NEJ! Planpackningen på slangarna till kranen skärs sönder av den konade änden på en klämringskoppling.

Asså va? Det är inte längre en klämringskoppling jag ska ha? Så jag ska inte köpa den där som du länkade till på Biltema? Tänkte ju precis åka

Du ska ha klämring i ena änden (som klämmer tätt mot ditt kopparrör) och utvändig gänga i den andra (som du skruvar blandarens lekande mutter på). Sen kan du ju välja om du vill ha en vanlig rak koppling eller kulventil, där finns inga krav utan det är vad du vill ha.

... Och oavsett om du köper rak eller kulventil ska den som tidigare skrivits heta 12xR10. K-rauta borde ha och borde kunna hjälpa dig.

Det sitter ju redan en koppling på kopparröret idag. Vore ju bra om jag kan använda det som är där.

Från tidigare i denna tråd, här är det som kommer från väggen: Mätmått hålls mot en koppling på ett kopparrör som sticker ut från en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårt att se på din bild! Är det en vinkelkoppling med klämring? Märke?

Ska du ha den från biltema får du nog såga av röret innan befintlig koppling, stoppa i stödhylsa och skruva på kopplingen enligt instruktion. Man får inte blanda märken nämligen.

Nu har jag varit på Biltema och köpt två sånnadär kopplingar 12xR10. Den ena sidan passar ju i alla fall ihop med slangen från blandaren, så det är ju bra. Den andra sidan på kopplingen har ju alltså en klämring och en "mutter" på det. Så nu är alltså tanken att jag ska såga av rören nerifrån och sätta dit "muttern" och klämringen? Eftersom det måste vara samma märke, vilket jag inte tror det är med det som sitter där idag.

Då har jag en fråga. Jag köpte nämligen inga stödhylsor. Kan jag återanvända dem som sitter i den biten jag sågar bort? Går det ens att få ut dom?

Nu har jag tagit lite bilder. Det verkar ju som det är samma mått på gängan som sitter där idag som på nya gängan jag köpt. Så det är ju bra:

Digital skjutmått mäter diametern på en rörgänga, visar 19.75 mm, bredvid är kopparledningar med mässingskopplingar.
Skapa konto

Mätning av gänga med skjutmått som visar 15,91 mm, möjlig identifiering av fabrikat.
Skapa konto

Sen tog jag lite bilder för att ni kanske kan bedöma vad det är för fabrikat på dem:

Närbild på ett kopparrohr med en mässingskoppling mot en vit vägg.
Skapa konto

Gängad koppling på rörledning med indikation om måtten för att identifiera fabrikatet.
Skapa konto

Gängad koppling på rör i badrum, närbild som visar dimension och fabrikat.
Skapa konto

Ja, det kan du. Om du får ut dem såklart.

Du verkar vara rätt på det nu. Andra kan säkert förklara bättre men ungefär så här gjorde jag:
-Kapa så vinkelrätt du kan med bågfil.
-Ta bort grader efter kapningen med fil (gör inga längsgående repor) eller smärgelduk
-Stoppa i stödhylsa
-Trä på mutter och klämring på röret
-Bottna röret i kopplingen
-Dra åt muttern för hand till stopp och sedan med nyckel enligt anvisning
-Kolla så att det är tätt
-För att minska spänningskorrosion lätta något på muttern och dra åt lika mkt igen

Här är märket på köpta kopplingen:

Närbild på en rörmokarkoppling med texten "PRESSGJUTEN" embosserad på ytan.
Skapa konto

Muttrarna på första bilden, där du mäter med skjutmåttet är Conex-muttrar (går att läsa på tredje bilden i överkant) och det är inte samma som Biltemanipplarna.

Du mäter gängorna på fel sätt, du mäter en bit ner i dalen på gängan det är helt fel att göra det, man ska mäta på toppen av gängorna.

När man mäter yttergängor (som i ditt fall) så ska man kunna dra skjutmåttet tvärs gängorna, säkraste sättet att mäta är att hålla skjutmåttet i ca 45° vinkel mot gängorna så att skjutmåttets mätspets ligger mot flera gängtoppar.

När man mäter innermått så mäter man även där på gängans toppar, mätspetsen är då oftast 90° mot gängan.

Med andra ord så får man två olika mått när man mäter yttergängor och innergängor på två delar som gängas ihop, skillnaden är nästan hela gängan topp-till-dal-mått.

Det här var ju intressant... Slangarna passar ju utmärkt i dom gamla kopplingarna. Hade inte behövt köpa de nya... Jag ska dra lite tätningstejp och bara skruva på det hela.

Edit: Jag skojade bara...det var visst bara ena sidan som passade..

Edit 2: Börjar fatta detta nu... Learning by doing.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.