Innan du bestrider osv kan du väl be snickaren specificera materialdelen i fakturan?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Det är även lite "trång syn" att vara naiv och tro att alla är ärliga.

Men om vi tittar på alla dessa trådar på detta forum om hantverkare som skickar fakturor som är helt vansinniga. Eller detta med Ahlsells dubbla fakturor så hantverkare kan lura kunder...

Tyvärr så har vi ganska få trådar om hantverkar som skött sig. Det borde vara många fler än de dåliga.. Får man hoppas.. Men nu kanske det är jag som är naiv.....
 
R
P PappasHammare skrev:
Men om vi tittar på alla dessa trådar på detta forum om hantverkare som skickar fakturor som är helt vansinniga. Eller detta med Ahlsells dubbla fakturor så hantverkare kan lura kunder...
Jag tror att det ör en väldigt liten del vansinniga fakturor som skickas.. däremot så är prisbilden givetvis olika i människors ögon beroende erfarenhet mm.
Vad menar du med dubbla Ahlsell fakturor?
 
Fairlane
Att vi ser färre trådar om hantverkare som skött sig är rätt naturligt. Inte för att majoriteten missköter sig utan för att man generellt har lättare att klaga än ge beröm. Vi ser till exempel trådar om PostNord, DHL, Schenker etc som inte levererar, men jag har normalt sätt inte haft problem med leveranser, men startar ingen tråd om det. Skulle jag starta en tråd om "PostNord levererar i tid" så skulle folk tolka det som "PostNord levererar i tid för en gångs skull".

Jag har haft ett antal bra hantverkare hemma och har startat noll trådar om det, däremot gett de beröm i andra trådar. Jag tror inte jag har haft en enda hantverkare hemma som jag varit missnöjd med. Några hantverkare som skulle kolla på jobb och aldrig dök upp och några elektriker som jag kunde sålla bort efter första samtalet, då de var okunniga.

Det finns givetvis både ärliga och oärliga hantverkare, liksom det finns ärliga och oärliga taxichaufförer, frisörer, poliser, IT-konsulter etc etc. Så att bara dra slutsatsen att just hantverkare är oärliga tycker åtminstone jag är fel.

Tillbaks till ämnet så tycker jag att TS ska begära en specificerad faktura.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
H
Kontakta Hallo konsument, de flesta konsument rådgivare hos kommuner finns inte längre.
 
Fairlane
R Rejäl skrev:
Vad menar du med dubbla Ahlsell fakturor?
Jag gissar på att det är att Ahlsell skickar 2 fakturor, en där delen kostar 100 kr och det är den som firman ska betala och en där delen kostar 500 kr och det är den som är tänkt att visas för kunden. Jag har läst ryktet några gånger, men personligen tror jag det är en myt som aldrig dör ut då det alltid finns en ny person som kommer ta det för sanning. "någon berättade för mig att det var så".
 
R
Ok ville höra honom förklara då han påstår något… men så är det inte att Ahlsell med många skickar dubbla fakturor..
Däremot så finns så kallade bakbonusar, köpetrohetsseraättningar mm.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
H
Det finns fler bra hantverkare på mindre orter, ryktet sprider sig fortare och hantverkarna är beroende av jobb på orten. Storstadsregioner där finns det gott om hantverkare som köpt sig en hammare och kallar sig snickare, golvläggare som inte ens har köpt verktyg, målare när de köpt en pensel. Vi har haft superduktiga hantverkare men också av den andra sorten som har åkt genom dörren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det är inte alltid helt enkelt att beräkna materialet, framförallt om man är lekman på området. I vissa område så kan kringmaterial kosta lika mycket som det kunden ser. Så jag skulle be om en specifikation helt enkelt, det är steg 1. Vill de inte specificera vad de levererat så är det ju omöjligt att betala, så länge det inte är fast pris (då är det ju ointressant).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H
Begär en kopia på hantverkarens faktura på materialkostnaden.
 
H HEM2121 skrev:
Begär en kopia på hantverkarens faktura på materialkostnaden.
Tror inte man kan kräva att en hantverkare "avslöjar" sina inköpspriser men de bör helt klart kunna presentera en lista på vad för material de påstår sig levererat för de 9500 kronorna samt vilket pris DE tar betalt per sak.

Det är väl en fråga om man ser det som en ersättning för en kostnad de har, eller som att man köper materialet av hantverkaren. Då kan man ju även diskutera om man ska betala för tiden det tar att beställa/hämta/hantera materialet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R
H HEM2121 skrev:
Begär en kopia på hantverkarens faktura på materialkostnaden.
Hantverkaren har ingen skyldighet att visa sina kostnader finns med en bättre förklaring tidigare i tråden…
Men de flesta hantverkare gör det om dom har köpt materialet till det specifika projektet...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H
Är det seriös hantverkare har denne inga problem med att visa dessa fakturor.
 
R
H HEM2121 skrev:
Är det seriös hantverkare har denne inga problem med att visa dessa fakturor.
Har ingett med att vara seriös med att göra, han kan göra stora inköp och lagerholla som ett ex.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
H
Ja, de har ju rätt att lägga på 10-15 % på materialet för att täcka sina kostnader för tiden de lägger ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.