29 413 läst · 60 svar
29k läst
60 svar
Ska lägga våtrumsmatta men vill inte ha avvikande bård
Senaste åren har jag varit med om tre renoveringar och jag ber alltid om väggmatta även som bård för enhetlighetens skull. Lite dyrare men mycket snyggare.
Hobbysnickare
· Linköping
· 29 inlägg
Vi valde bård som är vit upptill och tycker det smälter bra ihop med taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hej! Vad har du på väggarna i dina bifogade bilder, ser snyggt ut!L Larsson93 skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det "moderna" sättet att sätta plastmatta i våtrummen är att sätta en 2-metersvåd horisontellt runt hela rummet.N Nephew skrev:
Och "skarven" sätts alltså vid dörrkarmen (=långt från duschen).
Sedan sätter man en bård, också horisontellt, runt hela rummet, upp till taket, med skarv i det hörn som är längst bort från duschen.
Det blir väldigt tätt, med små risker för läckage.
Och snyggt också
Medlem
· Blekinge
· 10 462 inlägg
Eller gör som Kakelhuset i Lyckeby, som lyckades sätta en vertikal svets precis i duschen. Och den var inte ens helsvetsad.
Blir det inte en horisontell skarv också, runt hela badrummet, mellan första tvåmetersvåden och bården?KnockOnWood skrev:Det "moderna" sättet att sätta plastmatta i våtrummen är att sätta en 2-metersvåd horisontellt runt hela rummet.
Och "skarven" sätts alltså vid dörrkarmen (=långt från duschen).
Sedan sätter man en bård, också horisontellt, runt hela rummet, upp till taket, med skarv i det hörn som är längst bort från duschen.
Det blir väldigt tätt, med små risker för läckage.
Och snyggt också
Drt blir det absolut men eftersom vatten nästan alltid rinner nedåt är den skarven sällan ett problem. Kapilärverkan mellan två limmade plastmattor som ligger omlott är inte särskilt storKeiller skrev:
Att skarven sitter drygt 2 meter över golvet och därmed nästan aldrig blir blöt gör ju inte saken sämre.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Aha, med överlapp. Det borde jag ju ha räknat ut själv. Har planer på att göra om vårat badrum, så det är därför jag undrar hur det går till och det verkar ju vettigast med en bredare våtmatta för att slippa bård, vilket inte är min grej.KnockOnWood skrev: