När man är 15 är man ju straffmyndig.

Allmänfarlig vårdslöshet låter en rimlig bedömning, man har varit vårdslös med elden och den har skapat fara för andra. 17 Miljoner kommer troligtvis ur att det är så mycket deras ansvarsförsäkring täcker.

/En som är dömd för allmänfarlig vårdslöshet i sammanhanget linolja.
 
Det är väldigt vanligt att skadeståndskraven är tydligt framförhandlade för att matcha ersättningsmöjligheten ur ansvarsförsäkringarna som är aktuella.
 
13th Marine skrev:
/En som är dömd för allmänfarlig vårdslöshet i sammanhanget linolja.
Skulle du kunna skriva lite mer detaljerat i en tråd om vad som hände? Alltså omständigheterna runt branden? Jag har alltid varit lite fundersam över om mina åtgärder mot linolja är tillräckliga (brukar lägga trasorna i en plastpåse som jag häller i ordentligt med vatten i och placerar sedan påsen på säkert avstånd från huset några dagar).
 
Det jag menade var att omständigheterna för en straffbar vårdslöshet måste ju i någon mån vara kopplade till mognadsnivån hos den som är vårdslös. Vårdslöshet är inte ett absolut begrepp.

Det är skillnad med en uppsåtlig handling, man måste anta att en 15 åring vet att det är fel att stjäla eller tända eld på ett hus, eller en bil osv. Men här var ju själva eldandet inte straffbart, "brottet" var att de inte visste/insåg risken med att lämna elden obevakad.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Kollade vad lådan kostade. 49kr på Ikea. Rent ekonomiskt så tar vi oss nog ur den krisen denna gång.
 
  • Gilla
weezer och 2 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Skulle du kunna skriva lite mer detaljerat i en tråd om vad som hände? Alltså omständigheterna runt branden? Jag har alltid varit lite fundersam över om mina åtgärder mot linolja är tillräckliga (brukar lägga trasorna i en plastpåse som jag häller i ordentligt med vatten i och placerar sedan påsen på säkert avstånd från huset några dagar).
Jag tycker inte om linolja och trasor överhuvudtaget...jag eldar upp mina direkt efter jag är klar.....
 
O
D09 skrev:
Kollade vad lådan kostade. 49kr på Ikea. Rent ekonomiskt så tar vi oss nog ur den krisen denna gång.
Då slapp ni precis belåna huset extra.... :D

Funderar bara på det hela om hon råkar ha sönder ett glas... ska hon betala för det åxå?
Tycker det är skumt... eftersom ni betalar för att de ska ha koll på barnen... De har ett ansvar för att ditt barn inte skadar sig eller försvinner... borde de inte då kunna förhindra sådana "hemska skadegörelser" som att ha sönder så "dyyyyra" lådor...
 
Hemmakatten
Jag skulle inte betala, risk finns då att man godtagit ansvar även för kommande skador. Framförallt inte förrän det är utrett huruvida "avtalet" gentemot barnet är lagligt och/eller skadeståndsansvar föreligger.
 
  • Gilla
Sailorman
  • Laddar…
Då får väl vi andra betala då...
 
O
-MH- skrev:
Då får väl vi andra betala då...
Du får gärna förklara vad du menar? Jag är lite trött så här på fredagsnatten så jag hänger inte riktigt med...:)
 
D09
13th marine, gick ditt försäkringsbolag in och tog kostnaderna?
 
Odjuret skrev:
Du får gärna förklara vad du menar? Jag är lite trött så här på fredagsnatten så jag hänger inte riktigt med...:)
Gissar att MH menar att skattebetalarna får stå för dom 49:- om du nu vägrar att betala;)


Vilket jag tycker verkar rimligt, det borde enligt vad som framkommit här falla inom dom löpande kostnaderna man kan förväntas ha på ett fritis.
 
  • Gilla
Sailorman och 2 till
  • Laddar…
D09: Känns lite OT i din tråd (svaret hade passat bättre i min)
Mitt strafföreläggande var dagsböter 50x40kr och 500kr till brottsofferfonden.
Huset drivs/ägs av statliga akademiska hus och staten försäkrar inte sina hus, de begär istället pengar från kammarkollegiet som sedan kan "stämma" mig. På grund av omständigheterna så tror jag att de valde att anse mig vara "anställd" och att deras "försäkring" därmed täcker mig.

Föreningens kostnader (Lite ljuseffekter i taket som brann upp, sanering av egen utrustning samt inkomstbortfall) stod vi själva för.
 
Ont: Man kan ju tycka att man på ett fritids har saker som håller, samt att man lär ungarna att vara försiktiga med saker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.