8 262 läst · 75 svar
8k läst
75 svar
Skrämma skator med drönare?
Enligt mig närstående är det bara en sak som gäller med skator och det är "Kill em all"
Kommunen lär aldrig gå med på det men tydligen, och rätta mig om jag har fel, så har varje skata som kläckts i ett bo i nämnda träd präglats på det och återvänder. River du bona så bygger de upp de igen så länge det finns någon kvar i livet. Tröstlöst m a o
Kommunen lär aldrig gå med på det men tydligen, och rätta mig om jag har fel, så har varje skata som kläckts i ett bo i nämnda träd präglats på det och återvänder. River du bona så bygger de upp de igen så länge det finns någon kvar i livet. Tröstlöst m a o
Det finns ett sätt att bli av med skator ...
en kattfan som älskar att jaga dem.
Och ja jag menar kattfan... inte nån liten gullig tamkatt eller så ... utan en elak(mot fåglar och smådjur ink hundar ) en som anser att ens fastighet är dess territorium och vi tvåbeningar är där för att ge godsaker nångång om sänder. Och på detta territorium är det kul att jaga skator.
Typ "Greebo" från Diskworld
(Ja mina släktingar som en gång i tiden hade jordbruk hade en sådan på sin gård. Den byns hundar gick omvägar för att slippa råka ut för kattfan och där fanns inga skator på ca 1km radie. )
Och ja jag menar kattfan... inte nån liten gullig tamkatt eller så ... utan en elak(mot fåglar och smådjur ink hundar ) en som anser att ens fastighet är dess territorium och vi tvåbeningar är där för att ge godsaker nångång om sänder. Och på detta territorium är det kul att jaga skator.
(Ja mina släktingar som en gång i tiden hade jordbruk hade en sådan på sin gård. Den byns hundar gick omvägar för att slippa råka ut för kattfan och där fanns inga skator på ca 1km radie. )
Skulle vara ett lodjur då. En vanlig bondkatt har inget att sätta emot en flock skator.M MrDizzy skrev:Det finns ett sätt att bli av med skator ...
Har sett detta själv:Hammarskallen skrev:
En flock skator hade samlats vid en sophög och levde ett jävla liv.
Sprang själv dit två-tre ggr för att skrämma iväg dem ... men de var tillbaka innom 5min varje gång.
Sen då skatorna är tillbaka går Kattfan sätter sig vid sophögen vid ena sidan, skatorna "makar" på sig till andra sidan. Lever fortfarande ett j* liv.
Kattfan tittar demonstrativt INTE mot skatorna.
Skatorna för mer och mer liv. Kattfan VÄGRAR att ge dem uppmärksamhet och kollar bort.
Sen börjar skatorna visa sig på styva linan.
De lägger vingarna demonstrativt på ryggen och hoppar på marken mot kattfan och sen då de blir rädda flaxar iväg & resterande skock skator på marken typ garvar (livet blev högre varje gång en av dem flög iväg)
Ja skatan som flög iväg gjorde bara en liten tur och landade bland de andra
En modigare än den andra och de tar sig närmare och närmare.
Slutar med att en skata hoppar ändra fram till Kattfan och pickar den i huvudet med näbben och hoppar tillbaka.
Alldeles lagomt till skatan hoppat tillbaka till flocken vrider kattfan på huvudet mot flocken.... pooof hela skat flocken borta! Vi såg inte en skata på flera veckor efter det.
Så ojo nog kan en kattfan skrämma skiten ut ett gäng skator.
En annan gång såg jag Kattfan komma dragandes med en skeppar råtta ... alltså en råttj* som var ca 30cm innan svansen (mätte den själv och råttan var utan svans var lika lång som 30cm linjal)
Men hur man får en vanlig bonnkattunge att växa upp till en Kattfan... det har jag ingen aning om. Dock kommer jag ihåg hur mysig katten var då den var kattunge.
Det mest effektiva är att sätta upp en fälla att fånga dom levande i på din tomt. Sedan avlivar du dom efter hand på ett tillåtet sätt. Fullt lagligt och det enda som fungerar.Robert63 skrev:
Naturvårdsverket har ritningar på godkända fällor.
Lycka till! 😊
Katten skall vara glad att de inte pickade ut ögonen på den, det gör de när de får chansen.M MrDizzy skrev:Har sett detta själv:
En flock skator hade samlats vid en sophög och levde ett jävla liv.
Sprang själv dit två-tre ggr för att skrämma iväg dem ... men de var tillbaka innom 5min varje gång.
Sen då skatorna är tillbaka går Kattfan sätter sig vid sophögen vid ena sidan, skatorna "makar" på sig till andra sidan. Lever fortfarande ett j* liv.
Kattfan tittar demonstrativt INTE mot skatorna.
Skatorna för mer och mer liv. Kattfan VÄGRAR att ge dem uppmärksamhet och kollar bort.
Sen börjar skatorna visa sig på styva linan.
De lägger vingarna demonstrativt på ryggen och hoppar på marken mot kattfan och sen då de blir rädda flaxar iväg & resterande skock skator på marken typ garvar (livet blev högre varje gång en av dem flög iväg)
Ja skatan som flög iväg gjorde bara en liten tur och landade bland de andra
En modigare än den andra och de tar sig närmare och närmare.
Slutar med att en skata hoppar ändra fram till Kattfan och pickar den i huvudet med näbben och hoppar tillbaka.
Alldeles lagomt till skatan hoppat tillbaka till flocken vrider kattfan på huvudet mot flocken.... pooof hela skat flocken borta! Vi såg inte en skata på flera veckor efter det.
Så ojo nog kan en kattfan skrämma skiten ut ett gäng skator.
En annan gång såg jag Kattfan komma dragandes med en skeppar råtta ... alltså en råttj* som var ca 30cm innan svansen (mätte den själv och råttan var utan svans var lika lång som 30cm linjal)
Men hur man får en vanlig bonnkattunge att växa upp till en Kattfan... det har jag ingen aning om. Dock kommer jag ihåg hur mysig katten var då den var kattunge.
Inte med den katten ... de enda fåglar som katten inte tog speciellt ofta var svalor som störtdök mot katten.Nissens skrev:
De blev då för snabba.
Men i övrigt ... 10kg+ muskel katt som vet hur den ska göra ...
finns an anledning till att skator, rävar, byns hundar, skeppar råttor (som annars skiter i katter högaktningsfullt) etc inte ville vara i närheten av den bondgården.
Har du läst om Greebo i DiscWorld av Terry Pratchett?
Typ så. 😉
Har ett skat par som huserar i min slyskog.MultiMan skrev:
Dom håller tomten ren och jagar bort alla duvor, kajor och ja till och med grann katten får sig en smäll ibland.
Mina hundar och skatorna kommer överens med varandra.
Skulle skator eller andra naturliga ljud störa mej så får jag nog fundera på att flytta till något ställe där det inte förekommer några ljud överhuvudtaget, vet bara inte vart det skulle vara.