A
H Hallerudsbo skrev:
Stod bakom denna igår.
Inte en stropp.

dock va jag lite olaglig med att ta kort bakom ratten.
Stod dock still
Har du fel på hastighetsmätaren, du säger att du stod still för guds skull men mätaren står inte på noll. (jag pudlar se nedan )

Sen flaskan står olovligt, stör sikten och är osurrad. Tänk dig en smäll i 90 km/h, den vill du inte ha på näsan.

Edit = Förlåt =) Såg nu att det var varvtal. Men flaskan, tänk på flaskan för guds skull ;)

Hastighetsmätaren står inte på 0 utan på 10, däremot så börjar inte alla på 0 utan en del börjar på 10 och andra på 20.

A
Demmpa Demmpa skrev:
Hastighetsmätaren står inte på 0 utan på 10, däremot så börjar inte alla på 0 utan en del börjar på 10 och andra på 20.
haha jag trodde det med. Men det är varvräknaren till vänster och hastighet till höger. Annars går bilen bara i futtiga 70 enl mätaren =)

Exakt, hastighetsmätaren är till höger.
Om inte nålen står på 10 så heter jag ...
Närbild av en hastighetsmätare som visar nålen på cirka 30 km/h.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

V Ville_Vessla skrev:
Såg på nåt program om svenska truckers där en rutinerad trucker sa att man ska vrida spännbanden ett halvt varv om det är något högre last. Detta ska tydligen göra att det slår mindre i vinden...
Det är märkligt. Jag läste ditt tips idag och det slog mig att så gjorde jag för en del år sedan när vi körde med stort tält och grejer på takräcket genom Europa. Sedan har jag lyckats glömma det tipset (så tack). Och alldeles nyss kollade jag på Youtube och där dyker Essential Craftsman upp och visar hur man använder spännband och att man skall vrida bandet ett halvt varv...
Än en gång undrar jag om man är övervakad. :)

Demmpa Demmpa skrev:
Mine goes to 11 ;)

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
H
Demmpa Demmpa skrev:
Exakt, hastighetsmätaren är till höger.
Om inte nålen står på 10 så heter jag ...
[bild]
Helt rätt där den står på 10 men den går heller inte lägre än det

• Hastighetsmätare i ett fordon visar stillastående vid 10 km/h.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Fario Fario skrev:
Det är märkligt. Jag läste ditt tips idag och det slog mig att så gjorde jag för en del år sedan när vi körde med stort tält och grejer på takräcket genom Europa. Sedan har jag lyckats glömma det tipset (så tack). Och alldeles nyss kollade jag på Youtube och där dyker Essential Craftsman upp och visar hur man använder spännband och att man skall vrida bandet ett halvt varv...
Än en gång undrar jag om man är övervakad. :)
vi gjorde alltid så när vi lastade baracker på järnväg och lastbil.
Bara för att inte spännbanden ska slå i väggen och slå sönder färgen, och de håller längre.

H Hallerudsbo skrev:
Ohh. Du har en sån där bil som ser snabb ut redan när den står still.

• Gilla
  • Haha
Henrik.woll och 1 till
  • Laddar…
A
tveksamt tveksamt skrev:
Är det verkligen så? Jag har sett ett flertal artiklar i olika sammanhang som hävdar motsatsen. Bland annat dessa:

[länk]

[länk]

Däremot vet jag inte om det blivit prövat i domstol med utfall åt varken det ena eller andra hållet. Om någon vet så delge gärna.
Är bra om det är på det viset. Telefonen har inget att göra så länge man är ute i trafiken på väg vare sig i bilkö, väntar på sin tur i korsning.
Att det inte är prövat i domstol kan ju vara för att folk inte orkar närvara =)

Jag håller med. Nackdelen med att det inte är prövat än (om det är så) är att man inte vet säkert om det är tillåtet eller inte. Det är ju inte helt solklart om man läser lagtexten kan jag tycka.

H Hallerudsbo skrev:
Det är ju ingen risk att du får p-böter i alla fall :crysmile:

tveksamt tveksamt skrev:
Är det verkligen så? Jag har sett ett flertal artiklar i olika sammanhang som hävdar motsatsen. Bland annat dessa:

[länk]

[länk]

Däremot vet jag inte om det blivit prövat i domstol med utfall åt varken det ena eller andra hållet. Om någon vet så delge gärna.
Jag vet ju givetvis inte ATT det är så.
Men jag hävdar ju att om fordonet står still så FÖR man inte fordonet. För det krävs (enligt mig) att fordonet är satt i rullning, först då för man fordonet.
Sedan får poliser säga (läs tro) vad de vill.
Inte förrän just den situationen är prövad i domstol kommer jag ändra ståndpunkt.
Var drar man gränsen?
Alla säger att man skall stanna om man måste ringa.
Tänk efter, när stannar man ”rätt”?
Om man sitter fast i en stillastående bilkö i tre timmar, får man inte ringa då?
Måste motorn vara avstängd?
Måste man gå ut ur bilen?
Det är lite för luddigt för att vara en bra paragraf.

10 e § Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen. Förordning (2017:1284).

https://www.lagboken.se/views/pages/getfile.ashx?portalId=56&docId=3134379&propId=5

A
K knipo skrev:
Jag vet ju givetvis inte ATT det är så.
Men jag hävdar ju att om fordonet står still så FÖR man inte fordonet. För det krävs (enligt mig) att fordonet är satt i rullning, först då för man fordonet.
Sedan får poliser säga (läs tro) vad de vill.
Inte förrän just den situationen är prövad i domstol kommer jag ändra ståndpunkt.
Var drar man gränsen?
Alla säger att man skall stanna om man måste ringa.
Tänk efter, när stannar man ”rätt”?
Om man sitter fast i en stillastående bilkö i tre timmar, får man inte ringa då?
Måste motorn vara avstängd?
Måste man gå ut ur bilen?
Det är lite för luddigt för att vara en bra paragraf.

10 e § Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen. Förordning (2017:1284).

[länk]
Sitter du i en bilkö i 3 timmar hoppas jag att du stänger av motorn, speciellt om det inte är minusgrader ute. Då är du parkerad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.