analog: Jo det får kanske bli det. GK100 verkar ju ha tappat intresset för den här tråden tyvärr. Hittade beg fjvvx för dom pengarna och frågan är ju om man törs satsa på en beg.? Nu var ju min plan från början att shunta varmvatten via kulverten med hjälp av en vanlig standard shunt så det är ju egentligen ganska lugnt alltihop. Ska egentligen bara sätta dit en vvx med en termisk ventil för varmvattnet och byta till en tryckstyrd c-pump så är jag väl hemma antar jag. Dom kostar tillsammans 3-5000 kr för nya saker som man vet funkar och dom pengarna får jag ju in när jag säljer min tekniktank som jag har stående.

Nix, inget tappat intresse, uppfattade inte att det var så akut. :)
Tänkte att det skulle få utveckla sig lite så att alla aspekter kommit fram innan man börjar lägga fast något. Att sätta en beg fjvcentral är av flera skäl inte optimalt enligt mitt sätt att se det, men det behöver vi inte gå in på. Skaffar du delar via nätet kan du få varje detalj precis som du vill ha det. I ditt fall skulle jag kolla efter VVX som är lämpade för din varmvattendel, effekten betyder inte mycket där se till att den är termiskt lång, det är det viktiga. Hur stor pump har du tänkt dig för matning av kulverten? Ditt kommande radiatorsystem vilka temperaturer har du tänkt dig som dimensionerande där?

Såna och andra liknande frågor får man ställa sig och svara på tidigt så man kan få allt samstämt och bra på slutet. Kan givetvis verka överdrivet i såna här enkla fall och oftast sker detta rörmokeri enligt gammal vana, tumregler, överdimensionering osv men för egen del föredrar jag alltid en lätt ingenjörsmässig ingång även i hempuleriets värld. Det brukar löna sig, om inte annat kan man åtminstone göra lite reda för sig om någon skulle börja ifrågasätta.

Hej igen, kul att du fortfarande är med tråden. När det gäller dimensionering så har det nog mycket riktigt varit gammal erfarenhet som skulle fått råda (inte min alltså) utan min brors svärfar som är rörkrökare sedan kriget ungefär. Alltså inget större funderande utan bara köra på som alltid gjort typ. ( och kom inte dragande med något nytänk, va ska det vara bra för!) Själva jobbet gör jag dock själv.
Så fick tänka själv en stund nu då istället så då kommer jag räkna på 50 w/m2 (60w/m2 för ett rum jag har med väldigt mycket fönster) och en DUT på 30-35. Eftersom jag kör fastbränsle så kan man alltid skruva lite extra på kranen om ny istid infinner sig.
Pumpmässigt så blir det nog en grundfos alpha2, antingen en 25/60 eller en 32/60 vet inte riktigt vad som behövs där.

Ok, alltid bra att tänka lite själv.

Med DUT menar du då max framledningstemp?
Vad har du tänkt dig för reglering av framledningstemp för rad, automatik med inne/ute-givare, konstanthållning?
Antar att du tänker dig termostatventiler till nya radiatorerna?
Du får ha en liknande pump även till ditt radsyatem.

Skickar med två skisser på den nya planlösningen som elementen ska värma upp, är ju en ganska öppen variant.
Tekniken ska placeras i krypgrunden ungefär där vasken i köket är. För att ta sig dit får man gå in i förrådet under trappan och genom en lucka. Kommer dra alla värmerör till bottenplan i krypgrunden och gå upp med ett stamstick i hjärtväggen in till klk för att mata övervåning. Där sätter jag väl en fördelare och som rör blir det antingen Pex RiR eller Prisol. Alla hårda rör i övrigt (krypgrund) blir elförzinkade stålrör hade jag tänkt.

Bottenvåning
plan0a.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övervåning
plan1g.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som jag fick förklarat DUT så är motsvarar siffran 30 skillnaden mellan rumstemp 20, och temp i framledning 50 medeltal. Tänker mej en framledningstemp på runt 60 grader som max vid -25. Kommer köra ett tvårörssytem med termostater på raddarna och med innegivare för shunten för att göra det enkelt.

