A
HerrPeter HerrPeter skrev:
En liten uppdatering i ärendet, lagerkorset bestod till stor del av mjöl. Nytt är beställt.
Det blir byte av lager och tätning också, nu när jag ändå har rivit.

[bild]
blir så när det inte görs för vår marknad inget konstigt med det

• Gilla
cergod och 1 till
  • Laddar…
Tål inte aluminiumet vattnet i kombination med tvättmedel?
Det ser ut som frätskador.
I så fall är nog tillverkarens val av aluminiumlegering inte helt ok...

A
H HSP skrev:
Tål inte aluminiumet vattnet i kombination med tvättmedel?
Det ser ut som frätskador.
I så fall är nog tillverkarens val av aluminiumlegering inte helt ok...
ser nästan ut som kalkpålagringar på trumman så att det skett en kemisk reaktion är utom allt tvivel

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Ja, att aluminiumet inte tålt miljön är ju ingen överdrift att påstå. Maskinen köptes ny 2018, så 3-4 år tog det att få korset att ge upp. Det är inte så imponerande.

Jag undrar om det blir värre i en kombimaskin, om det spelar någon roll att man också torktumlar i samma maskin.

ClasseClas
Undrar om aluminiumet fungerat som offeranod gentemot den rostfria trumman? Det ser helt makalöst illa ut.

• Gilla
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
En liten uppdatering i ärendet, lagerkorset bestod till stor del av mjöl. Nytt är beställt.

[bild]
Det där är ju fullkomligt åt h-e fel! Finns ingen garanti du kan åberopa? Ett solklart tillverkningsfel eller snarare konstruktionsfel.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
RoTe

[bild]
Imponerande! :O

S
electroluxaren skrev:
Din maskin (numera) är koreanskt skit,
Om man ska ha en ny kombi-maskin, vilken ska man ha då?

ClasseClas ClasseClas skrev:
Undrar om aluminiumet fungerat som offeranod gentemot den rostfria trumman? Det ser helt makalöst illa ut.
Definitivt!
Kommer ALDRIG att fungera i långa loppet.
Fråga vilken kemist som helst, dessutom med vatten inblandat.
Makalöst!

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
S SvanteC skrev:
Om man ska ha en ny kombi-maskin, vilken ska man ha då?
köp en Candy (godis) de kommer från PRC och håller så länge de håller, därefter vet man att det bara är att slänga.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Det skulle kunna bero på vilket tvättmedel man har också.

I vårt första hus gick elementet till tvättmaskinen sönder när vi hade bott där i ca 1 år. Maskinen var då 5år gammal. Elementet var helt sönderfrätt.

Vi hade småbarn så maskinen gick väldigt mycket.

Sedan gick elementet sönder igen efter något drygt år, och så höll det på. Fjärde gången tröttnade jag och vi köpte ny maskin istället.

Sedan kom jag på (detta är bara en teori) att min fru ville då (detta är 30 år sedan) vara lite miljvänlig, så vi använde tvättsåpa som tvättmedel. Och jag läste någonstans att miljötvättmedel hade skippat antikorrosions medel. Min teori är att det var därför elementet gick sönder stup i kvarten. Och den nya maskinen fick lite mer etablerade tvättmedel.

Nu är ni säkert många som legat sömnlösa och undrat hur det har gått för mig och min koreanska skitmaskin, eller hur? Misströsta icke, ty sagan ser ut att få ett lyckligt slut!

Först reservdelar, det slutade på strax under 1300 kr för två lager, radialtätning och axelkors, på mitt lokala smultronställe (Holmgrens i Partille, rekommenderar dem skarpt). Verkstadsområde med verktyg, maskindelar på golv, borrar, reparation eller underhåll pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som såg ut att vara oxid/frätskador på korset och trumman var i själva verket textilfibrer och tvättmedelsrester, gick att få bort med trasa och vatten!
Disassemblerad tvättmaskinstrommel på golv, verktyg och delar runtomkring. Oorganiserat, underhåll eller reparation pågår.
Skapa konto

Lite pill och fix, inga specialverktyg eller konstigheter alls!
Tvättmaskin isärplockad, invändiga komponenter synliga, reparation eller underhåll pågår, verktyg på golvet.
Skapa konto
Demonterad tvättmaskin som visar trumma, paneler och interna komponenter. Reparation eller underhåll pågår.
Skapa konto

…och plötsligt var det klart!
Samsung tvättmaskin med öppen dörr, digital display, placerad i ett utrymme med grått golv.
Skapa konto

Återstår nu endast att provköra (har ju inte VA där den står nu), men hittills tycker jag ändå att det ser ganska bra ut för en skrotmaskin!

• Gilla
Fartland och 4 till
  • Laddar…
A
Det var dyra delar för att vara till en samsung

electroluxaren skrev:
Det var dyra delar för att vara till en samsung
Tycker du? Vad skulle isåfall varit rimligt och var hittar jag bättre priser?

Och av personlig nyfikenhet, vem från Asien har gjort dig illa och vill du prata om det?

A
Tycker du? Vad skulle isåfall varit rimligt och var hittar jag bättre priser?

Och av personlig nyfikenhet, vem från Asien har gjort dig illa och vill du prata om det?
Ring mig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.