SueCia skrev:
[bild]

Nu är plattan gjuten, att det ser amatörmässigt ut behöver jag inte höra ;) Ytan lutar iallafall mestadels mot brunnen.

Det jag funderar på nu är hur jag bygger den yttre av väggarna jag ska gjuta emot, den inre är ju lätt, 3st OSBskivor med lite reglar som stöd, no problems. Sen när jag ska bygga den yttre så tänkte jag sätta osbskivan ända ner mot frigoliten och sen tätt mot betongen, men hur ser jag till att avståndet blir korrekt hela vägen utan att kunna sätta några genomgående distanser?
Jag tycker det ser rätt bra ut - skall bli spännande att följa fortsättningen
:)
/K

S
Nu är väggarna gjutna, ZNlMgC1.jpg
Jag har dock armerat fel, har armerat med stående upponervända U som jag najat i armeringsjärnen som sticker upp ur plattan, jag förstår nu i eferhand att jag skulle armerat med liggande U.

Ser ju jättebra ut :)

Och det är riktigt om armeringen men det ska inte var någon fara i ditt fall - det är inga stora belastningar vi pratar om här.Om man ska vara efterklok så är det bästa att dra upp de armeringstål som du stoppade ner i kanten till någon cm under färdig mur och sedan förbinda dessa med horisontella U:n så det bildas ett rutmönster på c:a 10-15x10-15 cm

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S
mexitegel skrev:
Ser ju jättebra ut :)

Och det är riktigt om armeringen men det ska inte var någon fara i ditt fall - det är inga stora belastningar vi pratar om här.Om man ska vara efterklok så är det bästa att dra upp de armeringstål som du stoppade ner i kanten till någon cm under färdig mur och sedan förbinda dessa med horisontella U:n så det bildas ett rutmönster på c:a 10-15x10-15 cm
Ahh det är precis så jag inser att jag borde ha gjort, men jag hoppas att det håller iallafall, det var aldeles för drygt att hålla på med det här... :p

SueCia skrev:
Nu är väggarna gjutna, [bild]
Jag har dock armerat fel, har armerat med stående upponervända U som jag najat i armeringsjärnen som sticker upp ur plattan, jag förstår nu i eferhand att jag skulle armerat med liggande U.
Bra jobbat och snyggt gjutet!

SueCia skrev:
Nu är väggarna gjutna, [bild]
Ser bra ut !
Armeringen torde inte vara kritisk i denna applikation...

Utanpå väggarna i kasunen kommer du lägga ngn form av platonmatta eller liknande för att undvika fuktproblem i den konstruktionen sen ?

/K

S
Det kommer vara singel närmaste decimetern från kasunen, borde väl räcka som fuktskydd eller? Att köpa en platonmatta för 800 spänn är inte aktuellt :S

SueCia skrev:
Det kommer vara singel närmaste decimetern från kasunen, borde väl räcka som fuktskydd eller? Att köpa en platonmatta för 800 spänn är inte aktuellt :S
Du kanske kan köra lite old-school och måla med kallasfalt eller ngt istället ?
Singel närmast är bra, och nog en förutsättning, men man vill väl undvika att betongen suger upp fukt ändå - frigolitisolering skulle kanske kunan funka också, tillsammans med en liten plastkant överst så att regnvatten inte tränger ned emellan ?

/K

S
Nu äre klart!
Förebilder:
9zAPCX1.jpg
okI427P.jpg

Efterbilder:
7MhtxgT.jpg
7kMT9g3.jpg

Jag sket i att fuktsäkra utsidan på kasunen, det får bära eller brista, ett lager makadam bryter iaf. kapiläreffekten från jorden.

• Gilla
hampasnöret och 2 till
  • Laddar…
T
Blev ju kanon! Bra jobbat!

Snyggt. Bra jobbat - ser jättebra ut !
Mycket proffsigare än "dippen" som var innan :)

/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.