39 483 läst · 95 svar
39k läst
95 svar
Skulle det bli ful-el?
I denna diskussion ska man inte heller glömma att ursprungligen gällde det klass 0 och klass 1 utrustning som anslöts.
Dvs dåliga farliga föremål som hade stor risk att bli strömförande alternativt bättre mer säkra skyddsjordade föremål.
Dubbelisolerat fanns inte, inte klass 2 uttag/stickproppar heller (den platta euro-stickproppen som bara får sitta på dubbelisolerade apparater som drar max 2,5A).
Så att man höll ordentlig koll på skyddsjordat och inte skyddsjordat, både vad gäller installationen och de anslutna föremålen var mer essentiellt då. Det dog ju 30-50 personer om året, stor andel av dessa dödsfall beroende på att detta med isolerad miljö, ojordade uttag och de föremål som fick finnas där, inte sköttes som det skulle - på olika sätt.
Att på den tiden byta till fel stickpropp på en apparat var en betydligt farligare sak än idag.
Dvs dåliga farliga föremål som hade stor risk att bli strömförande alternativt bättre mer säkra skyddsjordade föremål.
Dubbelisolerat fanns inte, inte klass 2 uttag/stickproppar heller (den platta euro-stickproppen som bara får sitta på dubbelisolerade apparater som drar max 2,5A).
Så att man höll ordentlig koll på skyddsjordat och inte skyddsjordat, både vad gäller installationen och de anslutna föremålen var mer essentiellt då. Det dog ju 30-50 personer om året, stor andel av dessa dödsfall beroende på att detta med isolerad miljö, ojordade uttag och de föremål som fick finnas där, inte sköttes som det skulle - på olika sätt.
Att på den tiden byta till fel stickpropp på en apparat var en betydligt farligare sak än idag.
Dubbel isolerat har varit i bruk rätt länge, då jag fick mina första elkunskaper i slutet på 60-talet så var dubbelisolering eller förstärkt isolering, och betecknades med - Fi- eller dubbelkvadrat, som man då kallade det ett etablerat begrepp. Så det kom alltså rätt tidigt men när vet jag inte.
Lite OT men historiekunskap är väl både kul och nyttigt
Erinrar mig att det funnits ett speciellt ojordat vägguttag speciellt avsett för dubbelisolerad tvättmaskin som placeras i badrum.
Gissar att den lösningen var jämngammal med mig som är född 1949 - eller kanske lite yngre. Kanske mitten av 1950-talet.
Erinrar mig att det funnits ett speciellt ojordat vägguttag speciellt avsett för dubbelisolerad tvättmaskin som placeras i badrum.
Gissar att den lösningen var jämngammal med mig som är född 1949 - eller kanske lite yngre. Kanske mitten av 1950-talet.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Snickeriplanerna skulle bli verklighet...... men det blev problem
Möbelsnickeri -
Dolt fel? Vad händer om det i fallet skulle bli klassat som dolt fel?
Frågor om juridik och fastighetsförättning -
Skulle det bli bättre med grus än stenplattor?
Trädgård allmänt -
Infälld skjutdörr i vägg som ska bli så smal som möjligt. Hur skulle ni gjort det?
Fönster & Dörrar -
Trodde detta skulle blir roligt men fick problem!
Golv