MrJay MrJay skrev:
Ellet Gaza för den delen… Hursomhelst, det känns lite halvlagligt med att jaga fåglar med en drönare vilket får mig att undra om TS ens har drönarkort, annars snackar vi helt olagligt 😉
Inte alltid som man behöver något drönarkort. Saxat från transportstyrelsen:
  • privatbyggda drönare som väger mindre än 250 gram och som inte flyger snabbare än 19 meter/sekund får flygas över utomstående personer som finns i området, men aldrig över folksamlingar,
  • privatbyggda drönare som väger mellan 250 gram och 25 kg eller som flyger snabbare än 19 meter/sekund kräver att fjärrpiloten har genomfört utbildning och har A3-drönarkort. De får flygas på ett säkert avstånd på minst 150 meter i sidled från bostads-, affärs, industri- eller rekreationsområden.

MrJay
Q Qwertyn skrev:
Inte alltid som man behöver något drönarkort. Saxat från transportstyrelsen:
  • privatbyggda drönare som väger mindre än 250 gram och som inte flyger snabbare än 19 meter/sekund får flygas över utomstående personer som finns i området, men aldrig över folksamlingar,
  • privatbyggda drönare som väger mellan 250 gram och 25 kg eller som flyger snabbare än 19 meter/sekund kräver att fjärrpiloten har genomfört utbildning och har A3-drönarkort. De får flygas på ett säkert avstånd på minst 150 meter i sidled från bostads-, affärs, industri- eller rekreationsområden.
Du läste inte hela tråden? Vi har redan avhandlat det.

TRJBerg
MrJay MrJay skrev:
Självklart! Luftgevär skulle jag rekommendera isf.
Luftgevär är för ineffektivt, det blir skadeskjutning med lidande för fågeln. (Erfarenhet från 9-årsåldern...)

Robert63 Robert63 skrev:
Och vinnaren av årets tankevurpa är; *trumvirvel..........* TRÅDSKAPAREN!!!

Det är ju inte skator jag menar, utan KAJOR 😂
Hoppas det inte stökar till tråden för mycket, lite otur i tänket bara.
Tänkte faktiskt det en kort stund när du skrev att de var många i trädet...

Redigerat:
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Luftgevär är för ineffektivt, det blir skadeskjutning med lidande för fågeln. (Erfarenhet från 9-årsåldern...)
det beror helt på vilket luftgevär man har finns som kan fälla en elefant finns hagel luftgervär med

• Haha
Sernando
  • Laddar…
Nissens
MultiMan MultiMan skrev:
Jag matar mina skator med överbliven kattmat, det är mycket uppskattat. Haft skatfamiljer i 25 år. Väldigt smarta och intressanta fåglar!
Ja, de är jätteintressanta. De har en speciell teknik när de hackar ut ögonen på harungarna. Fina och trevliga djur som inte heller för väsen av sig…

• Gilla
Sernando
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, de är jätteintressanta. De har en speciell teknik när de hackar ut ögonen på harungarna. Fina och trevliga djur som inte heller för väsen av sig…
Kanon, hare är ett skadedjur som ska bekämpas, jag tackar skatorna för jobbet.

• Arg
Sernando
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Kanon, hare är ett skadedjur som ska bekämpas, jag tackar skatorna för jobbet.
Du får väl börja mata dom också då. 😊

Men du har ju rätt i att hararna för ett jädra väsen, de är väldigt grymma mot andra djur också. 🙄

• Gilla
Sernando
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du får väl börja mata dom också då. 😊

Men du har ju rätt i att hararna för ett jädra väsen, de är väldigt grymma mot andra djur också. 🙄
Jag matar alla fåglar, på vintern med frö och på sommaren med körsbären.

Nu är det prisvärt med solrosfrön så jag bunkrar, senast 200 kilo.
Kvitto på köp av 200 kg solrosfrön från jem & fix med totalpriset 1 795 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Nissens
D Dilato skrev:
Jag matar alla fåglar, på vintern med frö och på sommaren med körsbären.

Nu är det prisvärt med solrosfrön så jag bunkrar, senast 200 kilo.
[bild]
Nja, skatorna lär knappast käka fröer på vintern, och det är inte säsong för att hacka harungar, så du får nog hitta något annat till dem.

MultiMan
Du verkar inte kunna särskilt mycket om skator. De äter frö och talgbollar tillsammans med de andra fåglarna, fast på en annan fastighet där jag sköter matningen.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Hos mig fins alla sorters fåglar, skator,kråkor,fasaner,hackspett och alla småfåglar man kan tänka sig..det enda jag inte har är sjöfågel.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Man får flyga drönare utan "drönar kort" det gör jag, lätta drönare flyger man fritt med, jag har en Mavic Mini.
Fritt och fritt, du får inte flyga hur som helst ändå.

A Arne_Planka skrev:
Fritt och fritt, du får inte flyga hur som helst ändå.
Exakt, precis som med alla andra fordon i vårt land.

Nu var det ju inte skator då, men vi hade lite bekymmer med några för en tid sedan. Men så ramlade skatungen ur boet och jag tyckte synd om den. Så jag gjorde en deal med mamma skata att om hon slutar riva runt i trädgårdslandet så ska jag ställa fram mat till skatungen. Det här fungerade lysande i ett par veckor.

Tyvärr glömde jag att informera katten om vår deal och utgången i ”äta eller ätas” var ju rätt given och mamma skata tyckte uppenbarligen att inte att jag hållit min del av avtalet och fortsatte hålla på i landet 😂.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.