94 974 läst · 202 svar
95k läst
202 svar
Skillnad på stommar från Ikea (1000kr) och Ballingslöv (10 000kr)?
Jag såg nu att Ikeas stommar är 60 djupa, med lucka (ca 2cm) och lite överhäng på bänkskiva så blir det lite tight.
Ballingslöv och Vedum är 58 djupa, så ska höra av mig till dem och kolla vad ett skåp med hyllplan kostar. Detta kan ju inte stämma.
Ballingslöv och Vedum är 58 djupa, så ska höra av mig till dem och kolla vad ett skåp med hyllplan kostar. Detta kan ju inte stämma.
Om du är rädd för att få för litet överhäng framtill så kan du sätta en list eller planka bakom alternativt kakla ner bakom skivan. Beroende på hur du gör det och om du målar, fräser eller mönstrar den så kan du få en sarg som pryder skivan samtidigt som den ger en eller två centimeter extra framtill.Tekniker skrev:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 160 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 160 inlägg
Det har gjorts tester, 3 olika tester, bl.a. Hur gångjärnen satt fast i skåpen efter man öppnade och stängde dörrarna x antal gånger. Ikea låg inte i topp. Ballingslöv klarade alla 3 testerna. Visst är det en stor prisskillnad så där får ju var och en känna vilken kvalitetsnivå man vill ligga på. Ikea är helt ok om man tänker byta kök efter 10 år.A AndersS skrev:Blir lite OT, men bl.a. IKEA tillverkar spånskivor utifrån vad de ska användas till, dvs de är unika utifrån att de pressas utifrån användningsområde, t.ex. där det ska finnas infästningar, etc, pressas de hårdare. De är sedan märkta så att efterbearbetning/kapning görs utifrån hur de är pressade. Så det är en tillverkningsteknik och det var nog här i Sverige man började med bl.a. Swedspan i Hultsfred (IKEA).
Problemet är att jag inte vill ha en bänkskiva som måste fasas ut i hörnet för att inte ta i dörrfödret. Överlappar det dörrfödret så kommer det nog se trångt och konstigt ut. Med nuvarande mått/lösning så skulle det passa perfekt.mr.Ola skrev:
Om du är rädd för att få för litet överhäng framtill så kan du sätta en list eller planka bakom alternativt kakla ner bakom skivan. Beroende på hur du gör det och om du målar, fräser eller mönstrar den så kan du få en sarg som pryder skivan samtidigt som den ger en eller två centimeter extra framtill.
Förstår ditt dilemma!
För att utveckla min tanke skulle du kunna använda en list som liknar dörrfodret och sätta både bakom och på dörrsidan om bänkskiva så att skivan kommer ut till samma avstånd från väggen som vad fodret är tjockt, så att bänkskivan kommer på utsidan av fodret utan att behöva sågas in. Om denna sargen skulle följa runt alla kanter av bänkskivan och kopplas ihop med dörrfodret och även sticker upp 3-5 cm runtom så skulle det eventuellt kunna se genomtänkt ut.
I övrigt tror som andra att en stomme för 3 tusen inte är 3 gånger sämre än en för tio tusen om båda är av pressat spån!
Vad du än väljer så tror jag att det blir bra, att överhäng med ikeastommen blir mindre behöver inte betyda att det blir dåligt. Det kanske inte ens märks.
För att utveckla min tanke skulle du kunna använda en list som liknar dörrfodret och sätta både bakom och på dörrsidan om bänkskiva så att skivan kommer ut till samma avstånd från väggen som vad fodret är tjockt, så att bänkskivan kommer på utsidan av fodret utan att behöva sågas in. Om denna sargen skulle följa runt alla kanter av bänkskivan och kopplas ihop med dörrfodret och även sticker upp 3-5 cm runtom så skulle det eventuellt kunna se genomtänkt ut.
I övrigt tror som andra att en stomme för 3 tusen inte är 3 gånger sämre än en för tio tusen om båda är av pressat spån!
Vad du än väljer så tror jag att det blir bra, att överhäng med ikeastommen blir mindre behöver inte betyda att det blir dåligt. Det kanske inte ens märks.
https://www.elgiganten.se/catalog/se-kok-tvattstuga-garderob/kok-tvattstuga-och-garderob
Har detta i mitt hus , är det som IKEA kvalitet eller ?
Har detta i mitt hus , är det som IKEA kvalitet eller ?
Det är lustigt att folk fortfarande ska få det till att IKEA är sämre kvalitet
Min köksbyggare jobbar med rätt "dyra" stommar (2-3*ikeapriset). Det han säger är att slutresultatet är i princip detsamma. Skillnaden är att han kan få sina stommar måttanpassade från fabriken. De är även enklare att demontera och justera mått för en snickare.
Det jag ogillar med Ikea är som framkommit ovan att det är speciella mått.
Jag ska dock bygga upp en förvaringslösning i min snickarbod och då blir det ikea. Främst för att om man vill ha många lådor är det väldigt priseffektivt. ,
Min köksbyggare jobbar med rätt "dyra" stommar (2-3*ikeapriset). Det han säger är att slutresultatet är i princip detsamma. Skillnaden är att han kan få sina stommar måttanpassade från fabriken. De är även enklare att demontera och justera mått för en snickare.
Det jag ogillar med Ikea är som framkommit ovan att det är speciella mått.
Jag ska dock bygga upp en förvaringslösning i min snickarbod och då blir det ikea. Främst för att om man vill ha många lådor är det väldigt priseffektivt. ,
Ja min erfarenhet är med att Ikeas stommar är bra. Min kompis köpte några klick-stommar från Elgiganten (Epoc?) och jag tyckte de kändes mer budget än Ikea.
Jag kommer bygga en tv-möbel av Ikea Metod-stommar snart.
Jag kommer bygga en tv-möbel av Ikea Metod-stommar snart.
Alla ikeastommar har ca 4-5cm i bakkant som kan kapas bort. Har själv gjort så på min köksö.Tekniker skrev: