N NoOne2k skrev:
En liten vattenläcka och trots att jag var snabb med att torka upp allt vatten så svällde stommen
Jag tror att alla spånskivestommar hanterar även en "liten vattenläcka" ungefär lika dåligt.

• Gilla
Joakim3891 och 4 till
  • Laddar…
Jag såg nu att Ikeas stommar är 60 djupa, med lucka (ca 2cm) och lite överhäng på bänkskiva så blir det lite tight.

Ballingslöv och Vedum är 58 djupa, så ska höra av mig till dem och kolla vad ett skåp med hyllplan kostar. Detta kan ju inte stämma.

• Mätsticka visar djupet av en bänkskiva och köksskåpsstomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tekniker Tekniker skrev:
Jag såg nu att Ikeas stommar är 60 djupa, med lucka (ca 2cm) och lite överhäng på bänkskiva så blir det lite tight.

Ballingslöv och Vedum är 58 djupa, så ska höra av mig till dem och kolla vad ett skåp med hyllplan kostar. Detta kan ju inte stämma.
Om du är rädd för att få för litet överhäng framtill så kan du sätta en list eller planka bakom alternativt kakla ner bakom skivan. Beroende på hur du gör det och om du målar, fräser eller mönstrar den så kan du få en sarg som pryder skivan samtidigt som den ger en eller två centimeter extra framtill.

• Gilla
Altbyg och 4 till
  • Laddar…
H
A AndersS skrev:
Blir lite OT, men bl.a. IKEA tillverkar spånskivor utifrån vad de ska användas till, dvs de är unika utifrån att de pressas utifrån användningsområde, t.ex. där det ska finnas infästningar, etc, pressas de hårdare. De är sedan märkta så att efterbearbetning/kapning görs utifrån hur de är pressade. Så det är en tillverkningsteknik och det var nog här i Sverige man började med bl.a. Swedspan i Hultsfred (IKEA).
Det har gjorts tester, 3 olika tester, bl.a. Hur gångjärnen satt fast i skåpen efter man öppnade och stängde dörrarna x antal gånger. Ikea låg inte i topp. Ballingslöv klarade alla 3 testerna. Visst är det en stor prisskillnad så där får ju var och en känna vilken kvalitetsnivå man vill ligga på. Ikea är helt ok om man tänker byta kök efter 10 år.

• Gilla
iberggren och 2 till
  • Laddar…
mr.Ola mr.Ola skrev:
Om du är rädd för att få för litet överhäng framtill så kan du sätta en list eller planka bakom alternativt kakla ner bakom skivan. Beroende på hur du gör det och om du målar, fräser eller mönstrar den så kan du få en sarg som pryder skivan samtidigt som den ger en eller två centimeter extra framtill.
Problemet är att jag inte vill ha en bänkskiva som måste fasas ut i hörnet för att inte ta i dörrfödret. Överlappar det dörrfödret så kommer det nog se trångt och konstigt ut. Med nuvarande mått/lösning så skulle det passa perfekt.

• Måttband visar avståndet mellan bänkskiva och dörrfoder i kök för att undvika överlapp.
    Skapa konto
  • Gilla
mr.Ola
  • Laddar…
Förstår ditt dilemma!

För att utveckla min tanke skulle du kunna använda en list som liknar dörrfodret och sätta både bakom och på dörrsidan om bänkskiva så att skivan kommer ut till samma avstånd från väggen som vad fodret är tjockt, så att bänkskivan kommer på utsidan av fodret utan att behöva sågas in. Om denna sargen skulle följa runt alla kanter av bänkskivan och kopplas ihop med dörrfodret och även sticker upp 3-5 cm runtom så skulle det eventuellt kunna se genomtänkt ut.

I övrigt tror som andra att en stomme för 3 tusen inte är 3 gånger sämre än en för tio tusen om båda är av pressat spån!

Vad du än väljer så tror jag att det blir bra, att överhäng med ikeastommen blir mindre behöver inte betyda att det blir dåligt. Det kanske inte ens märks.

• Gilla
martin1973 och 2 till
  • Laddar…
Det är lustigt att folk fortfarande ska få det till att IKEA är sämre kvalitet :)

Min köksbyggare jobbar med rätt "dyra" stommar (2-3*ikeapriset). Det han säger är att slutresultatet är i princip detsamma. Skillnaden är att han kan få sina stommar måttanpassade från fabriken. De är även enklare att demontera och justera mått för en snickare.

Det jag ogillar med Ikea är som framkommit ovan att det är speciella mått.
Jag ska dock bygga upp en förvaringslösning i min snickarbod och då blir det ikea. Främst för att om man vill ha många lådor är det väldigt priseffektivt. ,

Stommarna från Ikea håller minst samma klass som Ballingslöv. Det som skiljer är måtten. Ikea har 59.8 mm på 60-skåpen bla.

• Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Ja min erfarenhet är med att Ikeas stommar är bra. Min kompis köpte några klick-stommar från Elgiganten (Epoc?) och jag tyckte de kändes mer budget än Ikea.
Jag kommer bygga en tv-möbel av Ikea Metod-stommar snart.

• Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
Tekniker Tekniker skrev:

Alla ikeastommar har ca 4-5cm i bakkant som kan kapas bort. Har själv gjort så på min köksö.

• Gilla
Linderödsåsen och 2 till
  • Laddar…
J jkm75 skrev:
Alla ikeastommar har ca 4-5cm i bakkant som kan kapas bort. Har själv gjort så på min köksö.
Jag kollade på det men tyckte det såg svårt ut av deras bild att döma.

• Vitt köksunderskåp utan dörrar eller lådor, visar stomme och hyllplatser, METOD, 60x60x80 cm.
    Skapa konto
Tekniker Tekniker skrev:
Jag kollade på det men tyckte det såg svårt ut av deras bild att döma.
Här har jag kapat bort så mkt det går om man har lådor med dämpare.
Stommens djup är nu 540mm (utan lådfront)

• Köksskåpsstomme med öppna lådor försedda med dämpare, reducerad djup till 540mm.
    Skapa konto
  • Gilla
ahall_nr1 och 8 till
  • Laddar…
Tar du bort dämparen kan du kapa 15mm till

J jkm75 skrev:
Här har jag kapat bort så mkt det går om man har lådor med dämpare.
Stommens djup är nu 540mm (utan lådfront)

Snyggt, ska ha det i åtanke. Är det deras nyaste modell med låg sockel?

Nackdelen är att man blottar lite ytor, men går att silikona såklart.

• Gilla
Chfa och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.