23 231 läst · 64 svar
23k läst
64 svar
Skarva vattenrör under diskbänk?
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Skulle denna kunna funka? http://www.clasohlson.com/se/Kulventil/Pr308398000
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Asså va? Det är inte längre en klämringskoppling jag ska ha? Så jag ska inte köpa den där som du länkade till på Biltema? Tänkte ju precis åka
Du ska ha klämring i ena änden (som klämmer tätt mot ditt kopparrör) och utvändig gänga i den andra (som du skruvar blandarens lekande mutter på). Sen kan du ju välja om du vill ha en vanlig rak koppling eller kulventil, där finns inga krav utan det är vad du vill ha.
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Men den där klämringskopplingen på Biltema, ingår inte det som behövs med den? Denna: http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/R...opplingar/Nippel-hane-2000017904/?artId=86602
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Svårt att se på din bild! Är det en vinkelkoppling med klämring? Märke?
Ska du ha den från biltema får du nog såga av röret innan befintlig koppling, stoppa i stödhylsa och skruva på kopplingen enligt instruktion. Man får inte blanda märken nämligen.
Ska du ha den från biltema får du nog såga av röret innan befintlig koppling, stoppa i stödhylsa och skruva på kopplingen enligt instruktion. Man får inte blanda märken nämligen.
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Nu har jag varit på Biltema och köpt två sånnadär kopplingar 12xR10. Den ena sidan passar ju i alla fall ihop med slangen från blandaren, så det är ju bra. Den andra sidan på kopplingen har ju alltså en klämring och en "mutter" på det. Så nu är alltså tanken att jag ska såga av rören nerifrån och sätta dit "muttern" och klämringen? Eftersom det måste vara samma märke, vilket jag inte tror det är med det som sitter där idag.
Då har jag en fråga. Jag köpte nämligen inga stödhylsor. Kan jag återanvända dem som sitter i den biten jag sågar bort? Går det ens att få ut dom?
Då har jag en fråga. Jag köpte nämligen inga stödhylsor. Kan jag återanvända dem som sitter i den biten jag sågar bort? Går det ens att få ut dom?
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Nu har jag tagit lite bilder. Det verkar ju som det är samma mått på gängan som sitter där idag som på nya gängan jag köpt. Så det är ju bra:
Sen tog jag lite bilder för att ni kanske kan bedöma vad det är för fabrikat på dem:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen tog jag lite bilder för att ni kanske kan bedöma vad det är för fabrikat på dem:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ja, det kan du. Om du får ut dem såklart.
Du verkar vara rätt på det nu. Andra kan säkert förklara bättre men ungefär så här gjorde jag:
-Kapa så vinkelrätt du kan med bågfil.
-Ta bort grader efter kapningen med fil (gör inga längsgående repor) eller smärgelduk
-Stoppa i stödhylsa
-Trä på mutter och klämring på röret
-Bottna röret i kopplingen
-Dra åt muttern för hand till stopp och sedan med nyckel enligt anvisning
-Kolla så att det är tätt
-För att minska spänningskorrosion lätta något på muttern och dra åt lika mkt igen
Du verkar vara rätt på det nu. Andra kan säkert förklara bättre men ungefär så här gjorde jag:
-Kapa så vinkelrätt du kan med bågfil.
-Ta bort grader efter kapningen med fil (gör inga längsgående repor) eller smärgelduk
-Stoppa i stödhylsa
-Trä på mutter och klämring på röret
-Bottna röret i kopplingen
-Dra åt muttern för hand till stopp och sedan med nyckel enligt anvisning
-Kolla så att det är tätt
-För att minska spänningskorrosion lätta något på muttern och dra åt lika mkt igen
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Du mäter gängorna på fel sätt, du mäter en bit ner i dalen på gängan det är helt fel att göra det, man ska mäta på toppen av gängorna.
När man mäter yttergängor (som i ditt fall) så ska man kunna dra skjutmåttet tvärs gängorna, säkraste sättet att mäta är att hålla skjutmåttet i ca 45° vinkel mot gängorna så att skjutmåttets mätspets ligger mot flera gängtoppar.
När man mäter innermått så mäter man även där på gängans toppar, mätspetsen är då oftast 90° mot gängan.
Med andra ord så får man två olika mått när man mäter yttergängor och innergängor på två delar som gängas ihop, skillnaden är nästan hela gängan topp-till-dal-mått.
När man mäter yttergängor (som i ditt fall) så ska man kunna dra skjutmåttet tvärs gängorna, säkraste sättet att mäta är att hålla skjutmåttet i ca 45° vinkel mot gängorna så att skjutmåttets mätspets ligger mot flera gängtoppar.
När man mäter innermått så mäter man även där på gängans toppar, mätspetsen är då oftast 90° mot gängan.
Med andra ord så får man två olika mått när man mäter yttergängor och innergängor på två delar som gängas ihop, skillnaden är nästan hela gängan topp-till-dal-mått.
Medlem
· Stockholm
· 969 inlägg
Det här var ju intressant... Slangarna passar ju utmärkt i dom gamla kopplingarna. Hade inte behövt köpa de nya... Jag ska dra lite tätningstejp och bara skruva på det hela.
Edit: Jag skojade bara...det var visst bara ena sidan som passade..
Edit 2: Börjar fatta detta nu... Learning by doing.
Edit: Jag skojade bara...det var visst bara ena sidan som passade..
Edit 2: Börjar fatta detta nu... Learning by doing.
Redigerat: