Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är det jag inte förstår här...?
Dagvatten får ju aldrig rinna mot en angränsande fastighet.
Gör de det så måste fastighetsägaren ordna detta.
det finns inga som helst bevis i denna tråden att dagvattnet rinner mot angränsande fastighet. Flera har försökt få TS att visa att det gör det utan att lyckas.
 
  • Gilla
minitoy och 4 till
  • Laddar…
D Denimhead skrev:
det finns inga som helst bevis i denna tråden att dagvattnet rinner mot angränsande fastighet. Flera har försökt få TS att visa att det gör det utan att lyckas.
Bevisfrågan får ju lösas först men vi har ett liknande fall i mitt område.
En fastighet stenlade hela sin uppfart och parkering samt ett stort område utöver det.
Efter det är granntomten nedanför konstant blöt och översvämmas vid kraftiga regn.
Såpass att hans uteplatsbygge har stått helt still i ett år.
 
  • Gilla
eliles och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bevisfrågan får ju lösas först men vi har ett liknande fall i mitt område.
En fastighet stenlade hela sin uppfart och parkering samt ett stort område utöver det.
Efter det är granntomten nedanför konstant blöt och översvämmas vid kraftiga regn.
Såpass att hans uteplatsbygge har stått helt still i ett år.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bevisfrågan får ju lösas först men vi har ett liknande fall i mitt område.
En fastighet stenlade hela sin uppfart och parkering samt ett stort område utöver det.
Efter det är granntomten nedanför konstant blöt och översvämmas vid kraftiga regn.
Såpass att hans uteplatsbygge har stått helt still i ett år.
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bevisfrågan får ju lösas först men vi har ett liknande fall i mitt område.
En fastighet stenlade hela sin uppfart och parkering samt ett stort område utöver det.
Efter det är granntomten nedanför konstant blöt och översvämmas vid kraftiga regn.
Såpass att hans uteplatsbygge har stått helt still i ett år.
absolut, jag tror dom flesta här skulle förstå TS om det fanns bevis. Sen att tråden spårat ut och att både TS och grannen beter sig som småbarn är en annan femmma:rofl:
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är det jag inte förstår här...?
Dagvatten får ju aldrig rinna mot en angränsande fastighet.
Gör de det så måste fastighetsägaren ordna detta.
Om det runnit så tidigare får det göra det sedan också. Dvs om man bygger på ett berg, där vattnet rinner neråt innan man byggt huset, så får det fortsätta rinna så sedan också. Det är naturliga flöden eftersom det är berg under som (trots av E påstår) inte kan ta upp något vatten.

Anledningen till att E bråkar nu är ju att det är en ny husägare som han tror att han kan köra över.
 
  • Gilla
vespaman och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag är ledsen @eliles men nu beter du dig väldigt märkligt.

I all välmening, fundera hur du framstår i tråden och läs den här sidan och reflektera:
[länk]

Se också den här påtagligt sorgliga filmen och fundera på varför det förekommer referenser till den i tråden:
[media]
Borde du inte istället för att komma med personangrepp, känna ett ansvar för alla de gånger du påstått felaktigt i forumet att staden inte tillåter fastigheter här att koppla in sig till stadens dagvattennät och ta tillbaka det?
 
  • Arg
MangeH och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Bevisfrågan får ju lösas först men vi har ett liknande fall i mitt område.
En fastighet stenlade hela sin uppfart och parkering samt ett stort område utöver det.
Efter det är granntomten nedanför konstant blöt och översvämmas vid kraftiga regn.
Såpass att hans uteplatsbygge har stått helt still i ett år.
Problemet här är ju att murar och stenläggning som du kan se på bilderna E tagit när han gjort intrång på A:s fastighet är (minst) lika gamla som E:s mur.
 
  • Gilla
  • Haha
vespaman och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Problemet här är ju att murar och stenläggning som du kan se på bilderna E tagit när han gjort intrång på A:s fastighet är (minst) lika gamla som E:s mur.
Lögn och förtal! Du behöver läsa mycket mer av tråden för att fatta eller åtminstone titta på bilderna om du inte orkar.
 
  • Arg
  • Gilla
MangeH och 2 till
  • Laddar…
H
Underbar tråd! Jag har tryckt på "Bevaka" knappen!

