Hej!
För att göra en historia kort så ska jag möjligtvis köpa en liten stuga (som annars ska rivas) och jag har fått till mig att stugan kan säljas till mig för 425000 kr. Tomten behöver även avstyckas och i mailet som jag fick från säljarna så skrev dom ”Priset inkluderar även lantmäteriets kostnader för avstyckning av fastigheten”. Och jag undrar, ska jag som köpare betala för avstyckningen? Kan det verkligen vara rätt?
Jag har köpt hus tidigare och den behövdes med avstyckas men detta var något som säljaren fick betala innan fastigheten kunde säljas till oss.
Tycker 425000 för denna lilla stuga som ligger helt off är lite väl saftig, men ska jag stå för hela avstyckningen så är det inte så konstigt med den summan… 🤨
För att göra en historia kort så ska jag möjligtvis köpa en liten stuga (som annars ska rivas) och jag har fått till mig att stugan kan säljas till mig för 425000 kr. Tomten behöver även avstyckas och i mailet som jag fick från säljarna så skrev dom ”Priset inkluderar även lantmäteriets kostnader för avstyckning av fastigheten”. Och jag undrar, ska jag som köpare betala för avstyckningen? Kan det verkligen vara rätt?
Jag har köpt hus tidigare och den behövdes med avstyckas men detta var något som säljaren fick betala innan fastigheten kunde säljas till oss.
Tycker 425000 för denna lilla stuga som ligger helt off är lite väl saftig, men ska jag stå för hela avstyckningen så är det inte så konstigt med den summan… 🤨
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 400 inlägg
"Priset inkluderar" skulle jag tolka som att avstyckningskostnaden ingår i priset.
Du betalar 425 000 för en avstyckad fastighet med en stuga på, priset inkluderande avstyckningen.
Om stugan annars kommer rivas, varför ska någon annan betala avstyckningen?
Enda anledningen till att avstyckningen sker är ju att du köper stugan?
Om stugan annars kommer rivas, varför ska någon annan betala avstyckningen?
Enda anledningen till att avstyckningen sker är ju att du köper stugan?
Ja, är oftast köparen som betalar för avstyckning. Alt att beloppet läggs på försäljningspriset. Precis som du fått nu..
Varför skulle säljaren behöva ta den kostnaden
Varför skulle säljaren behöva ta den kostnaden
Husägare
· Västerviks kommun
· 430 inlägg
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Anders som förbrukar 25 000 kWh, men betalar 0 kr för sin elräkning
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Köpare vill sänka pris för kosmetiska synpunkter?
Köpa & Sälja hus -
Vem betalar för rörmokaren
Juridik -
Väg över min fastighet, vägförening betalar?
Juridik -
Skall köparen betala extra för villaoljan?
Juridik
Senaste från startsidan
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Sälja ärvt hus (försäkringar? besiktning?)
Köpa & Sälja hus -
Frågor avs mäklares provision, 'trappa' för att jobba extra mycket/hög
Köpa & Sälja hus -
Ska man köpa dröm 70-tals hus med vissa error?
Köpa & Sälja hus -
Ska jag som köpare betala för avstyckning?
Köpa & Sälja hus -
Hjälp tolka besiktningsprotokoll
Köpa & Sälja hus