1 050 461 läst · 4 853 svar
1050k läst
4,9k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Har du fel på hastighetsmätaren, du säger att du stod still för guds skull men mätaren står inte på noll. (jag pudlar se nedan )H Hallerudsbo skrev:
Sen flaskan står olovligt, stör sikten och är osurrad. Tänk dig en smäll i 90 km/h, den vill du inte ha på näsan.
Edit = Förlåt =) Såg nu att det var varvtal. Men flaskan, tänk på flaskan för guds skull
Det är märkligt. Jag läste ditt tips idag och det slog mig att så gjorde jag för en del år sedan när vi körde med stort tält och grejer på takräcket genom Europa. Sedan har jag lyckats glömma det tipset (så tack). Och alldeles nyss kollade jag på Youtube och där dyker Essential Craftsman upp och visar hur man använder spännband och att man skall vrida bandet ett halvt varv...V Ville_Vessla skrev:
Än en gång undrar jag om man är övervakad.
Husägare
· Jönköping
· 5 812 inlägg
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 276 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 276 inlägg
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 276 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 276 inlägg
vi gjorde alltid så när vi lastade baracker på järnväg och lastbil.Fario skrev:
Det är märkligt. Jag läste ditt tips idag och det slog mig att så gjorde jag för en del år sedan när vi körde med stort tält och grejer på takräcket genom Europa. Sedan har jag lyckats glömma det tipset (så tack). Och alldeles nyss kollade jag på Youtube och där dyker Essential Craftsman upp och visar hur man använder spännband och att man skall vrida bandet ett halvt varv...
Än en gång undrar jag om man är övervakad.![]()
Bara för att inte spännbanden ska slå i väggen och slå sönder färgen, och de håller längre.
Är det verkligen så? Jag har sett ett flertal artiklar i olika sammanhang som hävdar motsatsen. Bland annat dessa:K knipo skrev:
https://teknikensvarld.se/far-jag-anvanda-mobiltelefonen-i-bilko/
https://www.expressen.se/motor/trafik/polisen-nu-underlattar-vi-for-rattsurfarna/
Däremot vet jag inte om det blivit prövat i domstol med utfall åt varken det ena eller andra hållet. Om någon vet så delge gärna.
Är bra om det är på det viset. Telefonen har inget att göra så länge man är ute i trafiken på väg vare sig i bilkö, väntar på sin tur i korsning.tveksamt skrev:
Att det inte är prövat i domstol kan ju vara för att folk inte orkar närvara =)
Jag vet ju givetvis inte ATT det är så.tveksamt skrev:
Men jag hävdar ju att om fordonet står still så FÖR man inte fordonet. För det krävs (enligt mig) att fordonet är satt i rullning, först då för man fordonet.
Sedan får poliser säga (läs tro) vad de vill.
Inte förrän just den situationen är prövad i domstol kommer jag ändra ståndpunkt.
Var drar man gränsen?
Alla säger att man skall stanna om man måste ringa.
Tänk efter, när stannar man ”rätt”?
Om man sitter fast i en stillastående bilkö i tre timmar, får man inte ringa då?
Måste motorn vara avstängd?
Måste man gå ut ur bilen?
Det är lite för luddigt för att vara en bra paragraf.
10 e § Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen. Förordning (2017:1284).
https://www.lagboken.se/views/pages/getfile.ashx?portalId=56&docId=3134379&propId=5
Sitter du i en bilkö i 3 timmar hoppas jag att du stänger av motorn, speciellt om det inte är minusgrader ute. Då är du parkerad.K knipo skrev:Jag vet ju givetvis inte ATT det är så.
Men jag hävdar ju att om fordonet står still så FÖR man inte fordonet. För det krävs (enligt mig) att fordonet är satt i rullning, först då för man fordonet.
Sedan får poliser säga (läs tro) vad de vill.
Inte förrän just den situationen är prövad i domstol kommer jag ändra ståndpunkt.
Var drar man gränsen?
Alla säger att man skall stanna om man måste ringa.
Tänk efter, när stannar man ”rätt”?
Om man sitter fast i en stillastående bilkö i tre timmar, får man inte ringa då?
Måste motorn vara avstängd?
Måste man gå ut ur bilen?
Det är lite för luddigt för att vara en bra paragraf.
10 e § Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen. Förordning (2017:1284).
[länk]