29 217 läst · 50 svar
29k läst
50 svar
Skiftesverk, sammanfogning syll & hörnstolpe mm
När tråden ändå är lyft. Var finns du någonstans? Vad är lokalt för dig?
Har du sett
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9154057590
http://books.google.se/books/about/B%C3%A5lehus.html?id=KZ90AAAACAAJ&redir_esc=y
Jag har tagit in stämjärn från two cherries som jag själv använder. Det största jag tog är 50mm men finns ännu större.
Har du sett
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9154057590
http://books.google.se/books/about/B%C3%A5lehus.html?id=KZ90AAAACAAJ&redir_esc=y
Jag har tagit in stämjärn från two cherries som jag själv använder. Det största jag tog är 50mm men finns ännu större.
Finns i skogsbygden, och har fortfarande inte med säkerhet lyckats reda ut hur man gjorde här. Dock tyder det mesta på att man antingen hade en genomgående dymling för att hålla ihop hörnen, eller att man knuta hörnen och sedan såga av knutarna och spika ihop syllen när väggen skulle linas.
Böckerna du länka till har jag lusläst flera gånger, kan rekommendera August Holmbergs Byggnadslära som är ett bra komplement till ovanstående böcker.
Stämjärn köpte jag från Svante Djärv, har bara ett 50mm för tillfället men kommer köpa ett mindre till. 50mm stämjärnet känns faktiskt oumbärligt och är det verktyg jag använder mest förutom bilan.
Böckerna du länka till har jag lusläst flera gånger, kan rekommendera August Holmbergs Byggnadslära som är ett bra komplement till ovanstående böcker.
Stämjärn köpte jag från Svante Djärv, har bara ett 50mm för tillfället men kommer köpa ett mindre till. 50mm stämjärnet känns faktiskt oumbärligt och är det verktyg jag använder mest förutom bilan.
Vad använder du dina stämjärn till ? Båle, korsvirke ? eller något annat kanske?
Här kommer lite bilder på mitt nuvarande projekt och de stämjärn jag använder till det. Det blåa är ett Irwin järn.
Här kommer lite bilder på mitt nuvarande projekt och de stämjärn jag använder till det. Det blåa är ett Irwin järn.
Indus - Vad är det för jigg du har längst fram på borrmaskinen, ser uppenbart smidig ut för att få alla hål vinkelrätt emot de man borrar. Finns den att köpa separat eller är det ett tillbehör till just den maskinen?
//Tobben
//Tobben
Produkter som diskuteras: "Wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
Lite mer bilder som tack för de som engagerar sig.
Spåren i stolpen hugger jag ut med en lönnyxa, men först kör jag några gånger med cirkelsåg. En metod från förr var att använda bilan istället för cirkelsåg, då slog en man med träklubba på yxan medans en annan förde fram yxan längs med de blivande ytterkanterna av spåren. (bilan som sitter i spåret på en av bilderna har inget att göra med ovannämnda metod, kan inte komma ihåg att jag använde den vid detta momentet)
Spåren i stolpen hugger jag ut med en lönnyxa, men först kör jag några gånger med cirkelsåg. En metod från förr var att använda bilan istället för cirkelsåg, då slog en man med träklubba på yxan medans en annan förde fram yxan längs med de blivande ytterkanterna av spåren. (bilan som sitter i spåret på en av bilderna har inget att göra med ovannämnda metod, kan inte komma ihåg att jag använde den vid detta momentet)
Jag blir gråtfärdig av fina bilder
Tillverkning av båle
Till detta köpta jag okantat 2" furuplank. Först snörslår jag bitarna så nära kanten det går. Därefter bilas kanterna raka så att de ska gå jämt mot anhållet på byggsågen. <För hundra år sedan hade man använt hyvel istället för såg till att jämna kanterna.
Till detta köpta jag okantat 2" furuplank. Först snörslår jag bitarna så nära kanten det går. Därefter bilas kanterna raka så att de ska gå jämt mot anhållet på byggsågen. <För hundra år sedan hade man använt hyvel istället för såg till att jämna kanterna.
