Köpte en bra 50m vinda för många år sedan, inte ångrat det en sekund... Även om just den dagen grävde ett duktigt hål i plånboken... Har man stor tomt räcker 25 m ingenstans... Synd att det finns så få 50 m rollar på marknaden, och välj en med bra och följsam kabel, även vid minusgrader. Har en billig 20 m med någon plastkabel, blir stel som en pinne vid kyla....

Mikael_L
Jag har en billig från Jula. Funkar typ. Inte så mycket mer, eller mindre.

Sen köpte jag en Brennenstuhl från clas ohlsson, när dom hade en drive.
Det må möjligen inte vara av "proffskvalitet", vad vet jag?
Men den är bättre än Julan, rejäl plats för upprullad kabel (det som skalman anmärkte på) bra känsla i kontakter osv. Räcker absolut jättebra åt mig. Egentligen räcker Jula-rullen också, men i jämförelse dessa två så märks skillnad tydligt.

Just min vinda verkar inte finnas kvar på CO, men den här är den mest liknande:
8899369467934.png

Min har inte sådant lyfthandtag och har vanlig svart RDOE-kabel.

phl skrev:
Korvgubbe förklarade fint. Tänk om hela världen varit skåningar ;-)
Hemska tanke! :)

• Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Fan... Det som var så enkelt först.
Nu har ni sabbat det :) Vanligtvis köper jag alltid dom bättre grejerna direkt.
Men i många fall så är det helt onödigt har jag märkt.
Efter alla kommentarer så lutar det tyvärr åt 700:- modellen, men jag funderar på att stå emot och köpa 400:- istället!

Behöver du verkligen en rulle? Ska man lasta effekt måste man ändå dra ut hela, ofta så är rullen ivägen och man behöver en skarvsladd sista biten..

Jag har 4st 25m kablar av bra kvalite, hängades i rulle med spännrem runt. Fungerar klockrent, mer estetiskt de gånger det ska ligga framme (julbelysning tex).

Jadu det var en bra fråga. Jag har liksom inte ens tänkt på att det finns andra lösningar. Men jag tror det, vill kunna rulla ut den lite smidigt om man ska ta tex vinkelslipen till bilen etc.
Men annars lät det smidigt och platsparande att linda ihop sladdarna själv.

btw, jag har ju ett par kablar till, någon 5m någon 10m, så för småjobben räcker dessa i 80% av fallen.
Du kanske ska ha 2-3 10m istället? Fundera på vad du har kablarna till oftast och mät längen som passar till det.
Ensta bruk för 30-40m är ju helt OK att skarva två kortare...

Hehe, det är ju just det, gjorde mest tråden för just det här, att vara förberedd och se vad jag behöver.
Gillar inte att kolla upp för lite och ångra sig!

Ska ju inte klaga egentligen, du är ju på väg att handla bra grejer.... Men en rulle till priset för två lösa kablar... Nja, hos mig är det värt mer att ha 50m bra tillgängligt än 25 bra kabel och 25m kass

Självklart i ditt fal, förmodar att du använder det endel. Kan ju hända att man köper lös kabel efter rullen, till olika grejer :)

Nja, småkablarna används varje vecka.
De långa hade jag billiga 159:- 25m tidigare (Orange från Rusta), och det var så förbannat dåligt att jag köpte riktiga när tillfälle gavs till bra pris :rolleyes:

Har några både billiga och dyra kabelvindor, det är inte svårt att gissa vilka som åker fram. Den dyrare är bättre på alla sätt, lätt att få in stickproppen, lätt att rulla tillbaka utan att den trasslar, följsam kabel. Så egentligen var den billigare så här i efterhand bortkastade pengar. Det enda jag saknar är antitwist. Men det är klart, hade jag inte dyrare modell hade jag använt de billigare för det fungerar. Men i ärlighetens namn, man använder kabelvindor mycket mer än man tror så det är värt att fundera på hur mycket man egentligen använder. I alla fall jag använder varje gång jag ska göra något så en dyrare betalar sig snabbt i tid och arbetslust.

Jo precis, 25m var lagom stor i mitt tycke, och hyffsad längd.
Nej detta blev inte lätt!
Kanske väntar tills jag behöver en på riktigt istället, och köper en bättre!

verktygsgurun skrev:
Förstår din tanke, men man kan bli vansinnig på att får stå och lirka i fem minuter bara för att stoppa i en kontakt. Köpa billigt är att köpa dyrt är ju ett gammalt ordspråk.
Sett över tid är det billigare att köpa bra grejer. Det kallas TCO (total cost of ownership)
Jag har haft några kabelvindor under mina 35 år som vuxen och jag kan bara konstatera med kabelvindor som allt annat jag har. Såååå mycket pengar har jag kastar bort på skräp för att i ren snålhet spara nån hundralapp då och då! I slutändan har det nästan alltid varit ren förlust. Snålheten bedrar visheten... så sant!
De bättre grejorna finns kvar än och skräpet oftast inte. Tänk också att de gånger du kan behöva grejorna kan vara när du snabbt måste fixa nåt eller mitt i vintern. Du kan ha bråttom, det kan vara oväntade situationer. Det enda förnuftiga då är att ha kvalitet och tillförlitliga prylar som håller i årtionden. Tänk långsiktigt och tänk att det är större glädje att förlita sig på kvalitet än att harva omkring med billigt skräp som inte håller. TCO 👍

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.