Jag trodde det skulle klara sig med en st c- pump eftersom jag kommer köra allt som ett system?

parkway skrev:
Som jag fick förklarat DUT så är motsvarar siffran 30 skillnaden mellan rumstemp 20, och temp i framledning 50 medeltal. Tänker mej en framledningstemp på runt 60 grader som max vid -25. Kommer köra ett tvårörssytem med termostater på raddarna och med innegivare för shunten för att göra det enkelt.
Där tycker jag nog du när du ändå gör nytt bör satsa på dimensionering mot betydligt lägre max framledning, då kan du utnyttja ev andra framtida värmekällor som inte ger möjlighet till hög temp. Och det är verkligen marginellt dyrare nu när du har alla möjligheter. Samtidigt ger det så låg retur som möjligt och det vill man ha med tanke på kulvertförluster i returledningen.

parkway skrev:
Jag trodde det skulle klara sig med en st c- pump eftersom jag kommer köra allt som ett system?
Visst kan det göra så men då får du ingen nedshuntning av kulverttemp in mot ditt radsystem, och där måste du rimligt ha min ca: 60 grader för VV-beredningen. Inget konstigt med det varje system för radiatorer eller golvvärme mm bör ha sin egen pump om de ska kunna drivas med egna temperaturer

parkway skrev:
Jag fattade som att det var utgångspunkten för hela resonemanget.
Vad är det då för vits med tryckstyrd pump på primären då?

Jag hade nog satsat på en konstanttemperaturhållning och pump från tanken och inuti huset vvx till vv, bypass, 3-vägsshunt, sekundärpump.

• Gilla
aivo och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte lägga till en termisk ventil till inköpslistan, kanske finns billigare alternativ men danfoss RAVI jag brukar använda i liknande lösningar går lös på runt 2500:-

blackadder skrev:
Jag hade nog satsat på en konstanttemperaturhållning och pump från tanken och inuti huset vvx till vv, bypass, 3-vägsshunt, sekundärpump.
Exakt så hade jag också gjort om man ska bygga från scratch, ev skippa bypassen och sätta en vvc-ventil för varmållning av kulverten istället, är väl inte tillåtet att installera annat än styrda pumpar.

Jag ska fixa 4-5 olika alternativ lite senare idag så får vi se vad man kan komma fram till, och vad domarkåren har att anföra. Lite märkligt att det inte ska kunna gå att plocka i tankarna lite olika ideer och blandning av lösningar, dimensioneringar. Tydligen måste allt maniskt göras som man sett eller gjort tidigare, kanske ska vi driva allt med en pump dvs inkl laddning av tank också, kunde väl vara något.

blackadder skrev:
Jag fattade som att det var utgångspunkten för hela resonemanget.
Vad är det då för vits med tryckstyrd pump på primären då?
Får erkänna att det var så jag förstod det också. Sedan så är väl inte en pump till hela världen, har nog haft dyrare krognotor är jag rädd. Men ju enklare system man kan få till desto bättre.

Sedan får ni får ni gärna utveckla det här med konstanttemperaturhållning. Menar ni tempen på själva kulvertvattnet då? Då måste man välja en temp som klarar husets värmebehov + generera varmvatten och dimensionera sina raddar utifrån den tempen antar jag, säg 55 grader. Eftersom jag kör mot acc så kommer ju tempen vara varierande och maxa på 95 ungefär.

Du har väl kopparkulvert så du kan låta primären flyta i temp direkt från tanken. Annars får du ju införa mer "komplikationer" och det var ju ett enkelt system som skulle till, dock inte för enkelt. Skulle vara kul att se hur den beg FJV-centralen skulle använts utan både tryckhållning och värmekretspump i huset.

Jag tror nog vi alla tänker hyfsat lika, 2pumpar är som jag ser det ett måste.

En sak jag dock inte har erfarenhet av är det här med 2-vägs shuntningen, där vore det kul med en illustration så kanske polletten ramlar ner även för mig.

Tycker ändå det låter som att GK100 har 100% koll på vad hen sysslar med, så vi ska nog passa oss för att dra förhastade slutsatser om att det är en sämre lösning...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.