Mikael_L
I denna diskussion ska man inte heller glömma att ursprungligen gällde det klass 0 och klass 1 utrustning som anslöts.
Dvs dåliga farliga föremål som hade stor risk att bli strömförande alternativt bättre mer säkra skyddsjordade föremål.
Dubbelisolerat fanns inte, inte klass 2 uttag/stickproppar heller (den platta euro-stickproppen som bara får sitta på dubbelisolerade apparater som drar max 2,5A).

Så att man höll ordentlig koll på skyddsjordat och inte skyddsjordat, både vad gäller installationen och de anslutna föremålen var mer essentiellt då. Det dog ju 30-50 personer om året, stor andel av dessa dödsfall beroende på att detta med isolerad miljö, ojordade uttag och de föremål som fick finnas där, inte sköttes som det skulle - på olika sätt.
Att på den tiden byta till fel stickpropp på en apparat var en betydligt farligare sak än idag.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Dubbel isolerat har varit i bruk rätt länge, då jag fick mina första elkunskaper i slutet på 60-talet så var dubbelisolering eller förstärkt isolering, och betecknades med - Fi- eller dubbelkvadrat, som man då kallade det ett etablerat begrepp. Så det kom alltså rätt tidigt men när vet jag inte.

Lite OT men historiekunskap är väl både kul och nyttigt
Erinrar mig att det funnits ett speciellt ojordat vägguttag speciellt avsett för dubbelisolerad tvättmaskin som placeras i badrum.
Gissar att den lösningen var jämngammal med mig som är född 1949 - eller kanske lite yngre. Kanske mitten av 1950-talet.

Mikael_L
Japp:

Som bonus, en gammal modell av jordat lamputtag, har alltså både krontändning och skyddsjord, fanns några år under 70-talet, blev ingen hit och överlevde inte, liksom uttaget för dubbelisolerade TM.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Hej
Här kommer den utlovade bilden på "skylten" i min mammas lampa.
Mvh
Fredrik

• Etikett inuti lampa som visar Lindby märke, artikelnummer, och tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du hade ju svaret redan i #3 och nu blir det då riktig fin-el.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.