Hej
Min mamma har köpt en ny kökslampa.
Den verkar bara ha en sockerbit som kopplingsplint, ingen jord. Men eluttaget i taket verkar vara jordat.
Jag hittade en lampkontakt liggandes hemma:
https://www.byggmax.se/lamppropp-fö...CJSfMDfTMCOQkoRudTP_CyybivC33iVkaAq1DEALw_wcB
Som ni ser är denna ägnad för jord. Får man använda denna med en elkabel med bara två ledare mellan sockerbiten och eluttaget?
Eller är det olagligt/fel?
Mvh
Fredrik
Min mamma har köpt en ny kökslampa.
Den verkar bara ha en sockerbit som kopplingsplint, ingen jord. Men eluttaget i taket verkar vara jordat.
Jag hittade en lampkontakt liggandes hemma:
https://www.byggmax.se/lamppropp-fö...CJSfMDfTMCOQkoRudTP_CyybivC33iVkaAq1DEALw_wcB
Som ni ser är denna ägnad för jord. Får man använda denna med en elkabel med bara två ledare mellan sockerbiten och eluttaget?
Eller är det olagligt/fel?
Mvh
Fredrik
Fota av lappen som är bakom dina fingrar så är det nog enklare för folk att svara.
Hej Svante, tack för svaret. Tyvärr är lappen och lampan hemma hos min mor så jag har ingen möjlighet till det förrens nästa lördag.S Svante Svenson skrev:
Men lampan har alltså bara en tvåpolig kopplingsplint, ingen jord.
Mvh
Fredrik
Jag är ju ingen elektriker men redan de gamla grekerna...
I mitt huvud borde det vara helt ok. Lampan är väl godkänd att använda utan jord och ingen som eventuellt ska göra något med lampan senare borde bli förvirrad av att kontakten ser jordad ut men inte sladden.
I mitt huvud borde det vara helt ok. Lampan är väl godkänd att använda utan jord och ingen som eventuellt ska göra något med lampan senare borde bli förvirrad av att kontakten ser jordad ut men inte sladden.
Redigerat:
Felaktigt men det fungerar. Helst skulle det varit en jordad lampa i köket.F fredand44 skrev:
HejT Trrttsch skrev:
Tackar för svaret, det är så jag tänkte också.
Mvh
Fredrik
Vänta då till nästa lördag och komplettera med en ny bild. Det viktiga är att veta om lampan är dubbelisolerad eller inte, om lampan inte är dubbelisolerad så får du inte ansluta den utan jord. Om den är dubbelisolerad så får den anslutas, för att kvala in som icke ful-el ska det vara en ojordad kontakt enligt någon som vet betydligt med om detta än mig. Du behöver nog komplettera med lite sladd, så varför inte köpa rätt kontakt isf. Men som sagt enbart som lampan är dubbelisolerad, vilket framgår av skylten.F fredand44 skrev:
Om lampan är ny och köpt i en svensk butik (inte beställd på eBay, Wish el. likn.) och är den med största sannolikhet dubbelisolerad men det skadar ju inte att kontrollera.
Jag kollade också lite på elsäkerhetsverkets hemsida och det anses högst olämpligt med jordad kontakt på en ojordad lampa men det verkar inte vara olagligt.
Jag kollade också lite på elsäkerhetsverkets hemsida och det anses högst olämpligt med jordad kontakt på en ojordad lampa men det verkar inte vara olagligt.
HejT Trrttsch skrev:Om lampan är ny och köpt i en svensk butik (inte beställd på eBay, Wish el. likn.) och är den med största sannolikhet dubbelisolerad men det skadar ju inte att kontrollera.
Tackar för svaren, ja lampan är inköpt i svensk affär nyligen.
Jag ska fota skylten och återkomma.
Men lika bra att jag köper en ojordad kontakt. Alla ojordade jag hade liggandes hemma var helt runda och skulle inte passa.
Mvh
Fredrik
Googlade på numret man ser bakom dina fingrar och hittade https://www.lamp24.se/vit-koekstaklampa-nadija-hoej-och-saenkbar.html
Om den stämmer är den dubbelisolerad och då fungerar det bra med en sådan kontakt a.o.f visade. Dvs den ska inte jordas
Om den stämmer är den dubbelisolerad och då fungerar det bra med en sådan kontakt a.o.f visade. Dvs den ska inte jordas