Lite saker kom med posten...
2014-01-16 17.46.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer från en slaktad fj växlare den stora har varit till värmen och den lilla till varmvattnet. Sedan så fick jag med ventilen på köpet. Betalade 300 kr st. Så nu finns det lite att börja planera för.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte riktigt greppat det här med den termiska ventilen får jag erkänna. Och då menar jag själva funktionen. Ska försöka förklara.

1. Givaren monteras i utloppet på det färdiga varmvattnet?!
2. Ventildelen monteras på tilloppet till kulvertvattnet?!

Funktionen är i stora drag att den ska hålla ventilen stängd tills du börjar tappa varmvatten för att förhindra onödig cikulation av kulvertvattnet. Eller har jag helt missförstått det hela ?
 
parkway skrev:
Jag har inte riktigt greppat det här med den termiska ventilen får jag erkänna. Och då menar jag själva funktionen. Ska försöka förklara.

1. Givaren monteras i utloppet på det färdiga varmvattnet?!
2. Ventildelen monteras på tilloppet till kulvertvattnet?!

Funktionen är i stora drag att den ska hålla ventilen stängd tills du börjar tappa varmvatten för att förhindra onödig cikulation av kulvertvattnet. Eller har jag helt missförstått det hela ?
Det är riktigt i princip, men ventilen bör sitta så kallt till som möjligt dvs i returen mot kulverten. Har du inte tittat på skisserna i tråden tidigare? Och använd nu den större av dina VVX till varmvattnet den ser lång och fin ut och antal plattor verkar ungefär samma på båda. Du har gjort ett fynd där och med en lättmonterad bra ventil också.
 
Lite osäker på om det är rätt ventil dock, som jag förstått det hela så fungerar ventilen så att den stryper vid inställd temperatur för att reglera så att varmvattnet inte blir för varmt? Den går att ställa in mellan 20-70 grader.

Samma sak säger ju dok. om den ventil som jag länkat till tidigare i tråden. I sådana fall så förstår jag inte hur den ska kunna reglera flödet i kulverten beroende på om det tappas varmvatten eller inte. Någon som kan förklara?

Annars fundera jag på om man inte kunde sätta en flödesvakt på inkommande kallvatten till vvx och en magnetventil på kulvertvatten ut från vvx. Måste väl kunna fungera?

Sedan så tänkte jag kanske använda mig av bägge växlarna och använda den mindre av dom som en förvärmning av inkommande kallvattnet till primärväxlaren med hjälp av förbrukat kulvertvatten från den primära växlaren. Det skulle väl ytterligare sänka returtempen på kulvertvattnet? Och om nu ventilen är avsedd för att begränsa tempen på det färdiga varmvattnet så har jag ju löst den funktionen och behöver inget ytterligare för att det ska fungera?

Sedan har jag lite problem med att hitta passande delar för tvåvägsshunten för värmen eller snarare hitta en ventil som går att docka med en shuntmotor och tillhörande styrsytem. Finns ju att hitta för stora system typ hyreshus men inte hittat i villastorlek. Man kanske måste mecka ihop en adapter själv för att kunna koppla samman ventil med shuntmotor till ett såpass litet sytem?
 
Ventilen ser bra ut och det är så det ska fungera, har du någon beteckning på den så det går att kolla exakt vad du fått tag på? Och det är nog onödigt med seriekoppling av VVX den större du har där verkar tillräcklig, men det går ju om man vill. Lika med flödesvakt och magnetventil, du har ju om ventilen visar sig rätt ett mycket bättre system utan mer delar som kan fallera eller visa sig sämre för funktionen. Vad som vore bra är däremot en fast strypventil på primärreturen också så man kan ställa ett max.

Ut från VV-beredningen bör man ha en vanlig blandningsventil det är oberoende av hur man gör i övrigt.

Vad är det för delar du tittar på för shunten? Det finns många som kan passa i det här fallet, men vore intressant att se data på ventilen för det kan bli helt fel om man inte håller sig till nästan överdrivet små. Jämförelsetalet för det är benämningen kvs.

Och det är inte säkert du behöver någon regulator till värmen, vid rejäl och lika dimensionering av elementen och att man menar använda termostaterna kan det bli riktigt bra med konstanthållning vid låg temp på framledningen under värmesäsongen. Och i ditt fall har du ju alla möjligheter att börja i rätt ände med nya rad.
 
Ventilratten är märkt:
REDAN
Force TC
20-70 grader C
KVS 2,1
12/05

Själva ventilen är märkt:
REDAN
KV=2,1

Själva ratten är märkt 1-6 på ovankanten och om du kikar i ventilen så motsvarar 1 = stängd och 6 = öppen.

