Det känns som om det behövs mer information om hur den där skadan gick till. Man kan väl misstänka att det inte var en ren olyckshändelse eller nåt som kan räknas som ren förslitning. Man kan också misstänka att personalen börjat tröttna skadegörelsen. Annars hade det knappt varit lönt att krångla med att skicka brev och samla in pengar, när det är så lite det handlar om.

Man kan också förmoda att det är menat som en signal till föräldrarna att på allvar lära sina barn att vara rädda om saker.

• Gilla
charta77
  • Laddar…
charta77 skrev:
En femtiolapp är inte mycket pengar och plastlådor går det väl ett tjog på dussinet på fritids/skola.

Varför man bryr sig om detta tycker jag skulle vara intressant att veta.
Om det inte är mycket pengar så är det väl bara att betala o se glad ut?

Rent principiellt vet jag för lite om fallet för att ha en åsikt, tycker att det låter skumt att behöva betala för sånt om inte "ont uppsåt" fanns:)

Likagärna som ngn föreslog att personalen satt o fikade o barnen lekte för sig själva? Så kan ju personalen ha sagt till det aktuelle barnet upprepade ggr att ta det lugnt och vara rädd om den aktuella lådan, tar barnet ändå sönder den så är det väl lämpligt att det dras från veckopengen så barnet lär sig att det kostar pengar att ta sönder andras samt egna saker.

Tror jag att barnen kan ha nytta av i framtiden.

Anders_Nilsson skrev:
Man bryr sig för att det de senaste decennierna börjat breda ut sig en obehaglig Amerikansk skadeståndskultur i Sverige. Skall feta barn stämmas på skadestånd för att de sliter på golven också? Samhället ser gärna att barnen går på fritids (så de kan indoktrineras) och kräver att de går i skola. Då kanske vi skall stå för en del saker solidariskt.

Sedan kan man fråga sig vad skadestånd i mångmiljonklassen skall leda till för syfte, att sänka folk för gott innan livet börjat? För ingen kan ju betala sådana skadestånd. Och att föräldrar lever i skräck för vad deras barn ställer till leder knappast till något gott.

/Anders
Tjocka barn äter mer mat också! Höj SL-kortet, dyrare bensin och högre skolavgift!

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Ii
MagnusSt skrev:
Om det inte är mycket pengar så är det väl bara att betala o se glad ut?

Rent principiellt vet jag för lite om fallet för att ha en åsikt, tycker att det låter skumt att behöva betala för sånt om inte "ont uppsåt" fanns:)

Likagärna som ngn föreslog att personalen satt o fikade o barnen lekte för sig själva? Så kan ju personalen ha sagt till det aktuelle barnet upprepade ggr att ta det lugnt och vara rädd om den aktuella lådan, tar barnet ändå sönder den så är det väl lämpligt att det dras från veckopengen så barnet lär sig att det kostar pengar att ta sönder andras samt egna saker.

Tror jag att barnen kan ha nytta av i framtiden.
Det var en av anledningarna till att jag funderade över varför man bryr sig om en femtiolapp.

Det är lite pengar från båda håll.

Tycker gott TS ska ställa ett återkrav såfort barnet/barnen kommer hem med trasiga kläder. Bara för att pointera det löjliga i det hela.

Blåtira? Skadestånd! Förkyld? Skadestånd! Borttappad vante? Skadestånd!

• Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
D09
Plastlådan var i microtunn plast,

Min uppfattning var att hon sparkat till den när den stodd på golvet. Dvs ingen straffspark men tydligen tillräckligt för att det skulle bli en spricka i den. Vet inte hur gammal den var eller om det fanns spricka sen tidigare.

Det är ganska livat där på fritids och personalen sitter mest i en lokal medans ungarna får springa fritt i korridorer, olika lokaler etc därav tror jag inte att det fanns personal på plats. Eller rättare sagt, det fanns inte personal för det var andra barn som hade pekat ut henne.

Som förälder vet man att ungar triggar igång varandra när dom har roligt, leken brukar oftast öka i tempo tills något händer eller att man går in och lugnar ner dom / leken.

För min del har jag råd och ersätta den lådan, har förmodligen råd att ersätta betydligt dyrare saker också. Men som tidigare skrev, en del andra kanske inte hade löst ens denna låda.

jag vill veta vad som gäller rent juridiskt, sen har jag ju en personlig uppfattning om vad skolan ska ansvara för om dom har tillsynen av barn.

Juridiskt, vet givetvis jag inte något om.

Men däremot principiellt. En lek är en lek och saker händer. I andra fallet kan det vara med avsikt.
I det första ska man väl inte bli tvungen att ersätta?

Jag funderar ju också över varför fritids vill ha ersättning när det är så lite.
Kan det vara så att när det är ett så litet belopp att man väljer att påvisa att saker kostar. Kanske är enklare att göra det vid mindre belopp.

O
Problemet är väl inte summan i sig problemet är att fritids kräver ersättning för att barnet haft sönder lådan...
Jag skulle inte betalat av ren princip. När barnet är på fritids så har fritids ansvar för barnet. ag som förälder kan inte i detta fall förhindra olyckan. man betalar för att personal skall se till och ansvara. Jag skulle ifråga sätta var personalen var. Frågan är vad nästa steg är.... Jag råkade slå sönder en glasruta när jag var liten å gick på fritids... mina föräldrar behövde inte betala för glasrutan... Jag ser en viss likhet... förutsatt att det var en olyckshändelse...

Men det verkar som om vissa här anser att man skall betala om ens barn när de är på fritids vilket är utanför ens kontroll, har sönder något oavsett anledning. Får man nedsättning på avgiften om ungen äter mindre?

• Gilla
mariatherese och 1 till
  • Laddar…
D09
Ja, hurusom var det bra att man fick info så man fick prata med henne, sen så kopplade vi kostnaden till hennes lördagsgodis i 2 veckor men hon förstod och köpte det.

Vet inte vad dom andra ungarna haft sönder men får väl hoppas på att det var samma prisklass.

Minns själv när man var liten, en boll behöver ju inte vara runt, svart/vita rutor utan går lika bra med andra saker om man är full igång och leker eller är rastlös.

hempularen skrev:
Hon skulle få skadestånd på 17 miljoner. Och det stod i artikeln att familjen skulle bli solidariskt betalningsansvariga. Hon dömdes för allmänfarlig vårdslöshet, inte mordbrand. Jag måste säga att jag tycker det låter underligt på flera sätt, hon är straffmyndig, kan verkligen föräldrarna vara betalningsansvariga för ett skadestånd som krävs av deras 15 åriga barn?
Men här då? http://www.olandsbladet.se/index.ph...e=&PHPSESSID=73f3cdef310aac9f1eea007237d5f9a9
En 19-åring (inte bara straffmyndig, utan Myndig) som döms för ofredande och ska, tillsammans med sin föräldrar, betala ett skadestånd på 5000.

D09
Den var lite udda, kan väl inte vara rimligt att föräldrarna ska tvingas betala för en 19 åring.
( såvida det inte är deras önskan givetvis men det brukar ju skötas i egen regi )

Inget speciellt med tråden att göra utan lite allmänna funderingar.

Tycker generellt föräldrar för det första är väldigt partiska i sin bedömning av sina barn. Är väl rätt naturligt iof, men man gör barnen en björntjänst. Typ föräldrarna tror barnet när det säger att det är utsatt för en komplott av lärarna på skolan etc. "Han har inget ont i sig, varför är du ute efter mitt barn" trots att personen 2 minuter tidigare slog en liten flicka i ansiktet.

Sen älskar vissa föräldrar att säga ifrån sig och barnet ansvar. Det är alltid nån annans fel. Samhället, lärararnas eller dagispersonalen. Nej, lärarna kan inte fixa en taskig uppfostran. Och barnet kan inte själva avgöra vad som är rätt eller fel utan det måste man få med sig hemmifrån.

• Gilla
MagnusSt
  • Laddar…
D09
Bara för skojs skull... Räkna hur mycket uppfostringstimmar man lägger hemma resp i skolan, dagis etc

På morgonen har man ca 50 min att gå upp, klä på ungarna samt åka till skola, dagis o lämna.
Där är ungarna till ca 17 tiden då man hunnit passera köer etc för o komma hem.
Plocka upp ungarna, hemma vid ca 17:15 Då gäller det att snabbt laga mat, och få i dom detta annars så är cirkusen igång.
Vid ca 18 har man förhoppningsvis hunnit äta och då får ena ungen ( 2åring ) leka lite medans den äldre 7 åringen gör läxor i ca 20 min, sen leker den med sitt syskon medans föräldrarna städar undan mat etc. Vid 19 tiden så är det dags för kvällsmat och sedan ska dom vara i säng vid ca 19:30 - 19:45. Under den tiden ska man hunnit tvätta o bada dom om behovet finns samt allt annat som kan tänkas göras.

Det är med andra ord inte så mycket kvalitetstid för att fostra.

Säger inte att jag inte vill fostra mina barn men man kan inte bortse att om skolan skall ha tillsynen av dessa större delen dygnet då dom är vakna så måste också skolan ta ansvar för hur barnen formas.

Låter man dom göra hursomhelst i skolan så kommer dom också att göra det, samma gäller givetvis det omvända.

Äter ni mat två gånger!?

D09
Glömde förtydliga att det motsvarade en vardag och att skolan har en matsal också ;) men se det mest som ett kul sätt att se på tiden. Men det är så samhället är byggt för att vi ska kunna jobba osv. Precis samma variant med våra äldre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.