1 045 332 läst · 4 853 svar
1045k läst
4,9k svar
Skräckexempel på lastsurrning
Administrator
· Skåne
· 7 939 inlägg
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 369 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 369 inlägg
Jag hamnade bakom den här bilen idag. De kom från Bauhaus.
Brädorna svängde rejält upp och ner när fart ökade (de vågade inte köra mer än 50 km/h på vägen som är skyltat 70, men det kanske var lika bra). Spännband fanns runt takräcket, men inget som höll ihop bunten fram eller bak. Jag misstänker att man kan ha lastat mer än man får på taket också, särskilt om inte takboxen var tom, men även om den var det känns det troligt att det är för mycket..
Och självklart har bilen dragkrok, så alternativ fanns.
Brädorna svängde rejält upp och ner när fart ökade (de vågade inte köra mer än 50 km/h på vägen som är skyltat 70, men det kanske var lika bra). Spännband fanns runt takräcket, men inget som höll ihop bunten fram eller bak. Jag misstänker att man kan ha lastat mer än man får på taket också, särskilt om inte takboxen var tom, men även om den var det känns det troligt att det är för mycket..
Och självklart har bilen dragkrok, så alternativ fanns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 369 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 369 inlägg
Jag var för övrigt en sväng till återvinningscentralen i helgen. Det är också en plats man kan se spännande lastningar, utöver byggmarknaderna. Det som slog mig är hur mycket bättre hyrsläp/lånesläp är än eget släp. Alla med eget släp hade spännremmar eller nät, men sånt tjafs behövs inte på hyrsläp och lånesläp.
En liten detalj jag reagerade på också var två moderna bilar, typen som kör med släckta bakljus, när de backade så tändes inte backljuset och självklart inte på släpet heller. Det känns inte helt genomtänkt. Just backljuset kan ju vara bra för att tala om för andra vad man gör. Jag har aldrig tänkt på det innan. Var det en slump med just de två bilarna, eller är det vanligt?
En liten detalj jag reagerade på också var två moderna bilar, typen som kör med släckta bakljus, när de backade så tändes inte backljuset och självklart inte på släpet heller. Det känns inte helt genomtänkt. Just backljuset kan ju vara bra för att tala om för andra vad man gör. Jag har aldrig tänkt på det innan. Var det en slump med just de två bilarna, eller är det vanligt?
Alla ljus inkl backljus är ur funktion på släpet tills strömställaren i kupén slås på.Fairlane skrev:En liten detalj jag reagerade på också var två moderna bilar, typen som kör med släckta bakljus, när de backade så tändes inte backljuset och självklart inte på släpet heller. Det känns inte helt genomtänkt. Just backljuset kan ju vara bra för att tala om för andra vad man gör. Jag har aldrig tänkt på det innan. Var det en slump med just de två bilarna, eller är det vanligt?
Edit, det var ur funktion på bilen också alltså.
Nu blev det intressant, har tagit för givet att det ska lysa vid backning. Måste kolla i morgon.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 369 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 369 inlägg
Strömställare i kupén? Finns det en sådan för bara släpet?tttomten skrev:
Bromsljus fungerade iallafall.
Det som ajg tycker är dumt med att backljusen inte går igång är att gående inte förstår att någon kan missa de och att andra bilister gärna kör upp och placerar sin bil en meter bakom (det gör de iofs även om man har backljus igång...)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 369 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 369 inlägg
Då är det kanske lite annorlunda, även om jag även då lägger ett nät över. I detta fall kör alla på både 50 och 70-sträcka för att komma fram.Violina skrev:
På alla bilar jag kört finns det strömställare (samma som bilens), står oftast i auto och det är bara några få modeller som automatiskt kan hantera släp. Mao måste föraren sätta på lyset manuellt.Fairlane skrev:Strömställare i kupén? Finns det en sådan för bara släpet?
Bromsljus fungerade iallafall.
Det som ajg tycker är dumt med att backljusen inte går igång är att gående inte förstår att någon kan missa de och att andra bilister gärna kör upp och placerar sin bil en meter bakom (det gör de iofs även om man har backljus igång...)
edit, det skiljer sig mellan bil och släp, bil får ha släckta baklycktor på dagen. Det är lag på tända baklyckor på släp.