Lite nonsensbilder.
Saxslipad yxa 20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den fula knölen kommer jag ta bort så småningom.
Saxslipad yxa 21.jpg
Skapa konto

Då har det blivit dags att skafta, vilket jag brukar göra på följande vis.
Klyver ut en kil av ek med yxan som jag spetsar i änden och täljer något kilformad. Det gäller att göra kilen tillräckligt tjock från början så den tål slag från hammaren utan att brytas.
Saxslipad yxa 22.jpg
Skapa konto

Sedan sågar jag ner till 2/3 av ögats längd. Är inte nödvändigt att såga, men underlättar lite. Som alternativ kan man slå ihop skaft och yxhuvud och sedan spräcka skaftet på samma ställer som jag sågat med ett stämjärn. Så gör jag för övrigt alltid när jag ska sätta en kil på tvären eller när ett gammalt skaft håller på att lossna och behöver förstärkas med ny kyl.
Saxslipad yxa 23.jpg
Skapa konto

Sedan är det bara att slå i och såga av. Kan vara trevligt att markera på kilen hur långt ner den ska slås.
Saxslipad yxa 24.jpg
Skapa konto

Denna kilen är egentligen lite för klen.
Saxslipad yxa 25.jpg
Skapa konto

....och här kan ni se resultatet av att göra kilen för klen, delar av den gick av vilket syns tydligt till höger på yxan.
Av olika anledningar föredrar jag att lämna någon centimeter kvar på skaftet ovanför yxan, tycker inte heller om att limma kilen med trälim. Gör mer skada än nytta i det långa loppet.
Saxslipad yxa 26.jpg
Skapa konto

Eftersom det är min egen yxa bryr jag mig inte om att sandpappra bort alla märken efter yxa och kniv eftersom de gör att man får bättre fäste med händerna. Är det däremot till någon annan tar jag bort de flesta spår av handverktyg för att jag fått för mig att folk uppskattar en sådan finish mer.

Tror jag nämnde i något tidigare inlägg att jag skulle visa hur man själv på enklast möjliga vis kan yxa till ett skaft.
Så här kommer några bilder på en yxa jag gav bort i present. Yxor av denna typ hittar man överallt och är många gånger av bra kvalite, tyvärr var skaftet förbrukat men en glad överraskning var stämplarna som kom fram när jag slipat yxan. Kul.....men tråkigt att jag redan bestämt mig för att ge bort den.
Här syns troligtvis stämpeln från smeden.
Huggyxa 1.jpg
Skapa konto

och här brukets märke.
Huggyxa 2.jpg
Skapa konto

Av någon anledning blev denna yxan löjligt vass efter att jag slipat den, tror inte jag haft en så pass vass yxa i min ägo tidigare.......går fortfarande och funderar på vad jag gjorde med den som jag inte brukar göra med mina andra. Kunde åtminstone konstatera att stålet höll ganska bra kvalite.

Som första yxa är det kanske lättare att göra skaftet rakt med en knopp vid bakre handen istället för svängd som jag gjort här. Denna biten är kluven och sedan tillsågad med byggsåg till rätt tjocklek så man bara ska behöva yxa på de smala sidorna. (var en sent påkommen present så fick rationalisera lite)
Bredden på skaftet är lagom runt 20-25 mm, och höjden brukar bli bra om man håller sig runt 35 - 45 mm
Huggyxa 3.jpg
Skapa konto

Huggyxa 7.jpg
Skapa konto

Huggyxa 8.jpg
Skapa konto

Huggyxa 9.jpg
Skapa konto

Färdig!
Huggyxa 10.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.