, men är osäker). Vatten som blir stående i pipen kan ta åt sig. Det rekommenderas att man skall spola några sekunder innan man tar dricksvatten om man har en sådan blandare. Det går tydligen inte att bocka ett rör till denna bågform om det inte är tillverkat av "farlig" metall.
De större svenska fabrikaten påstår att deras blandare är OK. Tror att de har en invändig beläggning som skyddar vattnet från att komma i direkt kontakt med legeringen.
Det finns EN punkt som delvis motsäger det. Moderna köksblandare med böjd bågformad pip, är ofta tillverkade av en metallegering som avger tungmetaller (tror det är bly, men är osäker). Vatten som blir stående i pipen kan ta åt sig. Det rekommenderas att man skall spola några sekunder innan man tar dricksvatten om man har en sådan blandare. Det går tydligen inte att bocka ett rör till denna bågform om det inte är tillverkat av "farlig" metall.
De större svenska fabrikaten påstår att deras blandare är OK. Tror att de har en invändig beläggning som skyddar vattnet från att komma i direkt kontakt med legeringen.
Vad är det för modell av varmvattenberedare du har?
Emaljerade varmvattenberedare har vanligtvis en anod som ska kontrolleras årligen och bytas vid behov.
Vill minnas att i manuelen till min Metro Therm VVB står det att den ska tömmas helt en gång per år.
Det lär väl lägga sig lite skit i botten som spolas ut när den tömmes gissar jag.
Jag flyttade till hus för ett år sedan och bytte min 33 år gamla emaljerade VVB. Mest pga att jag ville ha en lite större och en rostfri för att slippa inspektera och byta anod.
I detta fall kan det eventuellt vara bra med ett vattenprov för att med hjälp av det kunna välja rätt rostskydd för den nya varmvattenberedaren.
Men det borde kunna gå att få fram vattenvärden från kommunen.
Det var duktigt mycket skit som rann ur den gamla VVB när den tömdes för bytet.
Jag bemödade mig inte kontrollera anoden. Gissningsvis hade den aldrig bytts
Emaljerade varmvattenberedare har vanligtvis en anod som ska kontrolleras årligen och bytas vid behov.
Vill minnas att i manuelen till min Metro Therm VVB står det att den ska tömmas helt en gång per år.
Det lär väl lägga sig lite skit i botten som spolas ut när den tömmes gissar jag.
Jag flyttade till hus för ett år sedan och bytte min 33 år gamla emaljerade VVB. Mest pga att jag ville ha en lite större och en rostfri för att slippa inspektera och byta anod.
I detta fall kan det eventuellt vara bra med ett vattenprov för att med hjälp av det kunna välja rätt rostskydd för den nya varmvattenberedaren.
Men det borde kunna gå att få fram vattenvärden från kommunen.
Det var duktigt mycket skit som rann ur den gamla VVB när den tömdes för bytet.
Jag bemödade mig inte kontrollera anoden. Gissningsvis hade den aldrig bytts
Herre jösses vilka skrämskott ska komma från någon. Har du mätit själv i dit hus om förekomst av farliga mineraler, som enligt dig ska finnas i blandare för tappvatten. Har aldrig varit problem med kvaliteten på vatten i ett hus, p.g.a någon blandare av något slag. Klart är det egen brunn, så kan det variera i kvalitet.H hempularen skrev:Om vi förutsätter att du har kommunalt vatten, inte egen brunn? så kan du med stor sannolikhet lita på att vattnet är OK.
På framsidan av varmvattenberedaren ser jag "Focus värme" och "Jäspi". Det finns ett avtagbart lock på maskinens nedre del där jag kommer åt termostaten där jag ser typen är VLM-300 S från 1992, se bifogad bild. Jag har inte lyckats hitta manualen till den.S SirKnasen skrev:Vad är det för modell av varmvattenberedare du har?
Och vad vill du veta om den,inget specielt med en VLM 300 . Bara vatten in/ut , en strömbrytare till vänster nere till höger och en termostat till höger ( är även överhettningsskyddet ) om den. Inkommande plint 3 fas sitter på locket och sen en patron som sitter rakt in i vattnet.
Jag skulle vilja ta reda på om det finns något specifikt underhåll som jag bör göra på den på ett regelbundet schema. Som att tömma den årligen, eller byta ut rostskydd (anode rod) om den har något sådant.J jonaserik skrev:
Jag undrar också om jag ska byta ut den mot en ny eftersom den är 33 år gammal.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 446 inlägg
Nej, jag tror inte det behövs något speciellt underhåll. Kommunalt vatten är sällan problematiskt för en varmvattenberedare.R Ruslari skrev:
Nej, du behöver inte byta den. 33 år är ingen ålder, den vi har här i källaren är 49 år. En nyare vvb är inte mer energieffektiv heller, så det är ingen vinst.
Behövs inget göras med den. Det som kan vara är att det samlas en massa skit i botten, normalt på alla VVB och inget att bry sig om. Är det kalkhaltigt vatten så avsätts det på patronen ( 3 slingor a 1 kW ) och blir det mycket så blir dom inte av med värmen och spricker. Nu är din 33 år och det säger inget kalk.R Ruslari skrev:
För att rengöra eller spola ur skit, så måste elen kopplas ur och patronen demonteras, då rinner 300 liter ut Då det sitter en fiberpackning där som måste bytas när patronen tas bort, så måste en ny köpas.
Så kör tills den rasar, den har passerat bäst före datum förlänge sedan, som det sägs om det, men är fortfarande i funktion, ni har ett bra vatten, så gör inget. Var i landet är du, har lite packningar i bilen.
PS Börjar jordfelsbrytaren lösa,så är en av slingorna spruckna, om bara en så finns det bot.
Riskannalytiker i farten, finns det någon som har en VVB som tempen är satt till under 50 C. Normalt inställd på 75- 80 C. I en vanlig villa med nornaltappning så blir det ingen legionella. När patroner värmer så kokar det på den och då dör en bacill på 10 sekunder. Däremot om bortresa sker i en vecka eller längre och VVB stängs av, så ska tempen upp till minst 70 C innan brukning av VV sker.D DE73 skrev:
Om TS är orolig för vattenkvaliteten så tycker jag det är vettigt att kontrollera. Jag har ingen aning vad TS har för temperatur i VVB antagligen inte han heller? Otroligt lite risk för legionella men dumt att inte ha koll på utrustningen. Ca 100-150 legionellafall per år i Sverige och många av dessa avlider. Jag har under 50 grader i VVB men den värms till högre temperatur en gång i veckan automatiskt.J jonaserik skrev:Riskannalytiker i farten, finns det någon som har en VVB som tempen är satt till under 50 C. Normalt inställd på 75- 80 C. I en vanlig villa med nornaltappning så blir det ingen legionella. När patroner värmer så kokar det på den och då dör en bacill på 10 sekunder. Däremot om bortresa sker i en vecka eller längre och VVB stängs av, så ska tempen upp till minst 70 C innan brukning av VV sker.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fastighet i gåva eller testamente
Juridik -
Skulle byta två flourocerande armaturer, allt blev galet!
El -
Vad skulle du göra framför bastu vid fågelsjö
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
Hur skulle man lösa detta med bärlina på bästa sätt
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur skulle ni bygga ut detta vidbyggda enkelgarage?
Utbyggnad och tillbyggnad
Populärt i forumet
-
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Vatten & Avlopp -
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Fackmässigt utfört jobb?
Vatten & Avlopp