Har köpt en ny diskbänk begagnad där även en blandare ingick. Tycker den blandaren var snyggare än den jag har idag så tänkte försöka ansluta den istället. Men har kommit fram till att det kommer saknas ca 5 cm mellan dess rör och dem som kommer från väggen. Så här ser alla rör ut:

Nya diskbänken:
image1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla diskbänken:
image2.JPG
Skapa konto

Hur gör jag på enklaste sätt i detta läge? Har sett att man kan köpa något som heter PEX-slang. Men när det bara är 5 cm blir det kanske svårt? Ska jag använda PEX och ta bort de rören som går ner? Man kan ta bort dom direkt innan dom går in i väggen nämligen.

Vad behöver inköpas?

Har du avstängning typ Ballofix? Annars är väl dom typ 5 cm och bra att ha avstängningsmöjlighet lokalt.

Är en bra idé, men hur exakt är det med måtten? Och exakt vad för sorts ballofix ska jag köpa? Kan du länka till den typ som behövs i detta fall? Och är ballofix samma som kulventil? Ser att det verkar heta så på vissa byggvarhus sajter.

Mina rör är 10 mm. Det kallas R10 eller?

:)

Kärt barn har många namn, de kallas även (mini)kulventiler. Enklast tror jag du kopplar ihop detta genom att skaffa minikulventiler med klämringskopplingar på båda sidor, flexibel anslutningsslang och en skarv-klämringskoppling.

Kapa av befintliga kopplingar på dina rör.

http://www.vvsobadrum.se/ror-rordelar/ventiler/mini-kulventiler/klam/online-minikulventil-10x10-fkr
http://www.vvsobadrum.se/ror-rordel...mring/ems-rostfri-flexibel-slang-slatslatanda
http://www.vvsobadrum.se/ror-rordelar/klamringskopplingar/skarvar/10-vatette-koppling-rak-va1130

Suck, det här går ju inte. Har ju missförstått vad R-blablabla vad. Jag trodde det var mm vid gängan, men tydligen är det rörets mått.

Köpte två PEX-slangar som det stod R15 på, men gängorna är typ 21 mm. Köpte två av denna:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tallation/pex-slangar/flatad-pexslang-450848/
450848.jpg
Skapa konto

Men det blir nog att lämna tillbaka. Har tagit loss röret mellan väggen och blandaren nu och kollat av lite mått.

Här är från väggen:
FullSizeRender-1.jpg
Skapa konto

Och här är nya blandarens gängor:
FullSizeRender-2.jpg
Skapa konto

Så, där emellan är det som är problemet. På något smidigt sätt. Trodde PEX var smidigt men förstår inte hur man ska få dit dedär andra PEX-slangarna som inte har några gängor. Det verkar svårt. Hittar ingen guide eller video på nätet som visar.

Edit:

Just det, tog bild på nipplarna också. Den satt mellan röret upp till blandarens rör och blandarens rör. Den tjocka delen (underdelen) passar in i nya blandarens gängor.
FullSizeRender.jpg
Skapa konto

Redigerat:
F
Hade samma bekymmer, tänkte "hur svårt kan det vara" men tillslut blev jag less att åka fram och tillbaka och köpa fel grejjer för att få alla möjliga och omöjliga dimensioner och gängningar att passa ihop så det blev till att ringa rörmockaren.

Krilleman
Nej nej nej...

Varför börja byta slangar på en blandare som har kopparrör? Inte blir det godkänt heller med nya anslutningar upp i blandaren. Argumentet att det ska vara "lättare" är ett dåligt argument. Fuska för att underlätta?! Fuska kan man göra i mycket, men rörmokeri är en av sakerna man verkligen ska ha koll på vad man gör!!

Vad har du för dimension på rören som ansluter rakt underifrån?! En kvalificerad gissning säger 12mm, men det kan även vara 15mm, lite disiga bilder...

Kapa rören under dom två raka kopplingarna helt i diskbänksskåpet. Och kapa även bort ca 2,5cm av blandarrören så du får bort hela stödhylsorna. Använd bågfil! Kontrollera så det inte sitter kvar några bitar av stödhylsan i 10mm rören på din blandare.

Om det är 12mm så köp:

2x Stödhylsa 10x0,8mm
2x VA Ballofix 12x10 (Eller det korrekta namnet minikulventil)
2x VA Rak koppling 12
En snutt 12mm kopparör ca 20cm

Dom raka kopplingarna sätter du direkt på dina 12mm rör i skåpet. 12x10 ballofixerna på blandarrören, glöm inte stödhylsorna. Sen är det bara kapa din snutt av 12mm rör så det blir perfekt med insticken och njuta av att du kopplat in din blandare korrekt utan att ha fuskat!

Sen ska det även sitta en klamma på dina 10mm rör ovan ballofixerna!

• Gilla
peterwesterlund och 1 till
  • Laddar…
Okej, men köper jag gängor som heter R10 så behöver det ju uppenbarligen inte betyda att det kommer passa? Det betyder bara att röret kommer passa, inte gängorna med de gängor jag har.

Det är alla dessa gängor som är problemet.

Vad är en riktig VVS-butik? De butiker jag har att åka till här i Täby är K-Rauta, Jula och Byggmax, typ. Täby Järn finns också om dom skulle kunna ha nått sånt. Clas Ohlson också ja...

Edit:

Fick svar medan jag skrev.

Okej, herregud, kapa rör känns läskigt. Det klarar jag väl, men att få fast de nya på det. Ja nä jag börjar väl inse att det här är för svårt.

Det jag menade från början ska väl kanske mer ses som en fråga om det fanns något lätt sätt att göra detta på. Men så var det alltså inte. Jag får låta nya blandaren ligga i källaren till den dagen jag orkar hålla på och ta hit rörmockare. Tycker det är lite jobbigt med hantverkare. Dom har en tendens att göra sämre arbete än vad jag själv gör, eftersom jag lägger ner mer hjärta och verkligen vill få det helt korrekt gjort. Har sett slarvarbete på tidigare projekt där jag anställt hantverkare.

Det får helt enkelt vara!

Redigerat:
kulle
Ta det bara lugnt o metodiskt o följ krillemans anvisningar precis som han skrev så ska du se att det går bra, om du köper precis dom kopplingarna så behöver du bara en bågfil o 2 skiftnycklar så är det klart. :)

Tack för att ni tror på mig :) Har läst krillemans svar nu flera gånger. Försöker förstå allt. Vill typ förstå vad allt är till för. Vad är en stödhylsa? vad är den till för? Och vadå ta bort stödhylsorna från kopparrören? Sitter det hylsor på dom som jag inte ser? Ser i alla fall inte ut som det som han länkade till.

Och jag ska alltså kapa även där nere där det kommer ut från väggen? Är det för att få bort "hylsorna" där också?

Och hur fungerar en kopplingsmutter? Är det den som gör att röret sitter fast? Trycks den mot röret när man vrider eller? Förstår liksom inte hur röret sitter fast, haha.

Stödhylsan är hårdaren än röret och har en lite krage högst upp vilket gör att du kan skjuta in den i röret utan att den trillar ned, den är till för att förhindra att röret komprimeras när du drar åt muttern, utan den så mosas röret.
det kommer i ordningrör på med hylsan på med klämring i med hylsa den sätt ihop och dra åt, och man ska inte tokdra.

Det här med att inte tokdra. Det står ju även i den där monteringsanvisningen hur många varv man ska dra åt muttern. Är det samma som klämring? Det står alltså 1 till 1 1/4 varv. Är det ett skämt eller... :| Jag har just satt tillbaka min gamla blandare och skulle skruva åt den där muttern på nippeln. Fick skruva bra många varv och ta i rätt hårt innan minsta droppe slutade läcka ut. Eller är detta en annan sak än det som det talas om i monteringsanvisningen? Jag vill minnas att det åtminstone var mer än två varv första gången jag skruvade av den också. Men kan ju ha fel.

Det där med antal varv att dra åt en klämringskoppling, först skruvar man dit muttern med hand-/fingerkraft tills det tar stopp därefter använder man två fasta nycklar till att dra åt kopplingen det antal varv som det står i monteringsanvisningen, det gäller först å främst b "bara" första gången vid återmontering får man vara vaksam.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.