Riktigt tjusigt skåp, men tyvärr mycket defekter. En massa repor, avskav och en bit av faneret har lossnat. Går det rädda? Jag vill inte ha skåpet som nytt igen. Utan bara mindre synligt!
Som jag ser det, är ett sätt att uttrycka det, att det bara en skada på skåpet och det är där fanerbiten saknas — resten är bara slitet ytskikt. Det är lite svårt att se men uppfattar det inte som hela faneret är bort skavt.
Ytskicktet kan du hyfsat lätt återställa till nyskick eller tom bättre än nyskick. Är bara att slipa och lacka flera vändor med högglansigt klarlack. Blir väldigt snyggt.
Frågan är nog snarare hur du ska hantera den saknade fanerbiten. Det är mindre jobb än man tror att ta bort hela den fanerskivan som denna bit hör till och ersätta den med en ny. För en ”möbelrestaurerade” är det nog busenkelt. Jag tycker själv det är svårt att få rätt nyans/struktu, tjocklek osv. Ett alternativ är att bara spackla över med färgat spackel eller att färga spacklet.
Vore intressant att höra vad andra tycker som kan detta.
Ytskicktet kan du hyfsat lätt återställa till nyskick eller tom bättre än nyskick. Är bara att slipa och lacka flera vändor med högglansigt klarlack. Blir väldigt snyggt.
Frågan är nog snarare hur du ska hantera den saknade fanerbiten. Det är mindre jobb än man tror att ta bort hela den fanerskivan som denna bit hör till och ersätta den med en ny. För en ”möbelrestaurerade” är det nog busenkelt. Jag tycker själv det är svårt att få rätt nyans/struktu, tjocklek osv. Ett alternativ är att bara spackla över med färgat spackel eller att färga spacklet.
Hittar du en bit faner som matchar trät i övrigt där det saknas går det att få till en riktigt fin lagning. När man ändå gör en översyn i övrigt på möbeln går den att få relativt osynlig, speciellt om man strippar av den nuvarande ytbehandlingen och sedan tar en lätt infärgningar innan ett nytt ytskikt.
Vilket spackel hade du använt?M Messier1994 skrev:Som jag ser det, är ett sätt att uttrycka det, att det bara en skada på skåpet och det är där fanerbiten saknas — resten är bara slitet ytskikt. Det är lite svårt att se men uppfattar det inte som hela faneret är bort skavt.
Shellack brukar inte spricka upp på det viset. Baserat på utseendet med uppspruckna krackeleringar och att skåpet ser ut att vara 50-tal eller kanske 40-tal så gissar jag att det är cellulosalack.P Pettman skrev:
Om man lägger på ny, syntetisk lack, på cellulosalack så blir det... inte bra.
Lösningsmedel i syntetlackerna kommer att göra att cellulusalacken löses upp och blir en obehaglig gegga.
Det brukar vara svårt att laga eller komplettera cellulosalack utan att ta bort allt och lacka om. Det blir lätt flammigt och ojämnt så det bästa är nog att ta bort all gammal lack och slipa innan omlackning. Då kan du passa på att laga fanéret samtidigt.
Sök lite på hur du ska ta bort lacken, det finns lite olika alternativ. Man kan mjuka upp den med thinner eller aceton och sen skrapa eller sickla men det kan också gå att sickla direkt, beror lite på hur hård den är och hur hårt den sitter i underlaget.
Sen kan du lacka om med cellulosalack och få ett bra resultat - att lägga på ny lack av annan sort kan gå om man verkligen fått bort all gammal lack (tips: det är svårt att får bort alla rester... och då får man prickar med den tidigare nämnda geggan... ).
Du kan ju se hur tjockt fanéret är så du kan bedöma hur du ska sickla/slipa. Förmodligen är det väldigt tunt fanér så eventuell slipning görs för hand och inte med maskin - då slipar man lätt igenom fanéret.
Nu har jag bränt några kalorier haha! Har med maskin slipat ner så gott som allt. Men är rädd för att det blir ojämnt sen när den är behandlad? Vet du om jag kan använda kemiskt trä för att fylla i? Kan den också suga åt sig som vanligt trä?
Tack för dina bra tips!
Tack för dina bra tips!
Nja, kemiskt trä är ju bindemedel (typ lim) och träspån/slipdamm så min, rätt begränsade, erfarenhet är att den inte suger in olja etc som resten av träet.
Jag gissar att det kommer se rätt annorlunda ut. Särskilt om du tänker på den saknade fanérbiten.
Jag gissar att det kommer se rätt annorlunda ut. Särskilt om du tänker på den saknade fanérbiten.
Annars kan du ju "laga" med något kontrasterande? Björk, koppar, lego eller vad som lockar. Om mina elever råkar ha sönder något i slöjden så brukar jag berätta om lagad keramik och visa bilder och sedan så brukar det bli bättre än det var innan...
Den där möbeln är jobbig att flytta runt utan att vara två! Jag har en nästan likadan, antagligen samma modell men något annorlunda mönster på luckorna, från 1948 (finns en stämpel på baksidan), som tur är i mycket bättre skick för jag skulle aldrig orka ge mig på att slipa så där (särskilt inte utan att bära ut den i snickarboden, och det är som sagt jäkligt jobbigt för en person).
Tjänster
Populärt i forumet
-
Handdukshängare i ek
Möbelsnickeri -
Skadat teakskåp, vad ska jag göra?
Möbelsnickeri -
Skiva för platsbyggd stomme — OSB/MDF/spån/plywood? Kvalitet?
Möbelsnickeri -
Fotölj som verkar ha gett upp!!! Går det att laga själva röret
Möbelsnickeri -
Gamla 60-tals garderober som jag vill fräscha upp.
Möbelsnickeri