Hej, som sagt vi skall få fiber indraget av IP-Only " öppet nät " vad finns det för tekniska möjligheter iom fiber i ett hus förutom snabb stabil uppkoppling när man streamar! Tänker på typ kameraövervakning via wi-fi så man får notis i mobilen samt att det spelas in, funkar detta bra ! Kom med tips och idéer hur ni gjort eller hade gjort.mm måste finnas massa roligt man kan bygga på en fiber uppkoppling 😃

Fiberuppkoppling i sig ger inga speciella möjligheter/funktioner som man inte kan få via ADSL eller 4G.

• Gilla
peterhjalmarsson
  • Laddar…
Okey, stämmer nog ganska bra, förutom att det är stabilt och att man har 100/100 upp till 1000/100. Men hur funkar kameraövervakning.mm inkopplat på nätet?

Marre666 skrev:
Okey, stämmer nog ganska bra, förutom att det är stabilt och att man har 100/100 upp till 1000/100. Men hur funkar kameraövervakning.mm inkopplat på nätet?
Svårt att se att man som vanlig privatperson har behov av mer än 50/10 de närmsta 5 åren. Den mest bandbreddskrävande framtida tjänsten är strömmande 4K-video (Netflix redan har börjat) vilket endast kräver ca 25 megabit i nedåthastighet.

Kjell har en bra guide om nätbaserad kameraövervakning:
http://www.kjell.com/fraga-kjell/hu...overvakning/natverksbaserad-kameraovervakning

Tack för bra svar 😃 stämmer att det säkerligen är lite overkill, men då dom ändå gräver ner fiber i området så känns det dumt att inte haka på + att huset säkert ökar lite i värde!? Kör nu med 4G mobilt bredband som laggar en del när man vill streama film pga alla andra streamar ungefär samtidigt på dygnet, hade kanske blivit bättre med ADSL men då måste vi skaffa tele abonnemang också. Kom på ett stort plus för min del iaf vi slipper parabol/antenn eftersom det går via fiber 😎

Helt rätt med fiber, kommer också få IP-only senare i år. Tror tvärtom att man kommer ha god användning för det. Datamängderna ökar hela tiden. Det enda du kan vet säkert att vi kommer behöva MER bandbredd framtiden :)

Hade du haft adsl kanske du inte hade varit tvungen att byta, men sitter du med 4g så ska du inte ångra ditt beslut. Drog in fiber för 15 månader sedan, hade 4g innan. Inte ångrat det en sekund och då är jag ändå ingen storkonsument, mina 10mbit/s räcker långt. "Det bara fungerar!"

Marre666 skrev:
Tack för bra svar 😃 stämmer att det säkerligen är lite overkill, men då dom ändå gräver ner fiber i området så känns det dumt att inte haka på + att huset säkert ökar lite i värde!? Kör nu med 4G mobilt bredband som laggar en del när man vill streama film pga alla andra streamar ungefär samtidigt på dygnet, hade kanske blivit bättre med ADSL men då måste vi skaffa tele abonnemang också. Kom på ett stort plus för min del iaf vi slipper parabol/antenn eftersom det går via fiber 😎
Absolut är det bra att koppla på sig, främsta skälet bör dock vara höjningen av husvärdet samt avsaknaden av databegränsning som på 4G. I rena pengar (tills man säljer huset) är inkoppling av fiber en förlustaffär då abonnemangskostnaderna är ganska höga i förhållande till den inledande klumpsumman. Kommer säkert dröja minst 10-15 år innan man ens behöver börja fundera på 1000 megabit.

nypon skrev:
Helt rätt med fiber, kommer också få IP-only senare i år. Tror tvärtom att man kommer ha god användning för det. Datamängderna ökar hela tiden. Det enda du kan vet säkert att vi kommer behöva MER bandbredd framtiden :)
Tror faktiskt inte jag håller med här riktigt. Jag har haft 100 megabit sedan 2005 och jag börjar snarare fundera på att nedgradera till 50/10 eftersom bandbreddsbehovet helt enkelt inte finns. 1080p strömning, Spotify, spel, surf och liknande kräver egentligen inte mer än 15-20 megabit även med flera personer i hushållet som använder samtidigt. Svårt att se framtida tjänster som helt plötsligt kommer dubbla det behovet, det har liksom inte hänt något på 10 år.

Man får även betänka att komprimeringsteknikerna kontinuerligt utvecklas vilket ytterligare skär ner bandbreddsbehovet, se t.ex H.265 nu senast.

Redigerat:
Kan det vara så att du bor i Ale/Älvängen t om Marre666? :) projektering pågår här har jag förstått..

Stämmer bra bor i Ale 😎

Bor du också i Ale 😃 ?

Jag tycker Helioz far med osanning. Att påstå att bandbreddsbehovet skulle minskat de senaste 10 åren är helt befängt. Det är precis tvärtom och att det skulle minska i framtiden är precis lika galet.

Förutom fiberns överlägsna hastighet så är dess stabilitet överlägsen andra kommunikationsbärare.

En del ansluter sin fiber till sådant här, det är rätt kul :)
0230000005468563-photo-google-datacenter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Andreas_Hansson
  • Laddar…
Håller med om att Helioz är ute och cyklar. Här är senaste 5 årens trafik genom Frankfurts IX (DE-CIX) en av världens största. Daily peak är nu nästan 4Terabit/sec. Tycker trenden är tydlig.
all_twoyear_sum.png
Skapa konto

Kunde valt Svenska Netnod men de har bara 2 års statistik.

Edit: Fel bild (Netnod) här är DE-CIX:

9b4b42a2.png
Skapa konto

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Förvisso säger inte den statistiken så mycket om bandbreddsbehovet sista biten till konsument. Den totala trafikmängden beror ju på att antalet användare växer och ökad mobil användning tex.

Men det till trots så är det ett befängt påstående :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.