19 730 läst · 40 svar
20k läst
40 svar
Ska höja marken över källarfönster, bygga ett "ljusinsläpp"
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Takavvattningen går ut i diket, som som sagt är för högt, men jag kan aldrig tänka mig att det blir några extrema mängder vatten så jag funderar på om man kan ta ett rör på typ 200mm2 diameter och borra med skurupsborren o göra en egen liten "brunn" för just det vattnet, vid ett rejält regn på säg 30mm och brunnen vid fönstret är kanske 0.5 m2, borde ge 15 liter vatten, det är ju inte jättemkt.
den lilla "brunnen" skulle isåfall stå någonstans där jag har mkt sand också
den lilla "brunnen" skulle isåfall stå någonstans där jag har mkt sand också
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Takavvattningen fungerar bra, men rören ligger för högt för att rören från fönsterkasunen ska gå ihop med det då det röret kommer ligga lägre än takavvattningen gör.mexitegel skrev:
Jag vet inte hur du tänkte men jag tänkte alltså borra ett sånt där skurupshål cirka 2 meter bortanför huset ner någonstans där jag har sandig mark, sen göra en brunn endast avsedd för fönsterkasunen.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Var iväg o skulle köpa spygatt till detta nu, självklart fanns det inge på vare sig byggmax, coop bygg eller beijer.
Den enda spygatten jag hittade var en i plast med 50mm utlopp.
Går det att använda plastspygatt och 50mm vita plaströr ute i marken?
Den enda spygatten jag hittade var en i plast med 50mm utlopp.
Går det att använda plastspygatt och 50mm vita plaströr ute i marken?
Är det spygatt för inomhusbruk? Den ska ju iofs gjutas in men risken är ju att den spricker och fryser sönder. Vita rör är ju inte lika starka som de grå eller de orangea och jag vet inte hur de klarar frost och rörelse i marken.SueCia skrev:
Är det "enda" alternativet under helgen och du har bråtom att få det här gjort så kan det vara värt att prova. Värsta scenariot är ju att du får bila ur spygatten och röret och sätta nytt om ett par år, eller så funkar det och då är det OK.
Ibland får man göra "good enough" - det blir ju iaf mkt bättre än dagens lösning och du kan komma vidare med att höja marknivån som du planerat.
Din idé om att dra ut vattnet till en egen liten "brunn" där det får infiltreras tycker jag verkar helt OK. Borra ett hål, sätt lite markduk och fyll med singel/makadam, lägg över markduk och fyll igen. Det borde kunna hantera de mängder vatten det kommer att röra sig om.
Funderade på en sak... är det ett rum bakom fönstret som ni är i ofta/länge? Det ser på bilden ut att vara överkantshängt och att det går utåt. Då kommer det inte att gå att krypa ut genom det om det brinner eller så när du har byggt en kasun.
Har en granne vars son har sitt sovrum bakom ett källarfönster(som var lite större än ditt) och det gick utåt så när de gjorde en kasun som du gör nu så bytte de fönster till ett som gick inåt. Just för att kunna utrymma den vägen om det var tvunget.
Bara en tanke som slog mig...
Har en granne vars son har sitt sovrum bakom ett källarfönster(som var lite större än ditt) och det gick utåt så när de gjorde en kasun som du gör nu så bytte de fönster till ett som gick inåt. Just för att kunna utrymma den vägen om det var tvunget.
Hmm ... men det Finns färdiga ljusinsläpp att köpa ....
http://www.ebay.de/itm/MEA-MULTINOR...EFE-40-/191608626089?var=&hash=item2c9cc39ba9
https://www.bausep.de/aco-therm-lichtschacht-kompl-rost-masche-30-30-begehbar.html
eller ska det vara ngt speciellt med den?
http://www.ebay.de/itm/MEA-MULTINOR...EFE-40-/191608626089?var=&hash=item2c9cc39ba9
https://www.bausep.de/aco-therm-lichtschacht-kompl-rost-masche-30-30-begehbar.html
eller ska det vara ngt speciellt med den?
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Det finns ett till källarfönster som är lika stort men som sitter på andra sidan av rummet, det är det fönstret man får försöka ta sig ut genom om det skulle behövas, finns även en väg ut genom källaren upp genom garaget också, så jag försämrar inte evakueringsmöjligheterna iallafallTestarn skrev:Funderade på en sak... är det ett rum bakom fönstret som ni är i ofta/länge? Det ser på bilden ut att vara överkantshängt och att det går utåt. Då kommer det inte att gå att krypa ut genom det om det brinner eller så när du har byggt en kasun.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Spygatten:
Urgröpningen runt brunnen där jag håller fingret i, ska det gjutas betong över det spåret också?
Förberedelserna för gjutning:
Ser ni nå tokigt här? Annars armerar jag imorron o gjuter.
Urgröpningen runt brunnen där jag håller fingret i, ska det gjutas betong över det spåret också?
Förberedelserna för gjutning:
Ser ni nå tokigt här? Annars armerar jag imorron o gjuter.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 086 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 086 inlägg
Nu är plattan gjuten, att det ser amatörmässigt ut behöver jag inte höra Ytan lutar iallafall mestadels mot brunnen.
Det jag funderar på nu är hur jag bygger den yttre av väggarna jag ska gjuta emot, den inre är ju lätt, 3st OSBskivor med lite reglar som stöd, no problems. Sen när jag ska bygga den yttre så tänkte jag sätta osbskivan ända ner mot frigoliten och sen tätt mot betongen, men hur ser jag till att avståndet blir korrekt hela vägen utan att kunna sätta några genomgående distanser?
Det är väl inte så hög mur du ska gjuta? Då är det nog enklast att du ställer reglar på utsidorna av båda formhalvorna (inte/yttre) som du förbinder med en brädstump på toppen.Tänk bara på att göra reglarna så höga att du har plats att komma åt under brädstumparna. I nederkant motfyller du med jord/grus så yttre formen inte kalvar ut.
Alternativt kan man borra genom båda formarna och sticka genom ståltråd, vända den över en spik och trä tillbaka den och sätta spik på andra sidan också. Sen snurrar du ståltråden så den är spänd.
Alternativt kan man borra genom båda formarna och sticka genom ståltråd, vända den över en spik och trä tillbaka den och sätta spik på andra sidan också. Sen snurrar du ståltråden så den är spänd.