Senaste åren har jag varit med om tre renoveringar och jag ber alltid om väggmatta även som bård för enhetlighetens skull. Lite dyrare men mycket snyggare.

• Gilla
Humlo
  • Laddar…
N
Vad skall du med bården till?

• Gilla
gaia
  • Laddar…
D dennis_f skrev:
Vi satte matta i duschen (jag är också rädd för vattenskador och målat känns mycket känsligare än matta) och målade utanför dusch duschväggen där det sällan förekommer vatten.
Vad är det för duschvägg du har - ser precis ut som en sådan som jag önskar?

• Gilla
Gröna ön
  • Laddar…
Vi valde bård som är vit upptill och tycker det smälter bra ihop med taket.

Person i arbetskläder applicerar vit bård längst upp på en grå vägg intill taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med vit bård i takanslutning, kaklade väggar, toalett och handfat.
Skapa konto
En duschhörna med genomskinliga väggar och vit dekorativ bård vid taket.
Skapa konto

• Gilla
shtob och 7 till
  • Laddar…
L Larsson93 skrev:
Vissa grossister har så dem kapar bård i samma som väggmattan om det inte finns i bårdkollektionen. Har för mig svegab gör det.

Annars går det att sätta ”traditionellt”. Som vanlig tapet, men då kommer det svetsskarv varannan meter.
[bild] [bild]
Hej! Vad har du på väggarna i dina bifogade bilder, ser snyggt ut!

N Nephew skrev:
Vad skall du med bården till?
Det "moderna" sättet att sätta plastmatta i våtrummen är att sätta en 2-metersvåd horisontellt runt hela rummet.
Och "skarven" sätts alltså vid dörrkarmen (=långt från duschen).
Sedan sätter man en bård, också horisontellt, runt hela rummet, upp till taket, med skarv i det hörn som är längst bort från duschen.
Det blir väldigt tätt, med små risker för läckage.
Och snyggt också :)

• Gilla
tank77 och 5 till
  • Laddar…
Eller gör som Kakelhuset i Lyckeby, som lyckades sätta en vertikal svets precis i duschen. Och den var inte ens helsvetsad.

• Wow
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det "moderna" sättet att sätta plastmatta i våtrummen är att sätta en 2-metersvåd horisontellt runt hela rummet.
Och "skarven" sätts alltså vid dörrkarmen (=långt från duschen).
Sedan sätter man en bård, också horisontellt, runt hela rummet, upp till taket, med skarv i det hörn som är längst bort från duschen.
Det blir väldigt tätt, med små risker för läckage.
Och snyggt också :)
Blir det inte en horisontell skarv också, runt hela badrummet, mellan första tvåmetersvåden och bården?

PeterFalun
vissa våtrumsmattor går att få 3 meter breda då kan du sätta den på "modernt sätt" (som nämnts ovan) hela vägen upp till taket

• Gilla
MariaT75 och 3 till
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
vissa våtrumsmattor går att få 3 meter breda då kan du sätta den på "modernt sätt" (som nämnts ovan) hela vägen upp till taket
Ja, det måste ju vara det bästa sättet om man nu vill slippa en bård uppefter taket.

S Solidsoulbassman skrev:
Vad är det för duschvägg du har - ser precis ut som en sådan som jag önskar?
Den är köpt hos duschbyggarna och heter cube.

• Gilla
Gröna ön och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Blir det inte en horisontell skarv också, runt hela badrummet, mellan första tvåmetersvåden och bården?
Drt blir det absolut men eftersom vatten nästan alltid rinner nedåt är den skarven sällan ett problem. Kapilärverkan mellan två limmade plastmattor som ligger omlott är inte särskilt stor :)
Att skarven sitter drygt 2 meter över golvet och därmed nästan aldrig blir blöt gör ju inte saken sämre.

• Gilla
hyo57 och 2 till
  • Laddar…
Har missad detta moderna sätt att sätta plastmatta på vägg.

Vilket helsike det måste vara om väggarna inte är i lod och våg.

Keiller Keiller skrev:
Jo visst, men bården sätts med överlapp över den nedre våden och limmas.
Hos mig är överlappet 10 cm, så nog blir det tätt!

• Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jo visst, men bården sätts med överlapp över den nedre våden och limmas.
Hos mig är överlappet 10 cm, så nog blir det tätt!
Aha, med överlapp. Det borde jag ju ha räknat ut själv. Har planer på att göra om vårat badrum, så det är därför jag undrar hur det går till och det verkar ju vettigast med en bredare våtmatta för att slippa bård, vilket inte är min grej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.