Och som kanske märks så är jag inte helt hemma på hur den ska fungera som som kanske märks. Hade varit fint med en kort beskrivning av vad som hur ratten ska ställas in och själva funktionen på ventilen när det tappas varmvatten respektive inte tappas. Ska försöka förklarar hur jag menar.

Scenario 1.
Ingen tappning sker. Givaren är kall ratten är inställd på 1 (20 grader) och ventilen är stängd. Ingen cirkulation av kulvertvatten.
Tappning av varmvatten börjar, givaren fortfarande kall eftersom inget händer med ventilen eftersom inställningen är 20 grader. Och följaktligen så blir det inget varmvatten heller.

Scenario 2.
Ingen tappning sker. Ratten är inställd på 3 (45 grader) och ventilen är halvöppen. Givaren är i princip kall. Cirkulation av kulvertvatten sker dock.
Tappning av varmvatten börjar, givaren blir varm och när den når 45 grader så börjar ventilen reglera och max vv temp blir 45 grader. Dock så cirkulerar kulvertvatten i onödan och jag får fesljummet varmvatten.

Scenario 3.
Ingen tappning sker. Ratten är inställd på 6 (70 grader) och ventilen är helt öppen. Givaren är i princip kall. Full cirkulation av kulvertvatten sker dock.
Tappning av varmvatten börjar, givaren blir varm och när den når 70 grader så börjar ventilen reglera och max vv temp blir 70 grader. Under förutsättning att framledningstemp gör det möjligt att nå sådana temperaturer. Dock så cirkulerar kulvertvatten med max flöde hela tiden, jag får dock varmvatten.

Jag vet att det jag beskrivit här måste vara felaktigt så det behöver vi inte orda mycket om. Berätta istället hur det fungerar så jag kan få in det i min uppenbarligen tröga hjärna.

När det gäller ventiler för värmen så har jag inga att direkt peka på för jag har som sagt inte kunnat hitta några så förslag i den riktningen skulle vara tacksamt.
 
Redigerat:
Du tänker lite bakvänt där, se ventilen som en vanlig radiatortermostat och rummet som din VV-temp. Är rummet kallare än inställningen är ventilen öppen och rummet värms, när värmen stiger stryps vattenflödet genom elementet och en balans hittas för värmeeffekten. Samma för VVX när du inte tar ut VV ligger ett minimalt flöde in för att täcka förlusterna till omgivningen vid VVX, och när du tappar vatten kyls det kraftigt och ventilen öppnar så att inställd temp hålls genom rejält flöde och hög effekt.

Det viktiga här är att du monterar delen med känselkroppen in i VVX utlopp för tappvarmvatten, den ska alltså hålla övre delen av VVX varm till inställd temp så att allt står standby och kan börja öppna/reglera upp när VV tas ut. Nu har du fått en riktigt fin del att montera på växlaren, det är ju helt anpassat och bulben hamnar inne i VVX där det är helt optimalt.

Har du kollat mer på pumpar att driva kulverten med?
 
Som jag sa, har inte greppat det hela riktigt men det kanske kommer. Och tills dess får jag köra på helt enkelt.
Ska kolla upp en möjlig shuntlösning, får se vad det ger. C-pumpar får bli vad jag antingen snubblar över eller om det blir kort om tid helt enkelt bara beställer. Tryckstyrda 6m pumpar är allt jag kan säga just nu.
 
Lite nyförvärv har precis landat:

Shunt tvåvägs med styrning och utegivare.
2014-02-08 11.54.10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tryckstyrd pump till kulvert
2014-02-08 11.55.13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och en pump till värmekretsen i huset. Inte ny men bättre beg. och fick den gratis så ...
2014-02-08 11.56.35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu saknas det bara lite rör, kopplingar, ventiler och smutsfilter så kan man börja lite smått.
 
Redigerat:
Och om någon undrar så hittade jag alla prylar på nätet till det facila priset av 1600 kr.
Blocket is your friend!
 
  • Gilla
blackadder
  • Laddar…
Hur går det för dig?
 
Jodå delarna finns ju som sagt. Nu håller jag på och velar lite vad gäller ny panna. Har länge tänkt köra med havreeldning men efter att ha gjort kalkyl kontra pellets så blev det even steven i uppvärmningskostnad dom emellan. Dock så blir pannan till havren ganska mycket dyrare så just nu lutar det åt en Nibe Pellux 100. Ska bara suga lite på den karamellen först innan jag slår till. Känner ingen stress det är ju vår i luften. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.