Nu börjar det komma fler o fler skruvdragare med Li-ion batterier. Kommer dessa helt ersätta dagens?
Så skönt att kunna ladda hursomhelst utan att vara rädd för försämrat batteri....
Nu har jag sett det hos Bosch o Makita, några fler?
/ PJ
Så skönt att kunna ladda hursomhelst utan att vara rädd för försämrat batteri....
Nu har jag sett det hos Bosch o Makita, några fler?
/ PJ
Ferm har LI-ION på sin motsvarighet till Bosch IXO
Milwaukee har en hel serie med LI-ION, cirkelsåg, slagdragare, borrmaskin etc.
Pröva denna länk:
http://www.lawson-his.co.uk/scripts/products.php?cat=Milwaukee V28 Power Tools
Milwaukee har en hel serie med LI-ION, cirkelsåg, slagdragare, borrmaskin etc.
Pröva denna länk:
http://www.lawson-his.co.uk/scripts/products.php?cat=Milwaukee V28 Power Tools
Skojar du den är bra?
"Skruvar till och med 10 mm-skruv utan att tappa varv"
80 Nm!
Men 3.2kg? Här snackar vi biceps, grabbar!
Och som sagt, priset... :'(
"Skruvar till och med 10 mm-skruv utan att tappa varv"
80 Nm!
Men 3.2kg? Här snackar vi biceps, grabbar!
Och som sagt, priset... :'(
Det verkar som litiumbatterierna kommer antigen i dom små renovdade skruvdragarna eller i dom nya monstermaskinerna... Milwaukee 28V eller Bosch 36V !
Dom kanske är starka, men en sån maskin vill man ju inte ha...alldeles för otympliga, usch
Dom kanske är starka, men en sån maskin vill man ju inte ha...alldeles för otympliga, usch
Det är bara en tidsfråga tills alla modeller har dem, de är så pass mycket bättre än NiCd och NiMH.
Vikt/Effekt-förhållandet är MYCKET bättre, och tekniken finns och är väl beprövad (mobiler).
Kan man vänta ett år med att byta, så kan jag garantera att LI-ION batterier kommer att finnas till många fler modeller då.
Vikt/Effekt-förhållandet är MYCKET bättre, och tekniken finns och är väl beprövad (mobiler).
Kan man vänta ett år med att byta, så kan jag garantera att LI-ION batterier kommer att finnas till många fler modeller då.
Bättre skruvdragare finns inte, jag veet för jag har en likadan
http://www.blocket.se/view/6379655.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
Vinkel + excenter -chuck tillbehören är grymma (och dyra).
http://www.blocket.se/view/6379655.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
Vinkel + excenter -chuck tillbehören är grymma (och dyra).
Nu har jag varit runt och tittat hos bygghandlarna och järnhandeln som ligger i min närhet och känt på diverse skruvdragare.
Eftersom inte samtliga märken säljs i närheten av där jag bor så har jag inte kunnat utvärdera samtliga märken.
Jag har fastnat för antingen AEG Best 12 X eller MAKITA 6270.
Dessa två maskiner har en rimlig vikt, bra balans samt orkar dra runt 30Nm vilken jag bedömer ska räcka för mina behov (min nuvarande orkar dra runt 24Nm och detta har varit ok för mig).
Så nu är det väl bara att fundera och bestämma sig. Makitan kostar 500:- mer än AEG:n så det är inte några enorma pengar emellan.
Det verkar dock som Makitan har snäppet bättre prestanda enligt produktbladen.
Eftersom inte samtliga märken säljs i närheten av där jag bor så har jag inte kunnat utvärdera samtliga märken.
Dessa två maskiner har en rimlig vikt, bra balans samt orkar dra runt 30Nm vilken jag bedömer ska räcka för mina behov (min nuvarande orkar dra runt 24Nm och detta har varit ok för mig).
Så nu är det väl bara att fundera och bestämma sig. Makitan kostar 500:- mer än AEG:n så det är inte några enorma pengar emellan.
Jag röstar oxå för makitan om du känner att du har råd med den.
Dubbla batterier med båda va? Mycket viktigt!
Vad är det för pris på dom då? Du såg länken tidigare i denna tråd med Makitakampanjen där det var ett set med den dragaren och ficklampa på köpet för 2500:- .
Dubbla batterier med båda va? Mycket viktigt!
Vad är det för pris på dom då? Du såg länken tidigare i denna tråd med Makitakampanjen där det var ett set med den dragaren och ficklampa på köpet för 2500:- .
Jag har beställt frå den här firman. Har fungerat bra.NiclasR skrev:Nu har jag varit runt och tittat hos bygghandlarna och järnhandeln som ligger i min närhet och känt på diverse skruvdragare.
http://www.hundt-direkt.de/akku-schrauber.htm
Själv valde jag en 6337 DWDE, och är mycket nöjd. Den 6270 de har, har NiCd-ackar, så det blir svårt med en jämförele med kampanjen från Essve. Jag köpte en 6270 åt farsgubben i Tyskland för ca 150 Eur.
För Makitan ville dom ha 2495:- med dubbla batterier fast utan ficklampan så dom verkade inte anamma kampanjen. >JockeR skrev:
Dom som säljer AEG:n vill ha 1995:- även den med dubbla batterier.
Jag får väl skriva ut kampanjbladet och visa om det nu blir Makitan.
Kan NiCd-ackar nästan betinga 1000:- lägre pris?mattiasp skrev:
Du kanske kan ringa Essve och kolla var i närheten dom säljer Makitan till kampanjpriset med lampan.
Jag har ett sånt kit med boschdragare + lampa, och den lampan är faktiskt riktigt bra och användbar, särskilt nu när hösten börjar krypa närmare... och det börjar skumma ute när man ska hinna göra "det där sista" ute
*Edit*
"Mitt" kit, GSR12V-VE2 + GLI-lampan går på 2500:- hos Drift & Underhåll, fast då är dragaren inte alls lika liten och smidig som Makitan (fast dubbelt så stark ! ;D )
Jag har ett sånt kit med boschdragare + lampa, och den lampan är faktiskt riktigt bra och användbar, särskilt nu när hösten börjar krypa närmare... och det börjar skumma ute när man ska hinna göra "det där sista" ute
*Edit*
"Mitt" kit, GSR12V-VE2 + GLI-lampan går på 2500:- hos Drift & Underhåll, fast då är dragaren inte alls lika liten och smidig som Makitan (fast dubbelt så stark ! ;D )