Jag har några frågor till dig TS (elies)
1. När kommer bilder där vi kan se hur vattenmängden ser ut i slänten vid regn?
2. Stenmuren som du har mot ovanliggande fastighet hur är den anlagd, finns det dränerande material bakom och dräneringsrör?
3. Hur stor skillnad är det i marktryck mot den mur som skjuvar utåt, mot den som du påvisade i inlägg #167 som är i bra skick? Samt skillnad i hur dom är anlagda? När är dom anlagda och är som är i bra skick omlagd någongång?

Jag har en knäckstensmur som skjuvar utåt utan att ha en granne som kommer med vatten uppifrån, finns ingen slänt heller bakom. Utan det beror på enligt min amatörmässiga gissning utan att vara något slags snille att fukt i jorden fryser och trycker muren utåt. I och med dom vintrar vi håller på att få där det tinar, fryser o.s.v. så blir det värre.

Hade man anlagt muren korrekt d.v.s haft dränerande material och dräneringsrör bakom så hade det inte varit något problem, för då hade vattnet inte stannat i marken bakom och frusit.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
H Hazze23 skrev:
Underbar tråd! Jag har tryckt på "Bevaka" knappen!
Hade man anlagt muren korrekt d.v.s haft dränerande material och dräneringsrör bakom så hade det inte varit något problem, för då hade vattnet inte stannat i marken bakom och frusit.
Precis. Spelar ingen roll hur mycket A gör, det kommer ändå alltid att finnas tillräckligt mycket vatten i slänten för att E ska ha problem om inte dräneringen är gjord korrekt längst ner.
 
  • Gilla
MangeH
  • Laddar…
E eliles skrev:
Lögn och förtal! Du behöver läsa mycket mer av tråden för att fatta eller åtminstone titta på bilderna om du inte orkar.
Jag har tittat på bilderna och läst hela tråden.
Du kan inte kräva A på skadestånd för den situation du upplever att tidigare fastighetsägare har utsatt dig för.
 
  • Gilla
vespaman och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Precis. Spelar ingen roll hur mycket A gör, det kommer ändå alltid att finnas tillräckligt mycket vatten i slänten för att E ska ha problem om inte dräneringen är gjord korrekt längst ner.
Hur vet du det?
Inte flesta fall funkar dylika murar utmärkt.
Men du vet?
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om det runnit så tidigare får det göra det sedan också. Dvs om man bygger på ett berg, där vattnet rinner neråt innan man byggt huset, så får det fortsätta rinna så sedan också. Det är naturliga flöden eftersom det är berg under som (trots av E påstår) inte kan ta upp något vatten.

Anledningen till att E bråkar nu är ju att det är en ny husägare som han tror att han kan köra över.
Vet du detta?
Huset står ju i ett område med utbyggt system för dagvatten.
Och grannen har ju kopplat bort sitt och lett ut det på tomten som lutat mot grannen.

Det har nämnts bällsta och jag är VÄL förtrogen med det Området.
Lera överallt och dagvattensystem finna i många av villaområdena för att ta hand om takvatten etc.
 
  • Arg
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vet du detta?
Huset står ju i ett område med utbyggt system för dagvatten.
Och grannen har ju kopplat bort sitt och lett ut det på tomten som lutat mot grannen.

Det har nämnts bällsta och jag är VÄL förtrogen med det Området.
Lera överallt och dagvattensystem finna i många av villaområdena för att ta hand om takvatten etc.
Grannen kan inte ha kopplat bort sig från dagvattensystemet då hans fastighet inte är ansluten till det.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
H Hazze23 skrev:
Grannen kan inte ha kopplat bort sig från dagvattensystemet då hans fastighet inte är ansluten till det.
Hur vet du det?
Det såg ju ut som brunnar vid grannens stuprör och plastslangar påkopplade på stuprören rätt ut på tomten?
Om det nu är Bällsta så är hela området ett problemområde. Med mycket lera och stora problem med att få LOD att fungera.
Jag bodde granne med Bällsta i 25år.
Och även där jag bodde hade samtidig fastigheter dagvattensystem draget till alla villafastigheter ut i samma vattendrag.
 
Claes Sörmland
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är det jag inte förstår här...?
Dagvatten får ju aldrig rinna mot en angränsande fastighet.
Gör de det så måste fastighetsägaren ordna detta.
Varför tror du att det är så?

Har du lagtext eller dom som visar att det är så? Eller i alla fall en genomgång på Boverkets hemsida som ger stöd för att det finns sådan lagstiftning.

Jag hittar inget som tyder på att detta är annat än en en vandringssägen som florerar bland villaägare. Jag gissar att den har uppstått när man har sökt startbesked och det har krävts en dagvattenutredning för tomten för att få det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.