8 226 läst · 32 svar
8k läst
32 svar
Skev tvättmaskin, vad är fel?
Medlem
· Sverige
· 5 435 inlägg
Bra jobbat! Hoppas problemet löstes genom dina åtgärder, rapportera tillbaka är du snäll.HerrPeter skrev:
Nu är ni säkert många som legat sömnlösa och undrat hur det har gått för mig och min koreanska skitmaskin, eller hur? Misströsta icke, ty sagan ser ut att få ett lyckligt slut!
Först reservdelar, det slutade på strax under 1300 kr för två lager, radialtätning och axelkors, på mitt lokala smultronställe (Holmgrens i Partille, rekommenderar dem skarpt).[bild]
Det som såg ut att vara oxid/frätskador på korset och trumman var i själva verket textilfibrer och tvättmedelsrester, gick att få bort med trasa och vatten!
[bild]
Lite pill och fix, inga specialverktyg eller konstigheter alls!
[bild] [bild]
…och plötsligt var det klart!
[bild]
Återstår nu endast att provköra (har ju inte VA där den står nu), men hittills tycker jag ändå att det ser ganska bra ut för en skrotmaskin!
Litet oklart vad du menade med att det som ut som oxid vara var tvättmedelsrester och fibrer, det du visade tidigare tycktes vara ett fullkomligt sönderkorroderat kors och då hade man ju en förklaring till dina bekymmer.
Sent svar på detta, men here goes:H Harald Blåtumme skrev:Bra jobbat! Hoppas problemet löstes genom dina åtgärder, rapportera tillbaka är du snäll.
Litet oklart vad du menade med att det som ut som oxid vara var tvättmedelsrester och fibrer, det du visade tidigare tycktes vara ett fullkomligt sönderkorroderat kors och då hade man ju en förklaring till dina bekymmer.
När jag först plockade isär maskinen så såg det ut som att allt mög på trumman och runt skadan på korset var något typ av metallspån/mjöl/oxid, men det visade sig vid närmare inspektion huvudsakligen vara en gröt av trådar, ludd och annat som fastnat och bildat en fägrådaskig besudling. Trumman var under detta gråa gegg i gott skick och blev blank och fin med lite handpåläggning! Sen var ju korset sprucket också, men det var ett helt normalt brott med en spricka genom godset, inget att göra med ovan nämnda gegga.
Tack för att du uppdaterade. Vi har nog en precis likadan maskin som nu är mellan 5 och 10 år. Inga problem som du hade men det jag upptäckt är att luckan liksom hänger i öppet läge och man får lyfta den lite för att stänga.
Klicka här för att svara