H
Det gick inte att l
R Rejäl skrev:
Det var du som påstår.. brukligt är att man svarar utan att be personen att googla…
Det gick inte att länka, googlar man så kommer det upp direkt.
 
H
F fribygg skrev:
Menar du att du själv googlade materialpåslag?
Det är så vanligt med materialpåslag, nu skriver vi alltid avtal. I våra avtal ingår hämtning av material, därav material påslaget. Ja, jag googlade för att ni skulle kunna läsa men det fungerade inte att länka.
 
Fairlane
H HEM2121 skrev:
Det är så vanligt med materialpåslag, nu skriver vi alltid avtal. I våra avtal ingår hämtning av material, därav material påslaget. Ja, jag googlade för att ni skulle kunna läsa men det fungerade inte att länka.
Problemet är att andra får andra träffar är man googlar. Jag försökte googla din text "Fet är så vanligt ...", men inte ens då hamnar jag på något som stödjer ditt påstående att man får lägga på 10-15%.

Så länge priset är skäligt så får man lägga på betydligt mer till exempel. Har företagaren fått möjligen att köpa ett parti väldigt billigt så är det inget problem att lägga på betydligt mer.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
H
Fairlane Fairlane skrev:
Problemet är att andra får andra träffar är man googlar. Jag försökte googla din text "Fet är så vanligt ...", men inte ens då hamnar jag på något som stödjer ditt påstående att man får lägga på 10-15%.

Så länge priset är skäligt så får man lägga på betydligt mer till exempel. Har företagaren fått möjligen att köpa ett parti väldigt billigt så är det inget problem att lägga på betydligt mer.
Märkligt att du inte får upp det. Försök igen.
Får lägga på? Det handlar väl är väl mer en skäligt påslag det handlar om. Skriver man avtal så är det något man kommer överens. Vem köper in materialet, skall hantverkaren köpa in det och vilka kostnader och vilken tid har hantverkaren har kring det. Beställer hantverkaren och beräknar materialåtgång och hämtar materialet eller ringer hantverkaren leverantören och får det hemkört till kund? Det är många delar man måste ta hänsyn till. Hur mycket material, priset på materialet, det måste vara ett skrälligt påslag. Material påslagoch timdebitering, det är något man avtalar om helst skriftligt.
 
R
H HEM2121 skrev:
Märkligt att du inte får upp det. Försök igen.
Får lägga på? Det handlar väl är väl mer en skäligt påslag det handlar om. Skriver man avtal så är det något man kommer överens. Vem köper in materialet, skall hantverkaren köpa in det och vilka kostnader och vilken tid har hantverkaren har kring det. Beställer hantverkaren och beräknar materialåtgång och hämtar materialet eller ringer hantverkaren leverantören och får det hemkört till kund? Det är många delar man måste ta hänsyn till. Material påslag eller timdebitering, det är något man avtalar om helst skriftligt.
Ja har då alldrig varit med om att man går in i detaljer som detta, att man ska avtala om vilken tid hantverkaren har kring beställning av material eller om han ska hämta kontra beställa materialet detta avgör så klart hantverkaren då det är hans jobb att sköta..
Där emot är vi överens om att det är lämpligt att avtala om timpenning och entreprenörsarvode men som jag skrev tidigare så när det kommer till dom små och kanske mer akuta beställningarna så avtalar man för sällan så mycket om entreprenörsarvoden mm. Och det är där lagen kommer in med skälig kostnad…
 
H
R Rejäl skrev:
Ja har då alldrig varit med om att man går in i detaljer som detta, att man ska avtala om vilken tid hantverkaren har kring beställning av material eller om han ska hämta kontra beställa materialet detta avgör så klart hantverkaren då det är hans jobb att sköta..
Där emot är vi överens om att det är lämpligt att avtala om timpenning och entreprenörsarvode men som jag skrev tidigare så när det kommer till dom små och kanske mer akuta beställningarna så avtalar man för sällan så mycket om entreprenörsarvoden mm. Och det är där lagen kommer in med skälig kostnad…
Har man bra kommunikation så löser det sig med ett samtal, när man specar upp det ser det mycket mer komplicerat ut än det är. Känner man hantverkaren så är det icke problem. Känner man inte hantverkaren ska överenskommelser vara skriftligt för båda parters bästa.
 
