fredrik.fk skrev:
Menar du att det brukar vara problem med deras shunt eller?????
Mvh/FK
Problemet blir därför att radiator returen går in i toppen o leds till botten genom ett rör, Returen värms då i toppen samtidigt som toppen på tanken kyls vilket man inte vill..

Om du har möjlighet så koppla så att returen går utanför tanken till botten..

Haha, får nog göra det.. Men det gör jag innan jag tömt systemet...hrrm ;D

En teori.. Om jag nu har en vv-beredare, och duschar i flera timmar så tar jag ju varmvatten överst...( om det nu fungerar och ser ut som jag tror, en snygg bild nån? ) Då fylls det på med kallvatten överst och ja.. kontentan av det hela är att vämen sjunker avsevärt mycket. :)

Fan borde ja inte fylla på med kallvatten i botten så skiktet bara stiger i tanken? Alltså att det är varmt så länge som möjligt högst upp i tanken.

Man fyller beredarna med kallt vatten i bottnen och tar ut det varma överst. Men beredarens utsida blir ju kall, vilket sätter igång en rörelse i vattnet utanför, då det också kyls av och sjunker. Det ersätts med varmare vatten underifrån och så hålls cirkulationen igång.
Gör du av med mycket varmvatten kommer en allt större del av beredarens mantelyta att kylas ner, vilket ökar cirkulationen utanför, vilket i sin tur vimsar sönder mer och mer av skiktningen i tanken.

Varmvattenslingorna tar in kallt vatten i den undre slingan, skickar det vidare till den övre och sen ut till kranen. Det kalla vattnet värms i den undre delen först, där en motsvarande cirkulation startar. Så länge den nedre delen av tanken är hyfsat varm, blir temperaturskillnaden på det inkommande vattnet och tanken inte så stor upptill. Något som alltså är bra för skiktningen. Vattnet är i stort sett färdigvärmt redan när det når den andra slingan. Om uttaget fortsätter kommer även här det mesta att blandas runt i tanken, även om den disktinkta temperaturskillnaden mellan slingorna hejdar den totala kollapsen av skiktningen.

Varmvattenberedare som är kraftigt utsträckta i höjdled minskar påfrestningen på skiktningen, men ger å andra sidan mindre mängd varmvatten, när tanken är dåligt laddad.

Personligen anser jag att varmvattenslingor är en bättre lösning i ackumulatortankar än vad varmvattenberedare är.

Jo det är så att skiktningen har slutat fungera i min tank. Lyfter en hemskt gammal tråd då det är lite kul.

Installerade systemet förra sommaren och då fungerade skiktningen bra hade tappvarmvatten i 7-8 dagar. Men som det är nu så räcker det bara i 4-5 dagar. Och de 3 termometerna visar nästan lika temperatur. Hela förloppet från 90 ner mot 40 grader.

Jag har inte ändrat på nånting det har bara skett en förändring men vet ej vad. Alla kranar till värmen är avstängda. Då jag har kulvert till huset.

Kan det vara så att det är så stort värmeläckage från tanken att skiktningen spökar. Den är ju isolerad med 300 på sidorna och 300 ovanpå. Det hade jag förra året oxå.

Skulle ha reglat upp 2 väggar och slängt i vermiculit men det har inte hunnits med.

Tacksam för hjälp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.