8 324 läst · 75 svar
8k läst
75 svar
Skrämma skator med drönare?
Inte alltid som man behöver något drönarkort. Saxat från transportstyrelsen:MrJay skrev:
- privatbyggda drönare som väger mindre än 250 gram och som inte flyger snabbare än 19 meter/sekund får flygas över utomstående personer som finns i området, men aldrig över folksamlingar,
- privatbyggda drönare som väger mellan 250 gram och 25 kg eller som flyger snabbare än 19 meter/sekund kräver att fjärrpiloten har genomfört utbildning och har A3-drönarkort. De får flygas på ett säkert avstånd på minst 150 meter i sidled från bostads-, affärs, industri- eller rekreationsområden.
Du läste inte hela tråden? Vi har redan avhandlat det.Q Qwertyn skrev:Inte alltid som man behöver något drönarkort. Saxat från transportstyrelsen:
- privatbyggda drönare som väger mindre än 250 gram och som inte flyger snabbare än 19 meter/sekund får flygas över utomstående personer som finns i området, men aldrig över folksamlingar,
- privatbyggda drönare som väger mellan 250 gram och 25 kg eller som flyger snabbare än 19 meter/sekund kräver att fjärrpiloten har genomfört utbildning och har A3-drönarkort. De får flygas på ett säkert avstånd på minst 150 meter i sidled från bostads-, affärs, industri- eller rekreationsområden.
Ja, de är jätteintressanta. De har en speciell teknik när de hackar ut ögonen på harungarna. Fina och trevliga djur som inte heller för väsen av sig…MultiMan skrev:
Nja, skatorna lär knappast käka fröer på vintern, och det är inte säsong för att hacka harungar, så du får nog hitta något annat till dem.D Dilato skrev:
Nu var det ju inte skator då, men vi hade lite bekymmer med några för en tid sedan. Men så ramlade skatungen ur boet och jag tyckte synd om den. Så jag gjorde en deal med mamma skata att om hon slutar riva runt i trädgårdslandet så ska jag ställa fram mat till skatungen. Det här fungerade lysande i ett par veckor.
Tyvärr glömde jag att informera katten om vår deal och utgången i ”äta eller ätas” var ju rätt given och mamma skata tyckte uppenbarligen att inte att jag hållit min del av avtalet och fortsatte hålla på i landet 😂.
Tyvärr glömde jag att informera katten om vår deal och utgången i ”äta eller ätas” var ju rätt given och mamma skata tyckte uppenbarligen att inte att jag hållit min del av avtalet och fortsatte hålla på i landet 😂.