R
H HEM2121 skrev:
Har man bra kommunikation så löser det sig med ett samtal, när man specar upp det ser det mycket mer komplicerat ut än det är. Känner man hantverkaren så är det icke problem. Känner man inte hantverkaren ska överenskommelser vara skriftligt för båda parters bästa.
Helt med kommunikation är a och o…
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Fairlane
H HEM2121 skrev:
Märkligt att du inte får upp det. Försök igen.
Det är inte märkligt. Om två personer söker på samma sak på Google så får de inte samma resultat.
Du kan väl hänvisa till vilken sida det är istället? Om du inte kan klippa in länken så kan du väl säga vilken domän det tillhör?
H HEM2121 skrev:
Får lägga på? Det handlar väl är väl mer en skäligt påslag det handlar om.
Får lägga på kommer från det som startade diskussionen "Ja, de har ju rätt att lägga på 10-15 % på materialet för att täcka sina kostnader för tiden de lägger ner."
Säg att en hantverkare kommer över varor via ett konkursbo för halva normalpriset, får de då bara lägga på 10-15%?
Länken som du gav säger att priset ska vara skäligt, inget om 10-15% påslag. Påslaget i procent är oväsentligt så länge priset är skäligt.
H HEM2121 skrev:
Skriver man avtal så är det något man kommer överens. Vem köper in materialet, skall hantverkaren köpa in det och vilka kostnader och vilken tid har hantverkaren har kring det. Beställer hantverkaren och beräknar materialåtgång och hämtar materialet eller ringer hantverkaren leverantören och får det hemkört till kund? Det är många delar man måste ta hänsyn till. Hur mycket material, priset på materialet, det måste vara ett skrälligt påslag. Material påslagoch timdebitering, det är något man avtalar om helst skriftligt.
Ja, visst är det bästa om man har ett skriftligt avtal, men det är en annan fråga än att man får lägga på 10-15%
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
H
Fairlane Fairlane skrev:
Det är inte märkligt. Om två personer söker på samma sak på Google så får de inte samma resultat.
Du kan väl hänvisa till vilken sida det är istället? Om du inte kan klippa in länken så kan du väl säga vilken domän det tillhör?

Får lägga på kommer från det som startade diskussionen "Ja, de har ju rätt att lägga på 10-15 % på materialet för att täcka sina kostnader för tiden de lägger ner."
Säg att en hantverkare kommer över varor via ett konkursbo för halva normalpriset, får de då bara lägga på 10-15%?
Länken som du gav säger att priset ska vara skäligt, inget om 10-15% påslag. Påslaget i procent är oväsentligt så länge priset är skäligt.

Ja, visst är det bästa om man har ett skriftligt avtal, men det är en annan fråga än att man får lägga på 10-15%
Som jag skrev tidigare så gick det inte att länka. Men man kan läsa massor om detta. Sen beror det ju på om hantverkaren är girig eller inte. Dvs. om hantverkaren kommer över billigt material och fläskar på priset, en seriös hantverkare gör inte så om hantverkaren vill ha gott rykte. Det pratas och man skryter gärna, speciellt på mindre orter kommer det fram till kunden som känner sig grundlurad.
 
H HEM2121 skrev:
Som jag skrev tidigare så gick det inte att länka.
Vad menar du med att det inte går att länka? Om du läser något i en webbläsare måste du väl kunna kopiera adressen till detta "något" och klistra in denna adress här?

Hur kan detta "inte gå"? 🤔
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med att det inte går att länka? Om du läser något i en webbläsare måste du väl kunna kopiera adressen till detta "något" och klistra in denna adress här?

