roli skrev:Hur stort är huset som skall värmas? Du har ju ändå "plockat" ut en hel del effekt ur tanken.
Vad har du för returtemperatur på ditt uppvärmningsvatten? Ser ut som om det ligger kring 45°, med tanke på bottentempen.
Ett sätt att minska "omrörningen" i acktanken är att ha stor dimension på returledningen, för att det skall bli låg vattenhastighet på det vatten som skall in i tanken. Kanske svårt att ändra på i ett befintligt system men för de som skall bygga nytt är det något att fundera över. Den räcker oftast med en stor rördimmension på den sista metern.
Jag skickar inte ens ut 35 grader till elementen. Då borde ju tempen inte ligga på 45..
Kanske kan bygga om nu när jag ändån ska bygga ett laddkoppel.
Verkar som om du har bra "omrörning" i tanken. Detta eftersom din botten temp är högre än det du skickar ut.CHEMAS skrev:
Vet du hur hög din returtemp är?
Var sitter returen på acktanken? I botten eller en bit upp? Rördimension?
3-vägs eller 4-vägsshunt? Rätt inkopplad? Vrider åt rätt håll?
Min acktanksbottentemp brukar följa golvvärmereturens temperatur. Så jag "kastade" ur mig lite frågor/funderingar som jag kom på just för stunden.
Returtempen har jag inte en aning om. Ingen mätare så att jag kan se.
Rören är 28 mm men jag vet inte hur långt upp röret är inkopplat pga massor med isolering och gips. Är nog rätt långt ner iaf. Får nog skruva ner och kolla.
Shunten är en 3vägs "Landis och Gyr". Om den vrider åt rätt håll tror jag att den gör. Blir det kallare ute så släpper den igenom mer varmvatten.
Rören är 28 mm men jag vet inte hur långt upp röret är inkopplat pga massor med isolering och gips. Är nog rätt långt ner iaf. Får nog skruva ner och kolla.
Shunten är en 3vägs "Landis och Gyr". Om den vrider åt rätt håll tror jag att den gör. Blir det kallare ute så släpper den igenom mer varmvatten.
Ja, det är sant. Leksakstankarna har ofta både längd och diameter underdimensionerade på rören för att få ut bästa pris för kopparröret i tanken.Hocke skrev:
Just det! Små leksakstankar har skikt med liten volym. En stor redig tank värt namnet "ackumulator" har skikt med stora volymer.Men har du skiktning så kan du duscha längre, efter som det kommer vara över 40°C i toppen ända tills skiktet med kall vatten når toppen. då är (nästan) hela tanken kanske 25°C. Skiktning handlar om att utnyttja ackumulatorvolymen så mycket som möjligt genom att öka delta T (skillnaden mellan varm och kall tank)
Lite om mitt system:Skiktning är ju som alla sägen ett naturligt fenomen, och man bör inte försöka utmana naturlagarna. För kör du in kallt vatten i en toppmonterad vvslinga så kyls ju omkringliggande vatten i tanken. När vattnet blir kallare blir det tyngre och vill då sjunka ner i tanken. denna rörelse skapar då en rotation i tanken som gör att skiktet försvinner pga omblandningen.
Föreställ dig en välisolerad (28 cm i medelvärde) rektangulär tank (1x1,50x2m) med varmvattenslingan i två delar. En i botten och en i toppen. Båda utgör c:a 1/3 av tankens höjd.
Hetvatten genereras direkt ur pannan, utan slinga. Pannans hetvattentopp ligger en ½ meter under tankens dito så att det heta vattnet kan flyta upp till tankens topp även vid strömavbrott.
Inget speciellt med det arrangemanget, men VV-slingans sammanlagda värmeupptagande area är c:a 3,6m². 54 meter 22 mm Cu. Slingan för värme är också monterat högst upp (- 20 cm) och har en värmeupptagande area på dryga 3m².
Hetvatten matas med 32 mm Cu rör. Inne i tanken fortsätter inkommande hetvattenmatningen så, att röret är perforerat från två håll snett uppåt för att ge god horisontell spridning och minska flödeshastigheten maximalt. Returröret är perforerat på samma sätt (till vilken nytta?) och hålen är riktade ner mot botten.
I motsats till flera tillverkare av leksakstankar är expansionskärlet välisolerat och får sitt vatten från botten av ack-tanken för att inte låta expansionstanken värma pannrummet med omnejd. Flera tillverkare anger i sina beskrivningar att man SKALL ansluta det hetaste vattnet (på toppen) till expansiontanken med ökade förluster som följd. Det föreligger ingen säkerhetsrisk då systemet är trycklöst!
Förutom en gas-spis och vedeldad bastu är vedpannan den enda värmekällan. Den (Calmar V33) fungerar även med självdrag (skorsten c:a 10m, från källargolvet till taknocken 8,90m).
God Jul och jättestora bauta-tankar till alla!
Skrev ner lite temp idag.
15:30 - 87 grader uppe 54 grader nere.
16:30 - 86 grader uppe 47 grader nere.
17:30 84 grader uppe 40 grader nere.
Allt ser ju bra ut. Sjunker mer nere än uppe. Korrekt?
2st Duschar.
22:00 64 grader uppe 36 grader nere.
Det stora temperaturfallet uppe i tanken beror ju troligtvis på duscharna? Jag har nån typ av värmeslinga till varmvattnet högt uppe i tanken eller? Är det bra att ha det så? Hur har ni det?
15:30 - 87 grader uppe 54 grader nere.
16:30 - 86 grader uppe 47 grader nere.
17:30 84 grader uppe 40 grader nere.
Allt ser ju bra ut. Sjunker mer nere än uppe. Korrekt?
2st Duschar.
22:00 64 grader uppe 36 grader nere.
