F fredand44 skrev:
Hej
Min mamma har köpt en ny kökslampa.

Eller är det olagligt/fel?
Mvh
Fredrik
Är hela lampan av plast är det ok ur säkerhetssynpunkt!

• Gilla
rassih
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Felaktigt men det fungerar. Helst skulle det varit en jordad lampa i köket.
Armaturer som är dubbelisolerade ( symbol med mindre kvadrat omgiven av en större ) kräver ingen skyddsjordning, oavsett var den monteras. Finns alltså ingen jordanslutning.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej
Min mamma har köpt en ny kökslampa.
Den verkar bara ha en sockerbit som kopplingsplint, ingen jord. Men eluttaget i taket verkar vara jordat.
Jag hittade en lampkontakt liggandes hemma:
[länk]
Som ni ser är denna ägnad för jord. Får man använda denna med en elkabel med bara två ledare mellan sockerbiten och eluttaget?
Eller är det olagligt/fel?
Mvh
Fredrik
Jag skulle tagit bort kontakten i taket och kopplat in tåtarna i sockerbiten ist för att meka med flera kopplingar. Antar att det bara är två tåtar i taket. (En ledning och nollan).

5 51:an skrev:
Armaturer som är dubbelisolerade ( symbol med mindre kvadrat omgiven av en större ) kräver ingen skyddsjordning, oavsett var den monteras. Finns alltså ingen jordanslutning.
Jag uppfattade det som att det inte fanns någon märkning och då förutsätter jag att den inte är dubbelisolerande. Det är dessutom fel, oberoende om den är dubbelisolerad eller inte, att sätta jordad lamppropp på en ojordad kabel.

Mikael_L
F frityreldarn skrev:
Undantag är badrum, där ska det vara en armatur som är jordad.
Nej, det är fel. Det får finnas dubbelisolerade armaturer i badrum också. Faktum att det är absolut vanligast, jag skulle tro att max 10% av armaturerna i badrum är skyddsjordade.
T.ex är alla sådana där gamla porslinsarmaturer med frostad glasglob som var standard i alla badrum långt in på 80-talet, ojordade.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Ett litet snedspår kanske men noterar att uttrycket "kontakt" ofta används både för UTTAG, STICKPROPP och STRÖMBRYTARE.
Kontakt blir det när propp sätts i uttag.

• Gilla
  • Haha
Donn och 3 till
  • Laddar…
Hej.Tycker hela diskusionen om jordad kontakt är knepig.Ser ni inte att den på bilden har ju ingen skyddsjord utan är avsedd att sättas i kontakt med skyddsjord.Sen om lampan skall vara jordad eller inte.Fråga leverantören.Ta inte bort lamputtaget i taket för då kan du ju faktiskt koppla fel..Koppla brun till brun L o blå till blå N i sockerbiten.Så ser det ju ut på många av dom lampor jag köpt..Sätt i kontakten o allt är frid o fröjd.

F fredand44 skrev:
Hej Svante, tack för svaret. Tyvärr är lappen och lampan hemma hos min mor så jag har ingen möjlighet till det förrens nästa lördag.
Men lampan har alltså bara en tvåpolig kopplingsplint, ingen jord.
Mvh
Fredrik
Bara skippa jorden. Väldigt vanligt med just taklampor och/eller lampor för inomhus generellt.

säkerställ dock att du sätter kablarna rätt N not N och L mot L

Eller så satsar du 30 kr och köper en kontakt av rätt modell.
Eller du kanske var generellt intresserad av juridiken, och då kommer ju frågan i ett annat läge.

• Lamppropp med vit sladd och frilagda ändtrådar, pris 29,90 kr visas på Clas Ohlsons hemsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
JONSTE JONSTE skrev:
Som jag förstått det så får man bara göra vissa saker om man är helt säker på hur man gör det. Dessutom får man bara göra det åt sig själv, inte andra. Så även om man får sätta en jordad kontakt till en ojordad lampa så är det inte tillåtet att göra det åt din mamma.

[länk]
Vilket lagrum skulle förbjuda att en son skruvar på en stickkontakt på en taklampa åt sin mamma?

Att koppla och bygga grejor och prylar som går på 230 V är inte förbjudet, så länge du inte producera och säljer dom, då inträder andra lagar och regler.

Ändringar och ingrepp i den fasta elanläggningen ska utföras av ett auktoriserat företag. Dock är det många som själv gör dessa ingrepp, vill jag med säkerhet påstå.

Hej! Som flera påpekat är det tillåtet med en "platt" stickpropp med tvåledare OM apparaten är DUBBELISOLERAD. Om så är fallet framgår av en symbol där en liten kvadrat är inskriven i en något större kvadrat. Det kanske mamma kan se. Annars är det bara byta lampa och använda denna med en vanlig rund propp, dvs med två stift utan skyddsjord, i ett rum med sådana vägguttag.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan också tillägga att det är tvärtom som det blir riktigt tokfel.
Dvs att ha en armatur som ska ha skyddsjord och sätta en ojordad kontakt på den. Det är riktigt NONO.
Varför är det NONO? Förklara är du snäll och hänvisa gärna till någon paragraf.

S Syningetorparn skrev:
Hej! Som flera påpekat är det tillåtet med en "platt" stickpropp med tvåledare OM apparaten är DUBBELISOLERAD. Om så är fallet framgår av en symbol där en liten kvadrat är inskriven i en något större kvadrat. Det kanske mamma kan se. Annars är det bara byta lampa och använda denna med en vanlig rund propp, dvs med två stift utan skyddsjord, i ett rum med sådana vägguttag.
Jo men nu är ju detta en taklampa.

Jag ser inget problem med jordad stickpropp på dubbelisolerat bruksföremål/belysningsarmaturer.
Det finns vad jag känner till inga stickproppar där 2-ledarsladd kan anslutas. Alternativet med den ovan avbildade stickproppen medför ju sockerbitskopplingar med oskyddade grundisolerade ledningar utan mantel om man inte ska försöka klämma in en dosa med dragavlastningar uppe under takkoppen.

• Gilla
fredand44
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.