När bålet är kantat måste gavlarna som ska löpa i spåret justeras eftersom de har en förmåga att kupa sig om det inte är stående årsringar. På framsidan hugger jag med bilan i mitten av plankan, och på baksidan hugger jag ute vid hörnen för att kompensera för kupningen. Framsidan blir alltid den sida som kupat sig utåt eftersom den sidan har mest kärnvirke.
För att bålarna ska gå i spåren utan att behöva träs från toppen av stolparna måste man hugga av två hörn (naturligtvis beroende på bredden) samt göra de ca 20mm kortare än måttet från spår till spår. Till det använder jag en typ av kvistyxa med väldigt långsmal egg som lätt tränger ner i virket oavsett riktning på fibrerna.
För att bålarna ska gå i spåren utan att behöva träs från toppen av stolparna måste man hugga av två hörn (naturligtvis beroende på bredden) samt göra de ca 20mm kortare än måttet från spår till spår. Till det använder jag en typ av kvistyxa med väldigt långsmal egg som lätt tränger ner i virket oavsett riktning på fibrerna.
Dubbarna gör jag av ek. Eken högg jag i fjol, klöv med kil och slägga i våras och bilade sedan bitarna till 2" plank. Löjligt mycket tid till väldigt lite nytta................
Jag sågar fyrkantiga stavar av planket som är runt metern långa. Det är lättast att tälja dubbarna innan man kapar de till rätt längd. Det går lika bra att använda fyrkantiga dubbar(men de är inte lika roliga att tillverka).
Den berömda ställningen till borrmaskinen kommer väl till pass när hål för dubbarna ska borras.
Jag sågar fyrkantiga stavar av planket som är runt metern långa. Det är lättast att tälja dubbarna innan man kapar de till rätt längd. Det går lika bra att använda fyrkantiga dubbar(men de är inte lika roliga att tillverka).
Den berömda ställningen till borrmaskinen kommer väl till pass när hål för dubbarna ska borras.
Bålen monteras genom ställas på sne i spåret. Eftersom denna är så pass bred hade den aldrig gått ner om kanterna inte fasas av. Slägga användes lämpligtvis för att slå ner bålen, har man inte gjort färdigt sin trä slägga får man använda en vanlig järnslägga med träbit mellan. Dubben kommer styra bålen rätt när man slår ner den, därför behöver man inte oroa sig över om den har slagit sig.
Imponerad! Kul att se!
/Kent
/Kent
Som ni kan se har jag helt släta kanter på bålet, såvitt jag vet hittar man bara det på enklare byggnader. Till bostads hus och stallar är bålet tjockare och meijhugget(tror jag det kallas) precis som på ett knuttimmrat hus. Det grövsta jag sett har varit upp mot 5".
På bilden använder jag bilan för att hugga bort den utstickande kanten på den undre bålen. Det är helt ok om den övre sticker ut någon millimeter, men den undre kommer i det här fallet leda in regnvatten mellan bålarna. Saknar verkligen en saxslipad bila vid detta momentet, är man inte skärpt är det lätt hänt att eggen går in i den övre bilan vilket i värsta fall gör att en liten del av kanten spräcks.
På bilden använder jag bilan för att hugga bort den utstickande kanten på den undre bålen. Det är helt ok om den övre sticker ut någon millimeter, men den undre kommer i det här fallet leda in regnvatten mellan bålarna. Saknar verkligen en saxslipad bila vid detta momentet, är man inte skärpt är det lätt hänt att eggen går in i den övre bilan vilket i värsta fall gör att en liten del av kanten spräcks.
Ladda precis in bilder från digitalkameran och kom då att tänka på den här tråden. Mitt bygge är färdigt sedan länge så tänkte posta de sista bilderna.
Börjar med de halsade bjälkarna som möter stolparna. Som ni kanske kan ana är det ett så kallat "ludetak" på bygget.
Lejden på plats, dags för tvärbjälken.
Börjar med de halsade bjälkarna som möter stolparna. Som ni kanske kan ana är det ett så kallat "ludetak" på bygget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lejden på plats, dags för tvärbjälken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder