Tack snälla ni. Kämpar just nu med lister på andra våningen :)
Hade det inte varit för att jag letat efter spikpistolen i nära två timmar hade jag varit färdig vid detta laget :(
Nåväl en ny dag och nya möjligheter imorgon!

Redigerat:
Äntligen som Gert Fylking sa :)

Vi har alltid haft i minnet att vi ska dölja avslutet på köksskåpen med en rustik tegelvägg. Teglet har legat i logen sedan renoveringen och bara väntat på att få komma upp.
Jag vill redan nu slå fast att jag inte är en murare och kommer aldrig att göra anspråk på detta :D men vi är nöjda med resultatet (y)

256A2B51-2300-426A-9EE7-28C8D4DBF53C_zps6kg4hzou.jpg

Först la jag ut allt tegel för att se hur det skulle kunna bli
1721EF28-0B56-48D9-90E7-633C8BDC7F86_zpssyf838sb.jpg

Ja rustikt blev det :)
E0D67347-E020-41F5-A69C-288B4F4C6351_zpsuahbcros.jpg

EB57ADB9-0F33-4A7B-8881-CB923106C93B_zpspshom2al.jpg

Första laget limmade jag i parketten med PU lim

• Gilla
Mikael.S
  • Laddar…
Som ni ser i bildserien ovan saknas det en fläkt över spisen.
Milt sagt har diskussionerna gått heta huruvida vi ska ha en konventionell fläkt över spisen eller en sådan som sänks ner i skåpet framför spisen.
Den sista lösningen hade varit bäst för att slippa bryta den öppna känslan vi har skapat i rummet men 2 saker talar emot denna lösning:

1/ den stjäler plats i köksskåpen och har dålig prestanda i jämförelse med en som hänger ovanför spisen

2/ Vi hade redan en Siemens kolfilterfläkt med tillhörande extra kolfilterkassett som legat i logen i 2,5 år

Bara för att testa, tillverkade vi en (ful) ställning för att hänga upp fläkten i för att sedan diskutera hur vi skulle göra om fläkten fyllde sin funktion. Därefter skulle vi titta hur vi skulle lösa upphängningen.

2867BEFE-00EB-4CEB-86A4-63D8BA0B2B82_zpsghx8dgwg.jpg

Efter ett tag kom vi fram till att det bästa sättet vore att kapa av en del av ställningen, för att sedan dra vajer upp i snedtaket. Själva ställningen och fläkten väger inte speciellt mycket så en inköpsrunda gick till Biltema för att handla vajer, vajerlås och vantskruvar.

Jag räknade ut var takstolarna gick och var ströläkten till panelen satt. Där fäste jag en (provisorisk) planka som jag sedan monterade öglor samt vantskruvarna och slutligen anslöt jag vajrarna till detta

1018DCCE-DEA5-43FB-9378-E2393F5A85DA_zpsf54gfpfw.jpg

52BCEEF0-D215-4CAA-B7FA-A2A4176B27D8_zpssqaliod6.jpg

302B07CE-2521-421B-B680-FA1A4DE50413_zpszqbb0p7d.jpg

62C62CD3-CCB8-4D52-9319-6ACEBC61347A_zpssees1yd3.jpg

Inte det vackraste men troligen det bästa vi kunde göra för att ta bort matoset. Elektriker har dragit ström ut till fläkten nu, så innan installationen blir permanent, ska jag finna en annan lösning på infästningen i taket.

• Gilla
PappasHammare
  • Laddar…
Högt i tak innebär att man behöver stora takpendlar för att fylla upp utrymmet i taket. Vill man ha en större takpendel, får man räkna med investeringar på närmare 10-15 000 styck :x

Sagt och gjort så tillverkade vi egna pendlar.
73C5C628-B842-4EB8-AB70-EF40FEF70CF1_zpsveqx7quo.jpg

Installerade med LED lampor som är dimbara
C749F8C9-DDD0-42AE-85ED-9BE021F20D76_zpsvvz28ylk.jpg

För att få upp dom och även fästa dom i taket var vi
tvungna att först bygga en ställning som vi sedan kunde sätta en stege på :confused:
6A9BE50C-667E-439D-9989-ACF4AD10BD7F_zpslpskgwpj.jpg

Snyggt med inklädnad av bänkskåpsgaveln, ungefär så skall vi klä in halvväggen runt braskaminen (när det blir dags - så småningom). Åtminstone ena sidan.

/Mikael S

• Gilla
Anders D
  • Laddar…
Va kul att det fortfarande kommer uppdateringar. Vilket vackert hus ni har :)

• Gilla
Anders D
  • Laddar…
Känns som det är bara småplock att göra nu med huset :)
Sparkplåt vid inkommande el ditsatt.. jag har haft plåten liggande i logen i 1 år :surprised:
EA50BD5B-8E94-438D-92E9-AC3B70CC68AE_zpsppuurz5k.jpg

Lagt slipers på ett par ställen för att slippa singel in i gräsmattan
A3C4EC56-6161-41F3-AC89-BF99BB8B1D43_zpsbiuhgx06.jpg

E9EA2013-E1D6-428C-B3B1-C0275FEB3B79_zpsz79ysusz.jpg

Redigerat:
Köket har fått en uppdatering bestående av en popup vid spisen!
Här kan man verkligen prata om "fort å fel" Mätte fel ring vid installationen, vilket gjorde att jag fick ta en ytterring från en annan popup och sätta på ovankant. Mao ska den svarta delen inte synas :surprised:

CF80641F-AF90-4A62-87BD-B838BBA3B7C1_zpshiazydag.jpg

16CAEF8D-E199-49E6-B205-D524182AA96F_zpsawpbdae4.jpg

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Sedan förra julen har vi levt med vår nya trappa sedan vi totalt sågat vår spiraltrappa som inte bara var ful men även svår att gå upp i.
Nu en platsbyggd trappa i ek. Platsbyggd trappa i ek inuti en bostad, ersätter tidigare spiraltrappa, med vitmålat tak i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Platsbyggd ekefärgad trappa i en husinteriör med öppet golv och vita väggar.
Skapa konto

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Ser att jag har problem med min bild hoasting på Photobucket.
Jag har uppgraderat min abonnemang på PB men fortfarande inga bilder.

Någon som vet hur man kommer runt detta?

Tyvärr, ingen aning.
Men det var kul att höra av dig igen Anders D. Det var länge sedan.

Och trappan ser kanon ut. Men jag antar att den kostade en hel del?

Mikael S

Tack Mikael. Lite mer saker har hänt här som jag skulle vilka delge er men att redigera så många, ja nästan alla inlägg jag gjort i denna tråd gör det tröstlöst.
Vet att trådar likt min kan ge inspiration till andra för det fick vi här ifrån detta forum.
Om trappan var dyr... jovars men värt varje krona ;-)

Denna tråd såg jag som förlorad när jag inte kunde se alla bilder men som tur gjorde jag ett besök ikväll och mycket har hänt på Lillhaga Gård.

Återkommer med fler uppdateringar

• Solnedgång vid Lillhaga Gård med ljuset som sipprar genom träd vid en grusväg.
    Skapa konto
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
I mitt förra inlägg skrev jag att jag var glad att alla bilder återställts och nu kan jag fylla på lite mer över vad som hänt.

Altanen har varit ett bekymmer de sista 3 åren. Vi valde att lägga ett komposit däck, mest för att slippa så mycket underhåll som på ett ordinärt trädäck.
Oj vad fel vi hade där. Det blir precis lika mycket mossa på ett komposit däck så där försvann en fördel och en annan fördel som vi trodde skulle en deal breaker var att kompositen skulle vara formstabil. Jo rakheten fanns hela tiden men längden varierade som mest på 11,5 meter som mest mellan -10 cm till + 2 cm. CC 400 var måtten på bärlinan.

Sagt och gjort åkte kompositen bort och 28*120 brun trall 45 kvm fick ersätta. Ska jag ändå lägga ner arbete på underhåll så kan jag lika bra lägga en trall med lite liv i istället för den uniforma kompositen.

Före
Närbild av ett kompositdäck med synlig mossa och en trästaketdel i bakgrunden.
Skapa konto
Altan med komposit däck täckt av mossa och smuts framför en vit husvägg och dörr.
Skapa konto
Demontering av komposittrall med skruvdragare, synlig bärlina och trallens undersida.
Skapa konto
Altan under renovering där en del av det gamla kompositdäcket är borttaget och visar bärlinor.
Skapa konto

Efter
Altan under renovering, ny trall ersätter gammal kompositdäck, med verktyg synliga.
Skapa konto
Altan under renovering, visar halv demonterat kompositdäck och nytt trätrall.
Skapa konto
Nylagd brun trall av trä på en altan som ersatt det tidigare kompositdäcket.
Skapa konto
Nyinstallerad brun trall på en altan nära ett vitt hus med terrassdörrar, ersätter tidigare kompositdäck.
Skapa konto

• Gilla
Öyivind och 3 till
  • Laddar…
2017 var vi på semester i Tyskland och blev fascinerade över antalet solcellsanläggningar där finns. Både kommersiella och privata. Vi diskuterade under resan om inte detta skulle vara något för oss för vårt hus ligger optimalt med tak i söder/norr läge i 42* vinkel.

Sagt och gjort investerade vi i en anläggning på 56 st monokristalina panel av märket Trina Solar 275 W, 28 effektoptimerare och en Solar Edge växelriktare SE17K. Anläggningen kan leverera max 15,4 kW men är nerskruvad till 13,5 kW mht våra 20 A proppar.

Förväntad produktion har estimerats till cirka 14,5 kWh/år och har inte lämnat under 2018 16,08 kWh, 2019 15,46 kWh och hittills 2020 5,46 kWh
Totala årsförbrukningen ligger på cirka 12,500 kWh så vi producerar mer än vad vi gör av med. Önskar att produktionen var högre under vinter men what the... man kan inte få allt?
Första stapplande produktionen...
Digital elmätare visar total energiproduktion från solcellsanläggning, 0,1 kWh registrerat.
Skapa konto

Hus med solcellspaneler på taket i söderläge vid skymningen.
Skapa konto
Ett vitputsat hus med tak täckt av solpaneler, blomsterlådor under fönster och en grusgång.
Skapa konto

• Mätare för solcellsanläggning som visar en total produktion på 163300 kWh.
    Skapa konto
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.