Det stora temperaturfallet uppe i tanken beror ju troligtvis på duscharna? Jag har nån typ av värmeslinga till varmvattnet högt uppe i tanken eller? Är det bra att ha det så? Hur har ni det?
Ser inga rör för VV på din bild.
Var går VV ut? I toppen?
En slinga i tanktopp är en dålig lösning, den förbrukar mycket värme i toppen för att leverera VV. Skall man ha slingor i tanken så bör de vara två, en slinga i botten som förvärmer och en i toppen som ger slutlig temp.
Det är inte så att du har en VV-beredare?
Om jag inte ser fel på din bild så verkar det som om det var möjligt att montera en koppling till tanken som ger dig möjlighet att ha en större rördimension på ditt returrör för att få ner vattenhastigheten in i tanken. Den koppling som sitter där nu ser ut att vara en "nedförminskning". Det brukar räcka med att man har den större dimensionen den sista metern för att få ner hastigheten på vattnet. Låg hastighet på returvattnet ger mindre omrörning i tanken och därmed bättre skiktning.
Var går VV ut? I toppen?
En slinga i tanktopp är en dålig lösning, den förbrukar mycket värme i toppen för att leverera VV. Skall man ha slingor i tanken så bör de vara två, en slinga i botten som förvärmer och en i toppen som ger slutlig temp.
Det är inte så att du har en VV-beredare?
Om jag inte ser fel på din bild så verkar det som om det var möjligt att montera en koppling till tanken som ger dig möjlighet att ha en större rördimension på ditt returrör för att få ner vattenhastigheten in i tanken. Den koppling som sitter där nu ser ut att vara en "nedförminskning". Det brukar räcka med att man har den större dimensionen den sista metern för att få ner hastigheten på vattnet. Låg hastighet på returvattnet ger mindre omrörning i tanken och därmed bättre skiktning.
Jag har förvisso inte isolerat mitt expansionskärl, men vattnet tar jag från tankreturen till pannan. Det är inte förrän tankarna har nått hög temperatur längst ner som en liten del av expansionskärlet blir varmt. Jag har ju skiktning där också, eftersom det varma vattnet kommer in till sist, ovanpå det kalla.
Ladda tankarna så det skiktar sig är nog det minsta problemet. Ta ut vattnet på ett vettigt sätt är bättre. Med parallellkopplade tankar minskar problemet, för då får man flera tillopp att dela upp flödet på.
Mina två slingor för varmvatten (10+15 meter) stör inte skiktningen i den tanken som jag tar varmvattnet från i någon större grad.
Det gör däremot den enda solvärmeslingan i bottnen på tanken. Tacknämligt nog är detta bara ett problem några få dagar om året. Resten av tiden spelar det ingen roll.
Att ha vattenvolymen utspridd på flera tankar är bra för skiktningen. Den omrörning som sker i huvudtanken påverkar inte de andra tankarna. Däremot verkar skiktningen i dem stabiliserande på den första, efter en stund.
Ladda tankarna så det skiktar sig är nog det minsta problemet. Ta ut vattnet på ett vettigt sätt är bättre. Med parallellkopplade tankar minskar problemet, för då får man flera tillopp att dela upp flödet på.
Mina två slingor för varmvatten (10+15 meter) stör inte skiktningen i den tanken som jag tar varmvattnet från i någon större grad.
Det gör däremot den enda solvärmeslingan i bottnen på tanken. Tacknämligt nog är detta bara ett problem några få dagar om året. Resten av tiden spelar det ingen roll.
Att ha vattenvolymen utspridd på flera tankar är bra för skiktningen. Den omrörning som sker i huvudtanken påverkar inte de andra tankarna. Däremot verkar skiktningen i dem stabiliserande på den första, efter en stund.
Dom syns inte på bilden men dom går in i toppen. Om jag har vv-beredare vet jag faktiskt inte hehe. Rev inte så mycket. Går ju in en kabel dit iaf. Inte så mycket att göra om jag nu bara har en slinga i tanken. Inte så lätt att ta reda på heller. Ny tank?roli skrev:Ser inga rör för VV på din bild.
Var går VV ut? I toppen?
En slinga i tanktopp är en dålig lösning, den förbrukar mycket värme i toppen för att leverera VV. Skall man ha slingor i tanken så bör de vara två, en slinga i botten som förvärmer och en i toppen som ger slutlig temp.
Det är inte så att du har en VV-beredare?
Om jag inte ser fel på din bild så verkar det som om det var möjligt att montera en koppling till tanken som ger dig möjlighet att ha en större rördimension på ditt returrör för att få ner vattenhastigheten in i tanken. Den koppling som sitter där nu ser ut att vara en "nedförminskning". Det brukar räcka med att man har den större dimensionen den sista metern för att få ner hastigheten på vattnet. Låg hastighet på returvattnet ger mindre omrörning i tanken och därmed bättre skiktning.
Byta rör och göra det bästa av situationen... =/
På mina tankar står det på typskylten vad det sitter inuti. I mitt fall tre slingor.
Har du ingen skylt kan du ju alltid borra ett inspektionshål... ;D
Har du ingen skylt kan du ju alltid borra ett inspektionshål... ;D
Apersson850 hann före med frågan om en ev. typskylt.
Är anslutningen uppåt så tycker iallafall jag att det lutar åt att du har en beredare i din tank. Vanligtvis så brukar slingor ha sina anslutningar framåt. Men det är ingen garanti, det kan finnas slingor med anslutning uppåt också....
Är anslutningen uppåt så tycker iallafall jag att det lutar åt att du har en beredare i din tank. Vanligtvis så brukar slingor ha sina anslutningar framåt. Men det är ingen garanti, det kan finnas slingor med anslutning uppåt också....
Skåningar är snabba, det vet ju alla!