Hur kan detta "inte gå"? 🤔
Det är viljan som sätter käppar i hjulet🤣
 
Fairlane
H HEM2121 skrev:
Som jag skrev tidigare så gick det inte att länka.
Men du kan väl skriva vilken domän det är?
Eller ta en screenshot?
H HEM2121 skrev:
Men man kan läsa massor om detta.
Ja det finns massor att läsa om påslag och debiteringar, men inte att just 10-15% är vad man har rätt att lägga på. Det kan vara en lämplig siffra ibland och andra siffror kan vara lämpliga vid andra tillfällen. Det vi reagerar på är alltså den exakta definitionen av hur många % man får lägga på.
H HEM2121 skrev:
Sen beror det ju på om hantverkaren är girig eller inte. Dvs. om hantverkaren kommer över billigt material och fläskar på priset, en seriös hantverkare gör inte så om hantverkaren vill ha gott rykte.
Om en vara normalt kostar 1000 kronor i de flesta butiker så ser jag inte hantverkaren som girig och jag känner mig inte lurad om hantverkaren fakturerar 1000 kr, oavsett om hen köpt den för 900 kr eller för 500 kr. Jag vet inte ens att hantverkaren i detta fall köpt den 500 kr och bryr mig inte så länge mitt pris är skäligt. Sen kan hantverkaren såklart välja en annan affärsmodell om hen så önskar.
H HEM2121 skrev:
Det pratas och man skryter gärna, speciellt på mindre orter kommer det fram till kunden som känner sig grundlurad.
Ja, det är ju inte så listig att få sina kunder att känna sig grundlurade, så kommer man över varor billigt så behöver man kanske inte tala om det på bygden om man fakturerar normalpris. Säger man inget utan bara fakturerar normalpris borde inte folk känna sig lurade.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H
Fairlane Fairlane skrev:
Men du kan väl skriva vilken domän det är?
Eller ta en screenshot?

Ja det finns massor att läsa om påslag och debiteringar, men inte att just 10-15% är vad man har rätt att lägga på. Det kan vara en lämplig siffra ibland och andra siffror kan vara lämpliga vid andra tillfällen. Det vi reagerar på är alltså den exakta definitionen av hur många % man får lägga på.

Om en vara normalt kostar 1000 kronor i de flesta butiker så ser jag inte hantverkaren som girig och jag känner mig inte lurad om hantverkaren fakturerar 1000 kr, oavsett om hen köpt den för 900 kr eller för 500 kr. Jag vet inte ens att hantverkaren i detta fall köpt den 500 kr och bryr mig inte så länge mitt pris är skäligt. Sen kan hantverkaren såklart välja en annan affärsmodell om hen så önskar.

Ja, det är ju inte så listig att få sina kunder att känna sig grundlurade, så kommer man över varor billigt så behöver man kanske inte tala om det på bygden om man fakturerar normalpris. Säger man inget utan bara fakturerar normalpris borde inte folk känna sig lurade.
Jo, visst kan hantverkaren hålla tyst men det verkar vara svårt för dem.😀 Har själv hört när hantverkare skryter med att de har lurat privatpersoner och känner sig stolta och glada över det.
 
S Sallader skrev:
Asså vi måste ju en gång för alla komma fram till att det är självklart att man måste specificerar vad man tar betalt för… Annat är inte okej!!!
Sägs annat så antar jag att man är hantverkare och vill inte att konsumenten skall bli mer medveten…
både ja och nej.
Vilket pris tar man för en koppling som köptes för 1 år sen och sen finns i bilen men nu kostar 30% mer vid nyinköp?
och ska man då rota fram den gamla fakturan eller måste man beställa en nu för kundens kostnad.

Nu är detta iförsig lite ifrån tråden men ..
 
R
A Alexn72 skrev:
både ja och nej.
Vilket pris tar man för en koppling som köptes för 1 år sen och sen finns i bilen men nu kostar 30% mer vid nyinköp?
och ska man då rota fram den gamla fakturan eller måste man beställa en nu för kundens kostnad.

Nu är detta iförsig lite ifrån tråden men ..
Du har rätt o ta skäligt betalt så 30% i förtjänst är inga problem..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.